Mai sunt câteva ore până când Germania va afla cine urmează să fie şeful guvernului de la Berlin pentru următorii patru ani.
O campanie electorală ciudată, chiar anostă – spun unii – dar şi cu elemente noi pentru Germania, se apropie încet de final. Alegerile federale vor avea loc pe 22 septembrie, iar conform tuturor sondajelor, cea mai puternică femeie din lume, Angela Merkel, se pregăteşte de un nou mandat la Cancelaria Federală.
Cele mai recente informaţii publicate de televiziunea publică ZDF arată că CDU/CSU ar câştiga 40 de procente, iar SPD 27%, o creştere uşoară cu 1 punct procentual faţă de sondajele anterioare. Liberalii de la FDP ar continua trendul descrescător, pierzând încă 0,5 puncte şi ajungând la 5,5%. Partidul de stânga, Die Linke, ar obţine 8,5%, ecologiştii 9%. Controversatul partid Alternativa pentru Germania (AfD) ar însuma 4 procente.
„Meci nul“ ?
Conform acestor ultime sondaje, dacă Angela Merkel ar reedita actuala coaliţie cu liberalii, ar obţine cu numai 1 punct mai mult decât social-democraţii, ecologiştii şi Die Linkela un loc. Specialiştii avertizează însă că pronosticurile electorale nu trebuie suprainterpretate. De altfel Norbert Lammert, preşedintele Bundestag-ului, a criticat dur publicarea rezultatelor unor sondaje cu scurt timp înaintea alegerilor. “Există riscul ca lumea să confunde sondajele cu rezultatele reale”, a declarat acesta.
Mai probabilă este formarea unei mari coaliţii după alegeri, între conservatori şi SPD, iar în contextul crizei euro, acest rezultat ar fi tot ceea ce pot spera europenii. Pentru că ar însemna continuarea politicii europene anti-criză, bazată pe pragmatism şi măsuri de austeritate. Süddeutsche Zeitung a vorbit, în urma duelului televizat între cei doi contracandidaţi, Angela Merkel şi Peer Steinbrück, despre un “meci nul”, sau chiar o pereche potrivită. Pentru săptămânalul Der Spiegel, confruntarea a fost una “plictisitoare”, ca de altfel întreaga campanie electorală.
Elemente noi
Pe de altă parte, campania actuală a adus câteva elemente noi pentru atitudinea politică germană. O bună parte din mesajele electorale au fost postate pe facebook și twitter. În plus, platforma electorală online Wahlomat, fondată în 2002 de Agenția Federală pentru Educație Politică (Bundeszentrale für Politische Bildung) a înregistrat o creștere considerabilă a accesărilor. Prin Wahlomat, cetățenii se pot informa în detaliu cu privire la programele politice ale partidelor și pot testa compatibilitatea acestora cu propriile convingeri și necesități. În cadrul actualei campanii, peste 10 milioane de persoane au utilizat acestă oportunitate.
Un alt element nou a fost stilul american de campanie electorală abordat de social-democrați. Membrii partidului au bătut practic la ușile germanilor pentru un contact direct cu posibilii alegători, metodă de succes adoptată în timpul campaniei președintelui american Barack Obama.
Cu o zi înainte de alegeri, candidații principali au profitat de ultimele manifestări în fața publicului: cancelara Angela Merkel la Berlin, iar contracandidatul său, Peer Steinbrück, la Frankfurt.
Tot ultimele sondaje arată că dacă ar avea loc alegeri directe, 58% din electorat ar opta pentru Angela Merkel în funcţia de cancelar federal, în timp ce contracandidatul său, social-democratul Peer Steinbrück, ar obţine 32% din voturi.