Dacă vrei să ai vizibilitate în web 2.0 e musai să exişti pe rețelele sociale. Social media este singurul mediu în care nu este nevoie să cheltuiești mai mult decât concurenții tăi pentru a fi mai vizibil, spun specialiștii The Bridge, hub-ul de comunicare multimedia marca GolinHarris, care se ocupă zilnic de gestionarea a peste 20 de conturi de Facebook ale unor mari branduri din România, din domenii ca FMCG, retail, auto, telecom, healthcare și financiar.
“Nu toți oamenii rezonează la imaginile cu pisici și nu toți se agită pe stilul Harlem Shake. De aceea, trebuie să găsești poveștile cu care rezonează audiența ta și să le spui bine. Una dintre reguli ar fi să petreci doar 10% din timp creând continut, iar în rest să te ocupi de interacțiune, monitorizare și descoperirea de insight-uri despre audiența ta. Dincolo de obiectivele de comunicare, este fundamental ca brandurile să respecte dreptul la intimitate al utilizatorilor”, spune Anca Bundaru, Digital Communication Manager la GolinHarris.
Iată cum cred specialiștii The Bridge că poți să te diferențiezi ca brand în social media?
1. Urmărește constant Twitter și Facebook. Obișnuiește-te ca la fiecare final de zi să tragi concluzii despre subiectul zilei pentru fiecare canal în parte; urmărește cum a acționat concurența, pe cine a implicat în campanii. Astfel, vei avea constant o imagine foarte clară a ceea ce ai de făcut și direcția în care trebuie să îți crești brandul.
2. Lansează o invitație pentru un hangout Google cu lideri de opinie, jurnaliști, bloggeri, în locul unei conferințe de presă. Deja asistăm la suprapunerea foarte multor evenimente, iar liderii de opinie prezenți online vor aprecia mai mult o astfel de abordare.
3. Asumă-ți rolul de educare a pieței. Preia tu frâiele industriei tale și transmite către consumatorii tăi și către piață informații care vor ajuta la creșterea industriei, și implicit a brandului tău.
4. Lansează un e-book în care să povestești cu studii de caz ce anume ai învățat tu ca brand din utilizarea Social Media, ce funcționează pentru fanii tai și cum ai reușit să îi ții aproape. Nu te aștepta să primești doar felicitări, și criticile sunt constructive, dar cu siguranță vei fi privit drept un brand inovator în Social Media, care a dorit să prezinte public informații care ii pot ajuta pe cei din jur.
5. Oferă conținutului de brand o forma vizuală. Încearcă să renunți la mult text și fă informația interactivă, ușor de share-uit și promovat pe toate canalele în care utilizatorii preferă conținut vizual: Facebook, Pinterest, Instagram.
6. Folosește crowdsourcing-ul pentru a-ți îmbunătăți comunicarea. În acest caz este importantă flexibilitatea, deoarece consumatorii pot avea opinii diferite cu privire la brandul tău.
7. Fă-ți un blog cu informații utile, despre serviciile pe care le oferi și despre cele conexe. În România, nișa de bloguri corporate cu infomatii utile este destul de puțin populată. Privește un astfel de blog ca pe un canal de socializare internă, unde angajații pot posta articole legate de viața lor în afara biroului, cu tips&tricks despre locuri de petrecut vacanța, locuri de vizitat în weekenduri, noi hobby-uri și centre unde le poți practica etc. Recompensează-ți angajații pentru această muncă colectivă, dar și cititorii pentru interesul acordat blogului tău.
8. Optimizează-ți site-ul pentru mobile. Poți folosi un mobisite care are costuri mici sau, pentru o experiență memorabilă, creează-ți un site pentru mobil cât mai user friendly și interactiv. Nu investi, totuși, decât dacă site-ul tâu este accesat măcar de 30% dintre vizitatori.
9. Utilizează un serviciu de monitorizare pentru presa online&social media. E cu atât mai bine când acest serviciu e dublat de o echipă specială, care să identifice cele mai bune momente de comunicare cu fanii și influencer-ii online.
10. Descopera subiecte&conversații cărora să li te alături cu un conținut remarcabil. O astfel de abordare ajută orice brand să-și construiască reputația și să apară, ca urmare a acestor interacțiuni, drept un brand cu expertiză în social media.
11. Fii un trendwatcher. Urmărește noile tehnologii, aplică și testează când ai ocazia.
12. Include cuvinte cheie în conținutul postat în social media, de la bloguri, postări pe Facebook, Twitter, Pinterest sau Google+. Căutarea poate fi un factor foarte important pentru consumatori, astfel încât aceștia să ajungă sa interacționeze cu conținutul vostru.
13. Folosește YouTube și încearcă să le oferi utilizatorilor experiențe cât mai apropiate de brandul tau. Postează un filmuleț cu o săritură cu parașuta dacă brandul tău comunică energie, postează un set de replici haioase dacă brandul tau exprimă jovialitate, astfel încât utilizatorii să rezoneze și mai mult cu manifestarile tale din social media.
14. Îndrăznește să testezi canalele și locurile unde fanii tăi sunt cei mai receptivi la mesajul tău. Nu te limita doar la Facebook. Tratează fiecare canal targetat în funcție de produsele pe care le promovează brandul tău. Dacă lansezi un produs foarte stylish, Pinterest poate fi o alternativă mult mai bună decat Facebook.
15. Generează conținut unic pentru fiecare canal. Știm cu toții că cel mai bun conținut din punct de vedere al interacțiunii sunt imaginile. Nu te mulțumi doar cu o bază de imagini pe care o tot folosești pentru toate canalele online pe care comunici. Consumatorii de pe fiecare canal trebuie abordați diferit.
16. Lucrează constant, dar perseverant pe fiecare canal și pentru fiecare comunitate în parte. Bazează-te pe un canal de comunicare sau două, în funcție de bugetul de care dispui și crește-le pe celelalte cu conținut unic.
17. Gândește pe termen lung, chiar dacă îți dorești efecte imediate. Vei simți ca pe ceva firesc comunitatea din jurul brandului și te vei bucura de susținere și feedback din partea unor oameni de calitate.
18.Trezește-ți la viață comunitățile – nu trăim în perfect land și nicio comunitate nu este activată la potențial maxim. Implică-i în activități și arată-le că îți pasă de părerea lor. Aplică chestionare de opinie, testează conținut, află ce și-ar dori.
19. Strânge-ți laolaltă din când în când comunitatea online și offline, pentru că e important și contactul direct. Organizează evenimente nișate pentru fiecare comunitate de fani pe care o are brandul tău în social media – un eveniment pentru părinți, un altul pentru tineri și ține-i aproape cu postări din timpul evenimentului, pentru ca ei să simtă puternic relația voastră.
20. Evaluează permanent fiecare acțiune pe care o întreprinzi online și offline (pentru comunitatea online) și află ce trebuie să faci mai bine la următoarea acțiune.