McDonald’s, „uriaşul“ burgerilor, care hrăneşte, zilnic, aproximativ 140.000 de români, mai mulţi decât orice alt brand de restaurant din ţară, a înregistrat în 2012 afaceri sub aşteptările lui Daniel Boaje, directorul general al companiei. Deşi managerul se aștepta, într-o discuţie anterioară cu Capital, ca afacerile din țară ale gigantului american să depășească 100 de milioane de euro, datele publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor arată altceva – o cifră de afaceri de 399 milioane de lei (aproximativ 89,8 mil. euro, calculat la cursul mediu anual din 2012).
Criza a mușcat serios din profitul McDonald’s: lanţul cu 65 de restaurante în ţară (din care 7 sunt francize) a afișat pentru 2012 un profit net de 4,1 mil. lei (aprox 0,9 mil. euro), de aproape cinci ori mai mic decât cel întregistrat în 2011 (aprox. 4,2 mil. euro).
Cel puțin în termeni de rețea, chiar şi cu scăderile înregistrate, McDonald’s România rămâne la o mare și confortabilă distanță de competitori. Totuși, deși afacerile conaționalilor de la KFC au fost, în 2012, de vreo două ori mai mici decât încasările McDonald’s – 42 mil. de euro, KFC (49 de restaurante în țară) a înregistrat un profit mai dublu, de aprox. 2,2 mil. de euro.
Criza a muşcat din plin mai ales din afacerile Burger King. După trei ani de prezenţă pe piaţa locală, compania Atlantic Restaurant System, operatorul francizei Burger King în România, a închis, anul trecut, toate restaurantele pe care le mai avea pe piaţa locală. Dar locul liber lăsat în piaţă a fost repede ocupat de americanii de la Subway, care, de anul trecut, din aprilie, au deschis 16 restaurante şi au ambiţia să deschidă „40 de unităţi pe piaţa românească în următorii patru ani“.
Vine puternic din urmă și Springtime, care numără 24 de restaurante și este cel mai mare lanţ de restaurante cu capital românesc. În 2011 compania Spring Prod Com care administrează restaurantele a obţinut afaceri de 49 mil. lei (11,6 mil. euro), în scădere cu circa 10% faţă de 2008, ultimul an de boom.
Şi Springtime, și Subway, şi KFC speră să detroneze McDonald’s.
Pe termen mediu, adică într-un interval de cinci ani, actuala filosofie de dezvoltare a lui Mark Hilton, directorul general al brandurilor Yum! în România (KFC, Pizza Hut şi Pizza Hut Delivery – PHD), s-ar putea concretiza în dublarea afacerilor – până la 120 de restaurante şi un business circa 130 de milioane de euro. Și dacă Pizza Hut e deja cel mai mare lanț de restaurante-pizzerii din țară, ținta lui Mark Hilton pentru KFC e să ajungă nr. 1 pe piaţa restaurantelor cu servire rapidă, obiectiv relativ îndrăzneț, având în vedere că românii par să treacă mai rar pragul restaurantelor de tip fast-food.
Piața românească a localurilor de tip fast-food este estimată la 500 de milioane de euro, adică jumătate din întregul domeniul de restaurante.