Consumul de energie este în scădere anul acesta, la fel ca și cel de combustibili, dar nu înseamnă neapărat că și companiile din industria de profil trebuie să înregistreze scăderi ale cifrei de afaceri și profitului. Lucru demonstrat de OMV Petrom, care a reușit, în prima jumătate a acestui an, să își majoreze profitul net cu 18%, în ciuda unei reduceri cu 5% a cifrei de afaceri.
Mai exact, Petrom a consemnat, în primele șase luni ale anului, vânzări de 11,57 miliarde lei (2,6 miliarde euro), în scădere de la 12,2 miliarde lei în primul semestru al anului trecut, iar profitul net s-a situat la 2,39 miliarde lei (543 milioane euro), în urcare de la 2,02 miliarde lei anul trecut. Compania are astfel șanse de a încheia primul an cu un profit net de 1 miliard de euro.
CEO-ul OMV Petrom, Mariana Gheorghe, își dorește altceva: „să încheiem primul an de la privatizare când producem cu măcar un baril mai mult decât în anul precedent.“ Dorință realizabilă, în condițiile în care producția zilnică de hidrocarburi în România a crescut de la 170.565 barili echivalent petrol (BEP) până la 173.199 bep. Producția Grupului (în care este inclusă și cea din Kazahstan) a rămas la același nivel ca anul trecut, adică 183.000 bep pe zi, cu un total de 33,2 milioane bep în primele șase luni. De crescut însă a crescut producția de gaze naturale, cu 1%, în timp ce cea de țiței și condensat s-a redus cu circa 2%.
Petrom se confruntă cu o „scădere naturală“ a producției de 10% anual, pe care o compensează, deocamdată, prin metode de forare convențională și de mare adâncime. Adică încearcă să redezvolte zăcăminte, unde au deja patru proiecte în faza de execuție și șase în cea de evaluare. Compania nu este ferită nici de eșecuri, două proiecte de foraj fiind deja tăiate de pe listă.
Energie electrică mai ieftină
„Avem suficiente proiecte de redezvoltare în prezent pentru a ne implica și în cele legate de gazele de șist, dar aceasta nu înseamnă că nu ne gândim ca, pe viitor, să intrăm și în acest domeniu“, spune Mariana Gheorghe. O investiție foarte mare este cea de pe platoul Mării Negre, unde parteneriatul cu ExxonMobil va vedea primele gaze abia în 2020. Pe partea de explorare, Petrom a investit 257 milioane lei în primele șase luni.
În schimb, OMV Petrom a intrat deja în producția de energie electrică, în principal prin centrala de la Brazi, care are o capacitate mai mare decât a unei centrale nucleare. În primele șase luni, centrala de la Brazi a produs 0,98 TWh, centrala fiind închisă pentru o lună (închidere programată), la care se adaugă și producția parcului eolian de la Dorobanțu, de 0,06 TWh. Din păcate pentru companie, piața energiei electrice a fost modificată substanțial față de cea de anul trecut, iar prețul mediu de vânzare al unui megawatt a scăzut cu 35%. Diferența față de 2012 este revenierea masivă a producției Hidroelectrica, dar și a centralelor eoliene (care au prioritate la intrarea în sistem). Dar și cererea a scăzut, consumul fiind cu 7% mai mic, iar producția totală cu 6%, diferența fiind dată către export.
Consumul privat continuă scăderea
Pe de altă parte, Petrom a reușit, grație investițiilor în eficientizarea operațională, să își micșoreze costul de produție al unui bep de la 15,66 dolari, în 2012, până la 14,67 dolari. Prețul mediu al țițeiului realizat în primul semestru la nivel de grup a fost de 95,73 dolari pe baril, la fel ca anul trecut, în timp ce prețul mediu al țițeiului Ural a coborât de la 112,28 dolari pe baril până la 106,76 dolari.
Problema cea mai mare a companiei rămâne cererea internă, în scădere pe toate planurile. Pe lângă cea de la electricitate, și la gaze naturale s-a redus cu 8%, micșorare identică și cu cea a pieței de combustibili. Diferența este că, la combustibili, piața de retail a stagnat, în timp ce cea comercială s-a redus cu 16%. Ceea ce este cu atât mai rău cu cât indică o stagnare a consumului populației (care ar trebui să se aprecieze ca urmare a creșterii economice), pe când restrângerea cererii mediului de afaceri arată că economia nu merge deloc bine. După cum spune și CEO-ul Petrom, „absența creșterii consumului privat arată că aprecierea PIB vine majoritar din exporturi“, iar acest lucru nu este deloc bun pe termen lung.
Anul trecut, rafinăria Petrobrazi a fost oprită timp de șase săptămâni. Nu s-a mai întâmplat anul acesta, şi avem un plus de 600 mil. lei pe partea de rafinare și marketing. Mariana Gheorghe, CEO, OMV Petrom