Muzică bună, zeci de mii de fani, artiști în premieră și prețuri pe care românii chiar și le permit. Sunt ingredientele unei industrii care se apropie de Vest. Industria concertelor. Într-un dialog cu Capital, Laura Coroianu, CEO Emagic, unul dintre cei mai cunoscuți organizatori de festivaluri și concerte, vorbește despre ce înseamnă astăzi să poți cumpăra muzică bună, despre cele mai costisitoare concerte și despre cum se adaptează publicul din România la schimbare.
Capital: România a devenit un loc bun pentru concerte, lucru demonstrat în ultimii ani. Punctual, anul acesta, până în prezent, care a fost cel mai bine vândut artist?
Laura Coroianu: Ţinând cont că sezonul nu s-a încheiat, e greu să ne pronunţăm, mai ales că unul dintre ultimele concerte ale verii este, de altfel, şi cel mai spectaculos show organizat vreodată în România: Roger Waters, 28 august, Piaţa Constituţiei. Dar dacă ar fi să facem un clasament al evenimentelor Emagic, cel puţin, acesta ar arată cam aşa: ca număr total de participanţi, ediţia din acest an a B’ESTFEST reprezintă cel mai mare eveniment al anului, peste 64.000 de spectatori fiind prezenţi de-a lungul celor trei zile în cadrul festivalului din Bucureşti-Tunari. Această ediţie a înregistrat şi două noi recorduri personale: cea mai numeroasă audienţă într-o zi de festival, respectiv 28.000 de fani în seara concertului susţinut de Nas, şi cel mai rapid ritm de vânzare a abonamenteleor de festival înainte de anunţarea artiştilor, cu o creştere de 20% faţă de anul trecut. De asemenea, Roger Waters, cum spuneam, aici încă mai avem ceva de aşteptat. Însă, ţinând cont de ritmul de vânzare al biletelor, estimăm un public de aproximativ 50.000 de spectatori. Premierele au, în continuare, cea mai mare căutare. Artiştii care vin pentru prima dată vând mai bine decât cei aflaţi la o a două vizită, deşi există şi excepţii, cum ar fi Depeche Mode. Dată fiind oferta tot mai mare şi publicul îşi permite să aleagă evenimentele care plusează la capitolul experienţă. De aceea se vede şi o creştere a publicului de festival, precum şi apariţia a noi branduri în acest domeniu.
Evenimentele din acest an au întrecut aşteptările organizatorilor?
A fost o vară încărcată în evenimente şi încă nu s-a încheiat. Publicul a avut de unde alege, oferta fiind extrem de diversificată: festivaluri, concerte cu artişti noi sau adevărate legende, reprezentanţi ai muzicii alternative, rock sau chiar muzică clasică. Oferta mare, dar şi cerere pe măsură. Publicul a devenit tot mai deschis către acest gen de „entertainment” şi, implicit, a devenit mai selectiv şi atent la ceea ce i se oferă. De altfel, s-a şi văzut anul acesta că nu doar artistul de pe afiş contează, ci şi respectul pe care fiecare organizator îl acordă spectatorilor, seriozitatea cu care tratează fiecare aspect al unui eveniment, începând de la acces, continuând cu barurile şi toaletele, terminând cu show-ul propriu-zis. Au fost câteva cazuri anul acesta în care neregulile au fost aspru sancţionate de presă şi public deopotrivă. Iar ca să vorbim şi din perspectiva organizatorului, cred că acest aspect ar trebui privit cu mult mai multă atenţie, pentru că este foarte probabil ca în viitor, aceste „antecedente” să afecteze decizia spectatorilor de a cumpără sau nu bilete la un concert sau altul.
Dar estimările privind încasările?
Încasările sau vânzările variază de la un eveniment la altul. E greu să facem previziuni vizavi de cum vor evolua lucrurile. În plus, fiecare artist are publicul său, iar tipurile de comportament sunt extrem de variate. În general, fanii rock-ului sunt mult mai fideli idolilor lor, mult mai dedicaţi, de aceea concertele rock sunt de regulă şi cele mai numeroase. Starurile pop au, în schimb, un public mult mai volatil, de aceea este esenţial să-i prinzi pe artişti atunci când sunt pe val. De cele mai mult ori însă, cel mai bine vândute sunt show-urile care au în prim-plan artişti renumiţi, cu o carieră consistentă în spate, care au făcut deja dovada valorii lor şi pentru care încă persistă o anumită nostalgie. Spre exemplu Depeche Mode a strâns 45.000 de fani pe Arena Naţională, în luna mai. Nu este o trupă tânără, însă rămâne în continuare una dintre cele mai efervescente trupe live, iar show-ul de la Bucureşti a demonstrat acest lcuru.
Altfel, îmi puteţi spune ce înseamnă ca şi costuri organizarea unui mare concert în România?
Costurile variază foarte mult, începând de la artist, locaţie, producţie propriu-zisă, până la costurile de promovare. Cu cât artistul este mai mare iar producţia show-ului mai elaborată, cu atât costurile sunt mai mari, putând ajunge chiar la ordinul milioanelor de dolari. Am putea spune, în ordinea descrescătoare a bugetului total, că cele mai scumpe concerte organizate vreodată în România de Emagic au fost: Roger Waters, Madonna, Lady Gaga. Din păcate cifre nu putem furniza, din raţiuni contractuale.
Cum este piaţa concertelor din România? Cât de diferită este faţă de pieţele din alte ţări?
Este destul de diferită de ceea ce se întâmplă în afară. Deşi avem deja câţiva ani de experienţă, cultura unui concert live, a unui festival nu au prins încă rădăcini puternice. Cum spuneam, publicul a devenit destul de selectiv, preferă premierele în detrimentul unui concert al cărui artist a mai fost în România, deşi este fan. Şi asta din mai multe motive: puterea de cumpărare a biletelor, mult mai scăzută faţă de ce se întâmplă în occident, dar şi ideea de muzică live în general. Afară concertele sunt deja un stil de viaţă. Oamenii aleg să vadă un artist chiar şi a zecea, a douăzecea oară… şi asta pentru că adoră sentimentul de unicitate pe care un show îl oferă de fiecare dată. Un alt exemplu este felul în care cei din afară se raportează la un festival: sunt zeci de mii de oameni care aleg să cumpere abonamente chiar înainte de a afla line-up-ul unui eveniment, şi asta doar pentru experienţă. Nu contează cine e pe scenă, contează muzica şi întreaga atmosferă creată în jurul unui astfel de eveniment. Publicul nostru se îndreaptă şi el, încet încet în această direcţie, însă mai avem mult până la a declara un festival sold-out înainte de a anunţa headlinerii. Pe de altă parte, dată fiind oferta tot mai mare de evenimente, România a devenit o destinaţie tot mai atrăgătoare pentru amatorii „turismului muzical”. Dovadă şi creşterile comenzilor din afară ţării pentru abonamente B’ESTFEST de exemplu. Anul acesta am avut de două ori mai mulţi spectatori străini la festival, faţă de prima ediţie desfăşurată la iarbă verde, în 2011.