Facebook, compania care deține cel mai mare serviciu de socializare din lume, a obținut în ultimul trimestru fiscal (aprilie-iunie) un profit net de 333 milioane dolari. În aceeași perioadă, Apple a făcut un profit de 6,9 miliarde dolari, Intel de 2 miliarde dolari, Microsoft de 4,97 miliarde dolari, iar Samsung de 7 miliarde dolari. Ca să încheiem, oarecum, lista de giganți IT (cei vizibili, care ne domină într-un fel sau altul viața): Google a înregistrat un profit net de 3,23 miliarde dolari.
Repet, ca să se înțeleagă bine: Facebook a avut un câștig de 300 și ceva de milioane, iar restul de la 2 miliarde în sus. Paradoxal, Facebook este singura companie văzută „bine“ de către investitori, în timp ce ceilalți giganți „au probleme“.
Practic, cotația companiei lui Mark Zuckerberg a crescut cu peste 34%, ajungând, pentru prima dată, la valoarea de la listare, adică peste 38 de dolari pe acțiune. Valoare la care capitalizarea companiei se apropie de 100 miliarde dolari. Desigur, nu vorbim nici în cazul Facebook de vreo companie mică, dar nici nu se poate compara cu giganții din IT.
Putem observa cu această ocazie cât de infantilă este piața de capital și cât de avidă după câștig. Creșterea Facebook la bursă se datorează rezultatelor neașteptat de bune din ultimul trimestru, a faptului că a reușit să monetizeze utilizatorii de mobil și a anunțului că urmează să lanseze și clipuri publicitare (de 15 secunde). Interesul este justificat de faptul că firmei i se cam cânta prohodul, dar a reușit să dea peste cap prognozele. Inclusiv investitorii erau dezamăgiți și demoralizați de scăderea înregistrată de cotație (până la un minim de 18 dolari pe acțiune, de la peste 38 dolari la momentul listării).
Între timp, însă, Facebook se apropie de un miliard de utilizatori mobili (adică de pe tabletă sau telefon, iar analiștii de la Morgan Stanley estimează că videoclipurile publicitare vor duce la o majorare cu 10% a veniturilor.
Într-un fel, utilizatorii mobili și extinderea produselor de publicitate oferite ar putea fi salvarea Facebook. Compania va ajunge oricum la un moment de saturație, în care utilizatorii vor fi sătui modul în care îi sunt folosite datele personale și, cel mai probabil, vor găsi o alternativă pentru serviciul de socializare. Aceasta nu se va întâmpla însă decât peste câțiva ani.
Industria IT este în schimbare
Faptul că ceilalți giganți au probleme în pofida profiturilor uriașe arată exact care este starea industriei IT în prezent. În timp ce Apple și Samsung profită de succesul fantastic al smartphone-urilor și al tabletelor, Microsoft și Intel nu reușesc să recupereze rapid terenul pierdut în aceeastă direcție (unul pe partea de software, celălalt pe hardware). Iar Google reușește să fie cea mai mare agenție de publicitate din lume, zona din care îi vine marea majoritate a veniturilor.
Rezultatele lor au fost oricum sub așteptările analiștilor de pe Wall Street, lucru care le-a afectat și cotațiile, chit că vorbim de venituri și profituri mai mici cu câteva procente. Spre exemplu, Google a avut vânzări de 14,1 miliarde dolari, în urcare cu 19% față de același trimestru al anului trecut, dar analiștii estimau 14,4 miliarde dolari. Iar investitorii ascultă mai degrabă de analiști decât de cifre.