Produsele alimentare proaspete ar trece de bariera generată de neîncrederea în calitatea, prospețimea și igiena garantate de un magazin online, dacă acestea ar fi oferite de un retailer cunoscut. Un procent de 35% dintre utilizatorii de internet ar comanda online produse proaspete de la marii retaileri, față de doar 2% cumpărători actuali, potrivit unui studiu de Exact Cercetare și Consultanță.
Cum timpul a devenit cea mai prețioasă resursă actuală, retailerii caută continuu soluții pentru eficientizare şi dezvoltarea rețelelor de magazine. Scăderea consumului intern şi accesul în creștere la internet forţează marele retail să încerce cu degetul și apele virtuale. Deja Metro Cash&Carry România, cora şi Carrefour şi-au deschis magazine virtuale.
Principalul avantaj perceput de cumpărători atunci când fac cumpărături online este economia de timp pe care o fac, 80% dintre românii internauți plasând acest avantaj pe prima poziție a topului. La mare distanță de primul avantaj menționat, cu un procent de 35 %, se situează livrarea produselor oriunde în țară, în timp ce 30% dintre utilizatori apreciază posibilitatea accesării mai multor siteuri în același timp, fiind astfel posibilă compararea prețurilor aplicate de diferite magazine online.
Internetul – noul borcan cu miere al marilor lanţuri de retail
De-a lungul timpului, studiile au arătat că produsele alimentare (fie ele ambalate sau proaspete) și chiar băuturile alcoolice sau non-alcoolice au o probabilitate mică de a fi cumpărate online. Procentele celor care au achizitionat online astfel de produse sunt unele dintre cele mai mici: 6% au menționat că au cumpărat produse alimentare ambalate și doar 2% produse alimentare proaspete. Iar principalele motive sunt neîncrederea în prospețimea lor (56%), în condițiile igienice asigurate atât la depozitare (53%), cât și la livrare (28%).
„În urmă cu 5 ani, produsele vestimentare – îmbrăcăminte, încălțăminte – erau pe ultimele locuri în lista de cumpărături achiziționate. Motivul principal era imposibilitatea de a le proba și de a testa calitatea materialelor. În ultimii 2 ani însă, această categorie a ajuns pe primele locuri, concurând cu electronicele și electrocasnicele. Experiența pozitivă cu magazinele online de produse vestimentare a eliminat treptat această barieră. Aceeași barieră – neîncrederea în achiziționarea unor produse de calitate și proaspete în cazul celor alimentare – trebuie luată în considerare de marii retaileri care doresc să determine cumpărătorul să le achiziționeze produsele online”, declară Lacramioara Loghin, Managing Director Exact Cercetare și Consultanță.
Şi intenția de cumpărare crește foarte mult mai ales dacă furnizorul este un lanț mare de magazine. Dacă în prezent, 6% dintre onlineri achiziționează produse alimentare în online, în viitor 58% declară că ar achiziționa produse alimentare ambalate, dacă lanțurile mari de magazine ar oferi această posibilitate.
Așadar, „experiența cu lanțurile mari de magazine în offline le recomandă și pentru varianta online. 87% dintre cei intervievați ar cumpăra produse dacă marile lanțuri de magazine și-ar extinde serviciile în online. Inclusiv produsele alimentare proaspete, care trec cel mai greu această barieră a siguranței calității și prospețimii ar fi achiziționate de 35% dintre cumpărătorii, utilizatori de Internet, în condițiile în care ele sunt endorsate de un retailer cunoscut”, declară Cristina Goga, Client Service Senior Exact Cercetare și Consultanță.
Dar succesul noilor formate online va depinde însă de cum vor şti retailerii „să dezvolte strategii specifice mediului virtual. Vorbim de un nou model de management, nu de adaptarea celui vechi“, comentează consultanţii de la Contrast Management-Consulting. Aşa cum văd ei problema, trecerea retailerilor la modelul hibrid (online/offline) este o confirmare că piaţa de retail din România a parcurs deja „paşi sănătoşi către maturitate – mai întâi prin trecerea la retailul modern, apoi prin diversificarea formatelor şi acum prin cucerirea spaţiului online“.
Măsurând atractivitatea pentru anumite modalități de livrare, cele mai potrivite din punctul de vedere al cumpărătorului sunt prin curier la domiciliu: 44% consideră potrivită livrarea prin curier în ziua plasării comenzii, în timp ce 40% livrarea prin curier cel puțin la o zi după plasarea comenzii. Livrarea în magazin sau în afara magazinului la un punct dedicat, livrări de tip drive-thru, nu sunt deloc atrăgătoare pentru cumpărători.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 1135 respondenți, cu vârsta cuprinsă între 18 și 60 de ani, în intervalul 27 august -01 septembrie 2013.