S-a născut în România, a studiat moda la Milano, iar acum brandul ei concurează cu Louboutin și Channel. Cristina Toma face carieră în Italia
O poveste desprinsă parcă din filmele americane este trăită la Milano de o româncă din Piatra Neamț: creatoarea brandului TOMA, o marcă de încălțăminte de lux, foarte cunoscută printre designerii celebri din întreaga lume. Cristina Toma a plecat acum 15 ani în Italia „să studieze moda“, un domeniu pe care în România acelor vremuri nu ar fi putut să-l aprofundeze și la care visa încă din copilărie. „Cred că pasiunea pentru culori, pentru transmiterea emoțiilor prin creație am descoperit-o copil fiind, în satul Negulești, unde m-am născut, un loc de poveste, înconjurat de pădure“, încearcă ea să definească o parte din lucrurile care au adus-o pe drumul acesta. Acum, la 35 de ani, conduce un business de câteva sute de mii de euro și are planuri mari de extindere. Dar cum a ajuns aici? Totul a început când încă nu împlinise 20 de ani și încerca să deprindă „tainele“ acestei lumi într-un atelier din comuna Piatra Șoimului, care aparținea de casa de modă din Piatra Neamț, business deținut atunci de niște oameni de afaceri din Italia.
Școala de la Milano
Aceștia au ajutat-o să se înscrie la o școală de modă din Milano, unde și-a definit stilul, ceea ce i-a asigurat un loc la o celebră casă de modă – Krizia, unde a lucrat cu Mariuccia Mandelli, dar și cu alți designeri celebri, precum Alber Elbaz, George Cortina, Angelo Figus sau Marc Audibet. „După aproape opt ani la Krizia, timp în care am lucrat pentru 13 colecții, am decis că este timpul să am propriul meu business. Am ales pantofi pentru că îmi doream ceva cu totul nou. Iar în februarie 2009 am prezentat prima colecție, în săptămâna modei de la Milano“, povestește Cristina Toma.
Investiția de început s-a apropiat de 50.000 de euro însă, spune ea, a meritat. Acela a însemnat un pas sigur într-o lume cu totul nouă. Faptul că a început într-o perioadă dificilă pentru Italia din punct de vedere economic a fost „un noroc“, pentru că a găsit persoanele potrivite cu care să lucreze, disponibile într-o perioadă în care puțini erau cei care se avântau să investească. În cei aproape cinci ani de muncă în propriul ei atelier, Cristina a ajuns cu brandul TOMA în 15 magazine din Italia și 30 de magazine din alte țări, chiar și în America, toate multibrand. Nu însă și în România, despre care spune că observă piața și încearcă să-și dea seama dacă această piață este pregătită pentru produsul pe care îl creează ea. Și apoi, „cine știe, poate va intra și în România, tot printr-un multibrand“. Până atunci vor mai trece, cel mai probabil, câteva colecții.
Săptămâna modei de la Paris
Chiar acum pune la punct ultimele detalii pentru una nouă, pe care o va prezenta în săptămâna modei de la Paris (27-30 septembrie). „În general, costurile pentru o colecție ajung la 100.000 euro. Și tot profitul pe care îl obțin îl reinvestesc“, punctează ea. Nu e de mirare, având în vedere că o pereche de pantofi, realizată manual de meșterii din Parabiago (Milano), poate să ajungă la câteva mii de euro: „de fapt, prețurile sunt între 500 și 3.000 euro, în unele cazuri chiar 5.000 euro“.
„Totul depinde de materialul folosit. Pantofii pentru femei pot fi îmbrăcați în compoziții din pietre semiprețioase. De asemenea, în cazul pantofilor pentru bărbați sunt în centrul antenției cu creații construite din materiale precum pielea de crocodil sau de cămilă“, explică ea. De altfel, Cristina Toma își dezvoltă businessul în parteneriat cu ateliere celebre din Milano, afaceri de familie pe segmentul „meșteșugului pantofilor de lux“. Iar investițiile nu se opresc doar la creațiile sale, ci și la proiecte care vizează dezvoltarea și extinderea. Cel mai nou este un proiect care să-i faciliteze vânzarea creațiilor și online, și pe care îl va lansa în curând. „Era necesar, mai ales că am ajuns, anual, la 3.000 de perechi“, mai oferă ea un amănunt. Pentru viitorul apropiat, spune că are planuri să meargă în Rusia și Japonia să-și vândă pantofii, în timp ce, mai departe, își dorește să-și deschidă propriile magazine. Un pas pe care vrea să-l facă în cel mult un an.