Doan Nguyen Trang, un alt tânăr vietnamez, preferă aplicaţia sud-coreeană KakaoTalk, deoarece este promovată de o formaţie populară de muzică din Coreea. „Folosesc KakaoTalk pentru că o foloseşte şi Big Bang şi ei sunt numărul unu. Îmi plac la nebunie“, spune puştiul de 14 ani.
KakaoTalk, Line şi WeChat, o aplicaţie de mesagerie mobilă dezvoltată de chinezii de la Tencent, cheltuiesc zeci de milioane de dolari pe publicitate televizată, promovare online şi asociere cu imaginea celebrităţilor în lupta pentru atragerea atenţiei tinerilor asiatici.
Cu o populaţie de 600 de milioane de oameni, o clasă de mijloc înfloritoare şi o creştere fulminantă a vânzărilor de smartphone-uri, Asia de Sud-Est a devenit prima linie în bătălia pentru utilizatorii de dispozitive mobile, care ameninţă dominaţia tradiţională a operatorilor de reţele de telefonie mobilă şi a giganţilor Facebook şi Google.
Asemenea rivalilor lor Occidentali, KakaoTalk, Line şi WeChat permit utilizatorilor să trimită mesaje gratuite prin conexiuni de Internet mobil, dar stilul lor jucăuş, atrăgător pentru adolescenţi, le-au ridicat în fruntea celor mai descărcate aplicaţii.
„Când foloseşti aplicaţii de mesagerie mobilă asiatice, precum KakaoTalk sau Line, ai o anumită doză de bucurie şi plăcere în comunicarea cu cei dragi, în timp ce aplicaţiile din Vest se concentrează mai mult pe funcţionalitate pură“, spune Le Hong Minh, preşedintele VNG Corporation, o companie de top din industria IT din Vietnam.
KakaoTalk a stârnit revoluţia mesageriei mobile asiatice când s-a lansat în 2010, dar a fost depăşit de Line, care a ajuns luna aceasta la pragul de 200 de milioane de utilizatori, la doi ani de la lansare – o realizare pentru care Facebook şi Twitter s-au luptat peste cinci ani.
„Facebook şi Google văd cu siguranţă o ameninţare în aceste aplicaţii de mesagerie mobilă“, spune Mark Ranson, analist al firmei de cercetare Ovum.
Chiar şi BlackBerry, care a dominat mult timp piaţa indoneziană tocmai datorită serviciilor sale de mesagerie gratuite, pierde teren din cauza înăspririi competiţiei. Vânzările de smartphone-uri în sud-estul Asiei au explodat în ultimii ani, odată cu creşterea veniturilor şi apariţia telefoanelor ieftine produse în China care se vând la mai puţin de 50 de dolari.
Asiaticii din zona de Sud-Est a continentului au cumpărat 44 de milioane de smartphone-uri în 12 luni, până în aprilie, o creştere de 60% faţă de anul anterior, potrivit unei cercetări realizate de GfK.
<object id="cnbcplayer" height="380" width="400" classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="https://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=9,0,0,0" > <param name="type" value="application/x-shockwave-flash"/> <param name="allowfullscreen" value="true"/> <param name="allowscriptaccess" value="always"/> <param name="quality" value="best"/> <param name="scale" value="noscale" /> <param name="wmode" value="transparent"/> <param name="bgcolor" value="#000000"/> <param name="salign" value="lt"/> <param name="flashVars" value="startTime=000"/> <param name="flashVars" value="endTime=000"/> <param name="movie" value="https://plus.cnbc.com/rssvideosearch/action/player/id/3000186235/code/cnbcplayershare" /> <embed name="cnbcplayer" PLUGINSPAGE="https://www.macromedia.com/go/getflashplayer" allowfullscreen="true" allowscriptaccess="always" bgcolor="#000000" height="380" width="400" quality="best" wmode="transparent" scale="noscale" salign="lt" src="https://plus.cnbc.com/rssvideosearch/action/player/id/3000186235/code/cnbcplayershare" type="application/x-shockwave-flash" /></object>
SURSA: CNBC