Discuţiile pe acest subiect trenează de peste 10 ani în Rusia: în 2012, Duma de Stat a propus ca reclamele la OTC-uri să fie permise doar în presa medicală, de specialitate şi la evenimente de profil. În martie anul acesta,acest proiect a fost respins de Guvern, iar în mai, ministrul sănătăţii din Rusia, Veronika Skvortsova, a anunţat din nou că reclama la medicamentele fără reţetă va fi interzisă.
Serviciul Federal Antimonopol se opune dintotdeauna acestui proiect. "Aceleaşi convingeri împătăşeşte şi Guvernul, că oamenii ar fi privaţi de informaţia necesară pentru a cumpăra un medicament sau altul, iar companiile farmaceutice ar găsi alte metode, mai puţin curate, de a-şi face reclamă. Totodată, interzicerea reclamelor ar cauza pierderi foarte mari trusturilor media, , companiile farmaceutice fiind clienţi de bază pentru televiziuni, radio-uri şi presă scrisă" spune Agnieszka Skonieczna, Analist Senoir pe piaţa farmaceutică la PMR şi autoarea acestui raport.
Scopul declarat al Ministerului Sănătăţii prin introducerea acestei legi este descurajarea auto-medicaţiei. , deşi recunoaşte că în decizia de cumpărare, o şi mai mare influenţă au recomandările medicului şi a farmacistului.
Totodată, Rusia plănuieşte să reglementeze mai bine vânzarea suplimentelor alimentare ca şi medicamente, în sensul de a preciza clar pacientului diefrenţa dintre suplimente şi medicamente.
Şi în Ucraina s-a discutat intens acest subiect, însă aici chiar s-au luat măsuri, parţial, în sensul că s-a alcătuit o listă cu 300 de OTC-uri cărora nu li se poate face reclamă.
În România nu s-a discutat niciodată despre interzicerea reclamelor la OTC-uri, problema principală fiind adaosurile uriaşe pe care le practică unele farmacii la acest tip de produse, al căror preţ nu este reglementat de stat.
În prima lună a acestui an, producătorii de medicamente care se eliberează fără prescripție medicală (OTC) au umplut spaţiile publicitare ale televiziunilor, volumul acestora reprezintând 19% din bugetul total de audiență consumat de clienți pe piața TV, cel mai mare înregistrat de o categorie de produse și servicii.
Citeşte şi: Cum te păcălesc farmaciile pentru a-şi mări veniturile