Producătorul de profile şi ţevi din PVC Teraplast Bistriţa (TRP) a raporat în primul semestru din 2013 o cifră de afaceri de 104,3 mil.lei (aprox. 23,5 mil. euro), mai mare cu 5,9% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Compania a înregistrat și și un profit de 0,57 mil. lei (cca. 130.000 de euro), față de o pierdere de 3,6 mil. lei (cca. 800.000), în aceeași perioadă din 2012.
„Evoluția companiei în primele șase luni ale lui 2013 este bună, însă vom continua să fim prudenți și să avem un control riguros al costurilor, în condițiile în care semnalele din piață, venite pe diverse canale, nu sunt foarte încurajatoare”, comentează rezultatele Traian Simion, directorul general al Teraplast.
Fiecare linie de business a evoluat în acord cu piața reprezentativă, excepție făcând segmentul de instalații care a înregistrat ”o creștere semnificativă în primele șase luni ale anului”.
Noile strategii implementate pe fiecare linie de business au contribuit la creșterea profitului din exploatare, de la 0,40 mil. lei în primul semestru din 2012, la 2,88 mil. lei în perioada analizată din 2013.
Îmbunătățirea performantei operaționale a generat o creștere importantă a rezultatului net, Teraplast înregistrând în prima jumătate a anului un profit de 0,57 milioane lei, față de o pierdere de 3,60 mil. lei, în aceeași perioada a anului precedent.
Activele imobilizate au scâzut în primul semestru din 2013 cu 8,76%, față de nivelul consemnat în 2012, ca urmare a vânzării unor active fixe (echipamente), precum și a unor reclasificări ale imobilizărilor deținute. Echipamentele au fost vândute ca urmare a deciziei conducerii Teraplast de a discontinua liniile de business neperformante (vezi linia de țevi corugate), iar în cazul clădirilor de pe str. Romană și a celor aferente business-ului de teracotă s-au constituit ajustări pentru depreciere, ca urmare a reclasificării terenurilor de sub aceste clădiri în investitii imobiliare.
Mai departe, ”principalele materii prime pe care le utilizam (PVC, PE, PP) vor înregistra o ușoara creștere la începutul celui de-al doilea semestru din 2013. În perioada sezonului de toamnă preconizăm o stagnare a prețurilor, trend urmat de obișnuita scădere odată cu intrarea în extrasezon spre finele anului”, estimează Traian Simion.
În a doua parte a lui 2013, compania mizează în principal pe creșterea volumelor de vânzare pe piețele externe. Local, principalele oportunități de creștere a vânzărilor ar putea fi proiectele de infrastructură de mediu, aflate în derulare și care beneficiază de finanțare nerambursabilă, proiectele de infrastructură rutieră, agricultura – investițiile în sistemul de irigații, reabilitarea termică și investițiile imobiliare – în principal pe segmentul comercial și de birouri.
Pe piața internă vor exista însă și câteva provocări importante în 2013 și anume: posibilitatea blocării finanțărilor europene, arieratele statului, cursul valutar și limitările de creditare, ca urmare a bonității deteriorate a aplicanților.
Listată la Bursa de Valori București din 2008, Teraplast este deținută de Dorel Goia (34,27%), SIF Banat-Crișana (11,00%), Emanoil Viciu (8,47%) și alți acționari (46,26%).
Principalii concurenți ai Teraplast pe piața de tâmplărie termoizolantă sunt Rehau, Ramplast, Gealan sau Veka.