O vară mai puţin amară pentru berari

Două lansări răcoritoare precum berea abia turnată în pahar: Ursus Breweries şi Bergenbier au aruncat în lupta pentru halba românului limonadă şi grapefruit. Cine știe de ce? Prietenii – și nu numai

Când vine vorba de bere, cel mai bun manager pare să fie soarele. Şi cum , din aprilie încoace, soarele deja străluceşte puternic, lansările de noi sortimente de bere s-au înmulţit, iar mixurile cu arome sunt la ordinea zilei. Concret, Ursus Breweries a lansat, luna trecută, Ursus Cooler, un mix de bere (40%) şi limonadă (60%), pe care îl promovează acum pe toate canalele media.

La doar o săptămână distanţă, Bergenbier arunca în lupta cu toridele zile de vară Fresh Grapefruit, prima bere cu suc de grapefruit produsă în România – „Acesta este pariul nostru cu vara“, subliniază Mihai Bonca, directorul de marketing al Bergenbier S.A. Şi, chiar pe final de lună, United Romanian Breweries Bereprod (URBB) – companie asociată în mintea consumatorilor în special cu berea Tuborg -, a lansat berea Skol cu 100% malţ, folosind în reţeta de fabricaţie doar malţ, hamei, apă şi drojdie, fără alte ingrediente. Iar Romaqua Group tocmai a lansat pe piață Albacher Radler cu limonadă (63%) și bere (37%).

Agitaţia berarilor e justificată: vremea bună, principalul element care influenţează consumul de bere, e o pârghie suficient de puternică pentru a trage după sine creşterea afacerilor din industrie. Cum alegerea finală nu depinde doar de preţ, brand, prezenţă sau modalitate de ambalare, producătorii de bere umblă la gust şi atacă o nișă de piață unde nu e încă mare înghesuială – berea cu arome. 
„Cererea consumatorilor pentru produse cât mai variate, care să răspundă stilului lor de viaţă dinamic, a determinat extinderea gamei. (…) Ne aşteptăm ca segmentul mixurilor de bere să continue pe un trend ascendent“, spune Mihai Bârsan, vicepreşedintele de marketing al Ursus Breweries. Astfel, la final de an berile cu arome ar putea ajunge la o cotă de 5% din piaţă, dublu comparativ cu anul trecut.
Cum arată însă piaţa românească de bere privită în ansamblul ei?
Chiar dacă soarele va străluci toată vara, berarii sunt rezervați în ce privește evoluția în acest an. „Factorii care au influențat creșterea în 2012 au depins de conjunctură. E prematur să vorbim despre un trend pozitiv pe termen lung. Românii nu au avut în 2012 mai mulți bani în buzunar decât în anii precedenți, ca să îi încurajeze spre o creștere a consumului. Totuși, vara lungă, cu temperaturi ridicate și evenimente sportive importante – EURO 2012 și Jocurile Olimpice -, au creat un context favorabil consumului de bere. După cum se știe, 2013 a debutat cu o presiune fiscală sporită pe piața berii, prin creșterea accizei, iar impactul este încă greu de estimat (…) Cu atât mai mult cu cât puterea de cumpărare a românilor rămâne în continuare fragilă“, comentează Andrew Highcock, președintele Asociației Berarii României.

Pe de altă parte, profilul consumatorului român favorizează vânzările; potrivit unui studiu al SABMiller, românii sunt cei mai generoşi europeni atunci când este vorba să le ofere o bere prietenilor: nouă din zece români (91%) sunt dispuşi să ofere cel puţin o bere fără să primească o alta în schimb, la polul opus situându-se suedezii. Ar mai trebui amintit faptul că, încă din 2007, consumul a depășit media europeană, ajungând la 90 de litri pe cap de locuitor, peste cel din Marea Britanie spre exemplu. În volum, anul trecut, românii au băut circa 18,2 milioane de hectolitri de bere, în creştere cu 7% faţă de 2012, potrivit datelor asociaţiei de profil.
Până una-alta, berarii aşteaptă cele trei luni de vară despre care statisticile spun că reprezintă 40% din vânzările lor anuale.