Cu exact 30 de ani în urmă au apărut primele telefoane mobile pe piaţă. Pe continentul african, numărul utilizatorilor creşte în prezent într-un ritm razant. E telefonul mobil într-adevăr un remediu contra sărăciei?
545 de milioane de africani deţin un telefon mobil. Potrivit Uniunii Internaţionale a Telecomunicaţiilor (ITU), din 2005 şi până astăzi cifra utilizatorilor pe continentul African a crescut de şase ori. "Telefonul mobil ne-a ameliorat considerabil viaţa în multe domenii, de pildă în afaceri şi educaţie", scria un ascultător Deutsche Welle din Nigeria pe facebook. "Cu ajutorul telefonului mobil îi pot contacta mai lesne pe clienţii mei şi-mi pot derula mai uşor afacerea", posta un alt ascultător, de astă dată din Benin.
Se spune adesea că telefoanele mobile reprezintă un factor de dezvoltare, că susţin economia şi combat pe această cale sărăcia. Este cu adevărat aşa?
Există puţine studii serioase care să ateste această supoziţie. Banca Mondială apreciază, de pildă, că fiecare telefon mobil în plus la 100 de persoane are ca efect, într-o ţară aflată în curs de dezvoltatre, un plus de creştere economică de 0,8 procente. "După părerea noastră în Africa există o legătură clară între folosirea telefoanelor mobile şi creşterea veniturilor", explică analista Băncii Mondiale, Samia Melhem.
Mai ales acolo unde infrastructura e extrem de proastă, telefonia mobilă deschide noi perspective. De pildă în agricultură, domeniu în care lucrează dealtfel cei mai mulţi africani. Dacă în trecut agricultorii erau nevoiţi să străbată un drum lung până la cel mai apropiat târg, acum pot comunica şi negocia preţurile cu clienţii prin telefon. Cumpărătorii pot veni apoi să-şi ridice marfa de la producător.
O altă înlesnire pe care o oferă telefonul mobil pentru africani este "contul mobil", sistem pe care îl folosesc între timp milioane de persoane. Cei mai mulţi oameni nu deţin un cont în bancă, dar dacă au telefon mobil pot efectua tranzacţii cu ajutorul acestuia. De exemplu prin intermediul proiectului M-Pesa. Clientul se înregistrează, primeşte un număr şi o parolă. De acasă sau de oriunde poate transfera bani pe această cale, pot fi plătite, între timp, şi facturile la apă, curent, etc. Agenţii acestor conturi au numeroase shop-uri unde se pot depune sau scoate bani. Un sistem născut dintr-o necesitate.
La toate acestea se adaugă faptul că telefoanele mobile facilitează accesul la informaţie şi educaţie.