Să nu le dăm un șut în fund tinerilor!

În ultimele luni, am întâlnit foate mulți tineri dornici să-și înceapă propriul business. Unii dintre ei mi-au prezentat idei de afaceri excelente, câteva, geniale de-a dreptul.

Ascultându-i, mi-am dat seama că țara noastră are o șansă extraordinară, datorită acestor copii – le spun copii pentru cei mai mulți abia dacă împliniseră 19-20 de ani. Gândiți-vă cum ar arăta mediul de afaceri din România dacă peste 5-10 ani toate aceste idei se vor transforma în businessuri reale, în companii cu doi, trei, patru, zece, o sută de angajați, cu cifre de afaceri de zeci de mii, sute de mii sau, de ce nu, chiar milioane de euro. Ce mi-a plăcut cel mai mult la acești tineri a fost faptul că majoritatea își imaginează afacerile scalabile la nivel global. Cu alte cuvinte, ei vor să se dezvolte și în afara țării. Un lucru aboslut remarcabil! Asta este partea frumoasă a poveștii: tineri entuziaști, deștepți, culți, cu idei foarte bune de afaceri, care nu vor neapărat să plece din țară (mulți mi-au spus că sunt hotărâți de-a dreptul să demonstreze că se poate face treabă și în România). Partea mai puțin plăcută  a poveștii este că acești tineri nu au valori și repere la care să se raporteze. Ei sunt în căutarea celor care ar putea să le îndrume pașii în business. Sunt avizi de informație, de cunoaștere, sorb fiecare sfat pe care-l primesc. Eu cred că noi, comunitatea oamenilor de afaceri mai expermentați, ar trebui să venim în întâmpinaea acestor tineri. Să-i antrenăm. Să le oferim modele. Să le facilităm accesul la surse de finanțare. Să le fim mentori.
De asemenea, cred că Guvernul ar trebui să se aplece cu mai multă putere asupra acestor tineri. Am propus public premierului Victor Ponta înființarea unei agenții guvernamentale pentru strat-up-uri, ca soluție de încurajare a tinerilor antreprenori și de combatere a șomajului în rândul persoanelor de până în 30 de ani.  Modelul actual prin care statul îi sprijină pe tinerii dornici să intre în afaceri mi se pare șchiop. Spun asta că pentru că doar oferindu-le bani pentru a-și deschide un business, fără a-i urmări și a-i ajuta în acest demers, nu înseamnă mare lucru. Se știe foarte clar că majoritatea afacerilor aflate la început de drum mor după trei ani, dacă nu sunt atent coordonate.
Luni, 30 septembrie, asociația pe care o conduc, Romanian Business Accelerator, organizează Maratonul Start-up-urilor. Un eveniment care va da ocazia unui numări de 50 de tineri să-și prezinte ideile de afaceri în fața unor antreprenori de succes și a unor manageri de top. Câștigătorul maratonului va pleca acasă cu un premiu de 10.000 de euro, dar, mai important, va avea alături de el un mentor care îl va ajuta să-și pună în practică ideea și să o transforme într-o afacere de succes. Consider că avem o datorie morală, noi oamenii de afaceri, dar și guvernanții, de a sprijini necondiționat această generație care și-a propus să reușească aici, în România. Dacă nu vom reuși să facem acest lucru, probabil că mâine vom vorbi de ei la trecut, uitându-ne cum au performat în SUA, Canada, Germania, Australia.
MARIAN DUȘAN,fondator RoAccelerator
"Acest articol a apărut în ediţia print numărul 39 a revistei Capital din săptămâna 30 septembrie – 6 octombrie 2013"