Tabletele sunt noile vedete ale vânzărilor de produse electronic atât la nivel global, cât şi pe plan local, iar producătorii români trebuie să ţină piept unui nou jucător care a intrat pe piaţă cu modele accesibile
Niciun alt produs electronic nu a cunoscut o popularitate şi o rată de adopţie atât de mare precum tableta. Asistăm, în prezent, la sfârşitul unei ere şi începutul alteia. Tabletele vor depăşi, în ultimul trimestru al acestui an, livrările de PC-uri, iar până în 2015, acest lucru se va întâmpla pe un an întreg, conform firmei de cercetare IDC.
Un număr total de 227,3 milioane de tablete vor ajunge la utilizatori anul acesta, în comparaţie cu 134,4 milioane de desktopuri şi 180,9 milioane laptopuri. În ultimele trei luni ale anului, marcate de sărbătorile de iarnă, de Black Friday şi Cyber Monday, se vor vinde mai multe tablete decât desktopuri.
Rata totală de creştere pentru tablete în următorii patru ani este estimată la 78,9%, depăşind chiar rata de creştere pentru smartphone-uri, estimată, pentru aceeaşi perioadă, la 71,1%, conform IDC. Şi cei de la Gartner au estimări similare. Aceştia se aşteaptă ca vânzările de tablete să crească, în următorii patru ani, la 467 milioane de unităţi.
La nivel global, piaţa este dominată în continuare de compania care a creat sau reinventat această categorie de produse, Apple. Americanii au livrat, în trimestrul doi, 14,6 milioane de tablete şi au o cotă de piaţă de 14,6%. Locul doi este ocupat de Samsung cu 8,1 milioane de unităţi livrate şi 18% cotă de piaţă. Locul trei, la mare distanţă de locul doi, aparţine taiwanezilor de la Asus. Aceştia au livrat două milioane de tablete şi au o cotă de 4,5%. Lenovo şi Acer încheie top cinci. Per total, în trimestrul doi al acestui an s-au livrat 45,1 milioane tablete, faţă de 28,3 în aceeaşi perioadă a anului trecut.
Piaţa locală creşte şi se aglomerează
Tabletele media au reuşit, prin oferta diversificată, să câştige teren în cadrul sectorul IT, în piaţă existând o gamă de produse cu specificaţii care să mulţumească toate categoriile de consumatori. Dacă în valoare acest segment de produse aproape s-a dublat, în volum a crescut mai mult de trei ori, conform datelor GfK. La nivel local, Allview, E-Boda şi Evolio sunt cei mai activi producători de tablete.
Piaţa locală de tablete a ajuns la 200.000 de unităţi în primul semestru din acest an, aproape câte s-au vândut în întregul an 2012, iar la finele anului cifra poate ajunge la 480.000 de unităţi, conform braşovenilor de la Allview. Alexandru Drăgoiu, directorul general al producătorului de electronice E-Boda Distribution, este chiar mai optimist, afirmând că piaţa va fi de aproximativ 500.000 de unităţi anul acesta, brandurile româneşti urmând să reprezinte circa jumătate din vânzări.
Braşovenii de la Allview au vândut 48.000 de tablete în 2012, iar anul acesta vor să treacă de 100.000 de unităţi. Ţinta ar putea fi atinsă având în vedere că în primele şapte luni ale anului compania a comercializat 60.000 de tablete. Compania braşoveană are o cotă de 20% pe piaţa locală de tablete, iar anul trecut a înregistrat o cifră de afaceri de 7,7 milioane euro, de aproape patru ori mai mare faţă de 2011, când a raportat venituri de 2 milioane euro. De asemenea, profitul a crescut de la 50.000 de euro, în 2011, la 850.000 de euro anul trecut. E-Boda, companie care a lansat, recent, prima tabletă din portofoliu care dispune de conectivitate 3G, estimează vânzări de aproximativ 70.000 de unităţi pe segmentul tablete. Compania mai comercializează şi smartphone-uri dual SIM, rame foto digitale, DVD playere, MP3 & MP4 playere şi cântare.
Tabletele şi smartphone-urile reprezintă însă 80% din cifra de afaceri a companiei, potrivit lui Drăgoiu. E-Boda avea în 2011 o cifră de afaceri de 3,43 milioane euro şi un profit de 140.000 euro. Anul trecut, cifra de afaceri a crescut la 5,1 milioane euro, iar profitul la un sfert de milion de euro. Drăgoiu estimează că E-Boda va avea anul acesta o cifră de afaceri de circa 7,5 – 8 milioane euro.
Evolio, spre deosebire de Allview, care are o cotă de 20% pe piaţa de tablete, ţinteşte o cotă de 20% pe segmentul de tablete de 10,1 inchi. În comparaţie cu ceilalţi concurenţi, compania lansează rar tablete ultimul model fiind Evotab Quadra, o tabletă cu procesor Quad Core şi display de 10,1 inchi la un preţ de aproximativ 220 de euro. Evolio a avut afaceri de 3 milioane de euro în 2011; în 2012 acestea au rămas la acelaşi nivel, în schimb profitul a crescut de la 70.000 de euro, în 2011, la peste 100.000 de euro, anul trecut. Numărul angajaţilor a crescut de la 9 la 17.
Chinezii vor o felie din piaţă
Chinezii de la GoClever au intrat oficial pe piaţa din România cu două tablete accesibile, Orion 70 şi Orion 101. Tabletele sunt disponibile în oferta distribuitorilor autohtoni la preţurile de 399 lei, respectiv 899 lei.
Savel Staicu, country manager GoClever, a declarat pentru Capital că strategia companiei este de a oferi produse echipate cu ultima tehnologie la un preţ accesibil pentru clienţi, focusul fiind pe tablete şi telefoane inteligente: „Sperăm să atingem o cotă de 8% pe piaţa tabletelor până la finele anului, estimarea noastră fiind de 30.000 de unităţi. Cele mai populare tablete ale chinezilor sunt R70, R104, Terra 70, Terra 70L, Terra 90 şi Orion 70.
Produsele chinezilor se găsesc în majoritatea magazinelor de retail şi cele online, dar aceştia iau în calcul şi deschiderea unui magazin propriu.
„Deschiderea unui magazin GoClever în România este o idee pe care o luăm în considerare, iar dacă va fi luată o decizie în acest sens, vom anunţa public“, a declarat Staicu.
63 la sută este cota de piaţa a tabletelor echipate cu sistem de operare Android, conform datelor companiei IDC pentru trimestrul doi
50 la sută dintre tabletele vândute pe piaţa locală aparţin unor branduri româneşti
Cea mai nouă intrare pe piața românească
Capital: Ce alte produse mai comercializează GoClever pe piaţa românească?
Savel Staicu: GoClever a început în România ca o companie producătoare de sisteme de navigaţie. Acum, principala categorie de produse este reprezentată de tablete şi sper ca în curând smartphone-urile să fie la fel de populare. Pe lângă acestea, mai comercializăm camere video, Android TV, accesorii pentru tablete şi periferice.
Capital: Care dintre cei trei concurenţi de pe piaţa locală, E-Boda, Evolio sau Allview, vi se pare mai puternic?
S.S.: Toţi cei trei producători români de electronice menţionaţi sunt importanţi, însă cel mai puternic este, de departe, producătorul brașovean Allview.
Capital: Cum se diferenţiază GoClever de restul producătorilor?
S.S.: Obiectivul nostru este acela de a oferi clienţilor produse la cel mai atractiv preţ, derulând promoţii prin intermediul partenerilor noştri. Compania noastră operează în peste 15 ţări, însă Europa este cea mai importantă piaţă pentru noi, chiar dacă am început extinderea şi în alte regiuni. Pe plan local, produsele GoClever pot fi achiziţionate din hipermarketuri precum Carrefour, Cora, Metro, Real, Selgros şi din majoritatea magazinelor online.
"Acest articol a apărut în ediţia print numărul 38 a revistei Capital din săptămâna 23 -29.09.2013"