Insa asta inseamna ca producem intr-adevar mai multa inovatie? Nu neaparat.
Pentru a deveni prielnic pentru semintele inovatiei, “terenul” organizational are de indeplinit cateva criterii. Atunci cand organizatiile nu ofera terenul potrivit, semintele generate de creativitatea si expertiza individuala a membrilor mor in stadiul de bulbi. Sau rodesc in alta parte, uneori in initiative antreprenoriale ale fostilor angajati corporatisti care ajung la concluzia ca inovatia in corporatie este o contradictie in termeni si decid sa isi sadeasca ideile pe teren propriu.
Deci cum sa dezvoltam un teren fertil pentru inovatie in organizatiile noastre?
Raspunsul tine desigur de fiecare context in parte, insa intrebarile de mai jos va pot oferi cateva puncte de pornire:
1) Cat de tare se aude angajamentul fata de inovatie?
Inovatia presupune o implicare mai mare din partea oamenilor, o iesire din zona de confort, un “extra-mile”.
Din pacate, introducerea de recompense financiare nu e suficienta pentru a stimula o asemenea implicare, pentru ca banii nu pot crea entuziasmul si inspiratia care genereaza inovatia, ci pot crea cel mult un efort pe termen scurt, un efort lipsit de pasiune si creativitate.
Pentru a crea angajament fata de inovatie, e nevoie de actiuni concrete si mesaje constante si sincere ale liderilor, care sa ii convinga pe oameni ca inovatia e importanta, ca se poate face, ca va fi recunoscuta si sprijinita.
2) Cat de diverse sunt perspectivele implicate in oferirea ideilor?
Este mult mai confortabil sa schimbam idei cu oameni care ne seamana, cu care impartastim valori, idei, preferinte. Insa inovatia are nevoie de “ciocnirea perspectivelor”, si cu cat este mai mare diversitatea, cu atat avem sanse mai mari sa generam ceva inovativ.
Ca sa evaluati gradul de diversitate, ganditi-va cine sunt oamenii folositi ca surse de idei in proiecte, cat de diversi sau asemanatori sunt ei din punct de vedere varsta, personalitate, experienta anterioara, departament functional, nivel ierarhic, vechime in organizatie, tara de provenienta (daca este cazul).
Oare ce perspective noi sau modalitati de combinare a perspectivelor ar imbunatati calitatea ideilor?
3) Exista un cadru structurat pentru brainstorming destructurant?
Cu totii asociem inovatia cu exercitiile de generare a idelor, clasicul brainstorming, eventual improspatat cu diverse tehnici de stimulare a gandirii laterale.
Insa dincolo de cate tehnici de brainstorming cunoastem, esential este sa existe cadrul in care oameni diversi sa se adune si sa genereze idei. Exista o zi, o sala, un portal, o oportunitate pentru generarea de idei, care sa fie usor accesibila pentru multi oameni diferiti? Exista o persoana responsabila pentru organizarea unor asemenea intalniri?
Daca raspunsul este nu, de obicei oamenii nu isi gasesc un loc si un timp pentru inovatie, pentru ca exista intotdeauna un foc operational de stins, un raport de completat, etc.
4) Exista un proces de ”slefuire” a ideilor creative?
Au devenit mai frecvente in ultima vreme sistemele de colectare de idei – de la simpla “cutie” (care nu functioneaza, pentru ca anonimatul nu e deloc compatibil cu responsabilitatea individuala de care e nevoie in inovatie) la comitetele interne de evaluare.
Insa mai importanta decat colectarea ideilor este modelarea, slefuirea lor inainte ca acestea sa fie evaluate. De ce? Pentru ca ideile nu se nasc cu un “business case” de-a gata facut, se nasc firave si neinchegate, cu o simpla sclipire.
Pana sa fie gata de evaluare, este important ca cei care le-au generat sa primeasca “coaching de idei” (adica intrebarile potrivite care sa ii ajute sa gandeasca in termeni de potential de piata, resurse necesare, etc) si sa aiba oportunitatea sa faca lobby in companie, sa isi prezinte ideile in fata unor posibili adepti sau sponsori.
Inovatia este cu siguranta mai prezenta in inimile oamenilor din organizatii ca o necesitate impusa de criza, sau poate chiar ca o aspiratie de a munci intr-un mod mai frumos, cu mai multa implinire personala. Mai avem de lucru ca sa o integram in viata reala a organizatiei, iar intrebarile de mai sus va pot ajuta sa aliniati procesele de azi cu aspiratiile noastre pentru maine.
Stefania Antone,
Business Development Manager AchieveGlobal