‘Pentru a se putea utiliza întreaga capacitate a interconectării pe acest sens (4,4 miliarde de metri cubi/an), sunt necesare lucrări, atât în sistemul românesc, cât şi în cel ungar, părţile convenind un grafic conform căruia proiectele vor fi finalizate până în decembrie 2016, în a doua jumătate a anului 2013 urmând a se organiza un proces de sondare a pieţei’, se arată în documentul menţionat, care precizează că, începând cu luna decembrie 2013, va putea fi asigurat transportul pe direcţia România – Ungaria.
De asemenea, documentul arată că valoarea estimată a investiţiei totale este de aproximativ 120 de milioane de euro.
‘Implementarea acestui proiect asigură premisele deschiderii unui culoar esenţial de transport dinspre regiunea Mării Negre înspre pieţele central şi est europene. De asemenea, acest proiect poate facilita şi un flux potenţial dinspre Bulgaria înspre Ungaria, Austria (prin interconectarea Ruse – Giurgiu şi transport pe teritoriul României). Este necesar, aşadar, ca în vederea respectării prevederilor Regulamentului (UE) nr. 994/2010 privind măsurile de garantare a securităţii aprovizionării cu gaze naturale şi de abrogare a Directivei 2004/67/CE a Consiliului, a statelor membre, România să asigure derularea livrărilor de gaze naturale în regim bidirecţional pe interconectările existente’, mai precizează documentul.
Reprezentanţii Transgaz au adăugat şi faptul că, având în vedere importanţa regională şi valoarea ridicată a investiţiei, proiectul a fost propus pe lista proiectelor de interes comun (PCI) la nivelul UE, listă ce va fi adoptată până la finele acestui an.
Conducta Arad – Szeged a fost pusă în funcţiune în anul 2010 şi în prezent gazele pot fi transportate doar din Ungaria spre România. Această interconectare a fost sprijinită de Comisia Europeană în cadrul Programului European de Redresare Economică în domeniul Energiei (EEPR), lansat de CE în urma crizei gazelor din ianuarie 2009.
Sursa: Agerpres