Contrar celor vehiculate în prezent, dezechilibrul așa-zis ”cronic” al bugetului asigurărilor sociale este de dată recentă. Paradoxal, el a apărut de-abia în 2008, anul în care s-a înregistrat cea mai însemnată majorare a PIB din perioada post-decembristă. Explicația este că oferta politicianistă a depășit și a epuizat performanța de creștere economică, obligațiile asumate pe termen lung nefiind confirmate de veniturile ulterioare.
Potrivit reglementărilor legale în vigoare, bugetul asigurărilor sociale, alimentat în principal de contribuțiile pentru pensii și destinat în principal plății acestora, trebuie să fie echilibrat. Acest fapt explică valorile din intervalul 2008 – 2012 (cu excepția ”micului” deficit de 0,2% din PIB înregistrat în 2009).
La un nivel previzionat de 8,13% din PIB al veniturilor și cheltuielilor bugetului asigurărilor sociale de stat pe 2013 ( 50.703,8 milioane lei în sumă nominală), subvențiile obligatorii pentru echilibrare vor depăși în premieră absolută deficitul bugetului general consolidat ( prevăzut a fi de 2,1% din PIB sau 13.394 milioane lei).
Este și motivul pentru care deficitul bugetului de stat se va apropia de trei procente din PIB ( 18.177 milioane lei).