Piaţa locală de publishing şi advertising online migrează către noile tehnologii, care schimbă constant strategia jucătorilor din piaţă. În 2012, valoarea totală a acesteia s-a ridicat la 98,6 milioane de lei, în creştere cu 7% faţă de 2011. Anul trecut, 53% din venituri, respectiv 52 de milioane de lei au fost realizate în ultimele şase luni.
O creştere similară de 7% a fost înregistrată în 2010, când piaţa a urcat la 91,8 milioane de lei, potrivit studiul realizat de PwC România în parteneriat cu filiala locală a IAB. “Piaţa de profil a crescut cel mai mult în 2008, când a înregistrat un plus de 70% comparativ cu anul anterior, până la 72,4 milioane de lei, pentru ca apoi să scadă cu 10% şi să revină pe creştere (cu 32%) în 2010”, a declarat Cristian Tomescu, Manager Marketing, Communication and Business Development PwC România, la cea de a treia ediţie Digital Publishing & Advertising Day (DPAD).
Cel mai des utilizate formate publicitare online în 2012 au fost cele embed (47,66 milioane lei), urmate de cele interuptive (17,18 milioane lei) şi de conţinutul sponsorizat. Companiile care au investit cel mai mult în publicitatea online în a doua jumătate a anului trecut au fost cele din industria de telecomunicaţii, cu 5,86 milioane de lei, urmate de cele din zona financiară – 4,32 milioane de lei – şi auto (3,06 milioane de lei).
Conţinutul media se adaptează publicului
Principalele motive care au stat la baza creşterii industriei de publicitate româneşti sunt acelea că publicul şi conţinutul media s-au schimbat. Prezent la același eveniment, Petrişor Obae, fondator al Paginademedia.ro, a arătat cum online-ul s-a transformat “dintr-un sector dat la o parte, care primea cea mai mică felie din publicitate în urmă cu câţiva ani, într-o industrie reală, căreia este important să i se acorde aceeaşi atenţie şi importanţă, atât de către advertiseri, cât şi de cititori”.
De aceeaşi părere este şi Cristina Bazavan, jurnalist freelancer, bazavan.ro, care a explicat cum s-au modificat aşteptările oamenilor în ceea ce priveşte informarea şi cum, în viitor, se va ajunge la furnizarea de informaţii condensate, coerente şi care apelează la emoţie, prin canale noi, de la telefoane la tablete sau chiar televizoare.
În acest context, Traian Năstase, Digital Marketing Senior Consultant, GfK România, a precizat că gradul de utilizare al internetului pe mobil în România a fost 14% în 2012, în timp ce consumul total de internet în primul trimestru din 2013 a ajuns la 51,2%, de la 49% anul trecut.
“Piaţa locală de smartphone-uri s-a cifrat la 995.000 de unităţi, în 2012, în creştere cu 37%, iar cea a tabletelor a avut un avans de 390%, la 270.000 de bucăţi”, a spus Năstase.
Mihaela Ganciu, Direct Sales Manager, SimPlus, a exemplificat cum s-a modificat industria de mobile marketing şi cum smartphone-ul a ajuns să fie un canal tot mai folosit pentru a promova conţinuturi diverse, legate de servicii precum Phone Joker (care apelează un număr scurt ce permite schimbarea vocii) sau aplicaţii mobile care comandă taxi prin SMS.
Toate aceste date stau la baza transformării industriei de publishing şi advertising online din România şi fac trecerea către mobile. După cum a exemplificat şi Tomasz Musial, Regional Manager CEE, AdServer, în cadrul DPAD 2013, bannerele au devenit “agresive, interactive, amuzante” şi, nu în ultimul rând, adaptate pentru orice platformă. Conform acestuia, noile forme de publicitate online economisesc timp şi bani advertiserului şi sunt menite să creeaze o legătură puternică cu utilizatorii.
Şi Elisabeta Moraru, Industry Manager, Google România, a explicat, folosind exemplul YouTube, care s-a lansat oficial pe piaţa locală în data de 25 aprilie 2013, cum publicitatea poate căpăta noi valenţe în momentul de faţă.
“Pentru a ne adapta publicului actual, care nu mai este fidel televizorului şi vrea să deţină controlul absolut asupra vieţii sale, trebuie să apelăm la noile tehnologii. Acestea ne permit să targetăm mai bine consumatorii, în funcţie de vârstă, sex, ocupaţie etc. şi să conştientizăm că video-ul şi mobilul reprezintă viitorul”, a spus Elisabeta Moraru. Aceasta a adăugat că, pentru a avea succes şi a atrage consumatorul, reclamele trebuie să fie relevante şi interesante şi să stârnească curiozitatea acestuia.
Alin Popescu, fondator al Avocatnet.ro, a povestit cum a reuşit să construiască o comunitate online prin interacţiunea cu cititorii săi, prin implicarea în relaţia cu aceştia şi feedback-ul pe care l-a primit de la ei de-a lungul timpului.
Câteva exemple de succes din peisajul media autohton prezentate în cadrul evenimentului au fost şi Decât o revistă, care a strâns o comunitate formată din 8.000 de cititori, 600 de abonaţi şi peste 50.000 de fani pe Facebook, după cum a susţinut Cristian Lupşa, editor şi fondator al publicaţiei, dar şi revista de benzi desenate Harap Alb continuă, editată în 10.000 de exemplare, o dată la două luni, la care Zitec a preluat 30% din acţiuni.
Sorin Kosz, Online Publisher Realitatea Media, a arătat cum a fost implementată campania “Palate de poveste” pe site-ul Realitatea.net şi ce rezultate au fost înregistrate prin articolele şi link-urile de la finalul acestora, postările de pe contul de Facebook al site-ului, inserturile text în newsletter, bannerele interactive şi celelalte elemente de branding din player-ul webtv.realitatea.net/live.
Nu în ultimul rând, Lucian Daia, Lead Software Engineer, Zitec, a prezentat cum poate fi ajutată industria de publishing şi advertising online de un alt serviciu inovativ, şi anume cloud-ul.
“Cloud-ul înseamnă flexibilitate, iar prin utilizarea sa se pot reduce considerabil costurile. Un exemplu este cel al puterii de calcul în cloud-ul Microsoft(Azure), soluţie care poate fi mai ieftină cu până la 80% faţă de cele clasice de găzduire, în unele cazuri resursele fiind oferite gratis. Folosirea serviciilor de cloud computing nu se rezumă însă la economii, ci înseamnă şi siguranţă garantată, precum şi posibilitatea extinderii aplicaţiilor la nivel global într-un timp foarte scurt”, a menţionat Lucian Daia.
Evenimentul a fost organizat de Zitec, unul dintre cei mai importanți producători locali de aplicații software, Interactive Advertising Bureau (IAB) România, asociaţia locală care susţine, protejează şi promovează dezvoltarea industriei de publicitate online, și Agora – trust de presă specializat în tehnologia informaţiei, comunicaţii şi afaceri. Împreună, cei trei organizatori au creat cadrul unei întâlniri în care s-au dezbătut problemele şi provocările pe care le întâmpină piaţa românească de publishing şi publicitate online.
Sponsorii evenimentului au fost Microsoft, Simplus, Smart AdServer. Wall-Street.ro, Realitatea.net, Paginademedia.ro, Digital IQads, SMARK au fost partenerii media ai Digital Publishing & Advertising Day 2013.