După 15 ani de reorganizare și restructurare, ponderea statului este semnificativă în sectorul de transport feroviar de marfă și călători și, din păcate, cu influențe negative asupra aportului la viața economică a României pe care acest tip de transport l-ar putea avea, consideră Ștefan Roșeanu, consultant pe segmentul de transport feroviar la Bruxelles.
Potrivit acestuia, majoritatea operatorilor feroviari de marfă, dacă nu sunt deținuți de autoritatea publică română, performează atât în ceea ce privește productivitatea, cât și profitabilitatea. ”Privatizarea parțiala a CFR Marfă vine în acest context în care statul trebuie să se transforme din arbitru-jucător într-unul neutru față de toți factorii economici", subliniază Roșeanu.
Altfel, reprezentanții acestei industrii susțin necesitatea constituirii unei Administraţii a Căii Ferate Române, în subordinea Ministerului Transporturilor, care să preia activităţile de întreţinere şi reparaţii ale infrastructurii publice feroviare din România şi care să asigure accesul nediscriminatoriu atât al transportatorilor de marfă, cât şi al celor de pe calea ferată.
În acest fel, se urmăreşte ieşirea din paradigma de ”societate comercială” pe care o are CFR în acest moment şi ar permite alocarea mai justă a fondurilor, consideră aceştia.