După o perioadă de 3 ani în care au lucrat în corporaţii şi au dezvoltat propriile proiecte în timpul liber, cei doi au decis să se dedice în totalitate antreprenoriatului. Se întâmpla în 2008 şi, doi ani ani mai târziu, 123ContactForm, aplicaţie de construire a formularelor în cloud, s-a consolidat ca afacere independentă. Au urmat 3 ani în care Florin şi Tudor au reuşit să atragă un investitor, au crescut echipa până la 16 persoane şi au încheiat parteneriate cu alte servicii web complementare (Wix, HootSuite, SalesForce, MailChimp, etc.). Am stat de vorbă cu Florin şi Tudor despre 123ContactForm, evoluţia proiectului şi planurile lor de viitor.
Capital: Cum a apărut ideea proiectului?
123: Din… necesitate. Principala interfaţă de comunicare între vizitatori şi administratorii unui site este un formular web, iar noi foloseam foarte multe astfel de formulare pentru paginile web ale aplicaţiilor pe care le realizam. Codarea individuală a acestor elemente ar fi cerut prea mult timp, aşa că am hotărît să dezvoltăm un tool mai complex care să permită generarea de formulare foarte rapid. La momentul respectiv (vorbim despre 2008), în peisajul online nu existau prea multe alternative de servicii pentru formulare. Ca atare, am lansat pe piaţă un tool care fusese iniţial proiectat pentru uz intern, iar de atunci ideea 123ContactForm a prins o tracţiune imensă la nivel mondial.
Capital: Cum arată 123ContactForm astăzi?
123: 123ContactForm este un serviciu cloud care oferă utilizatorilor o modalitate accesibilă de a construi formulare pentru orice site sau blog, în doar trei paşi simpli. Produsul se adresează tuturor utilizatorilor de internet care doresc să colecteze date de la publicul lor rapid şi să le administreze cu eficienţă, şi care nu deţin neapărat cunoştinţe de programare. Cu ajutorul formularelor se pot obţine date de contact, răspunsuri la diverse teme de cercetare, prospecţi pentru vânzări şi chiar comenzi online cu plata direct pe formular. Peste 400,000 utilizatori din 184 de ţări au încercat platforma 123ContactForm până în prezent, iar numărul de angajaţi al companiei a crescut de la 5 oameni la final de 2011 la 21 de persoane în septembrie 2013.
Capital: Care este piaţa pe care o adresaţi şi profilul utilizatorilor?
123: Am început cu piaţa vorbitoare de limba engleză şi treptat ne-am dezvoltat integrări şi parteneriate care ne localizează serviciul şi în alte arii geografice. Principalele categorii de public care utilizează 123ContactForm sunt IMM-urile, organizaţiile non-profit, instituţiile educaţionale, agenţiile de web design, organizatorii de evenimente sau consultanţii de business.
Capital: Cum este finanţat proiectul?
123: 123ContactForm este un serviciu freemium, cu un plan gratuit şi alte trei contra cost. În 2010, am reuşit să atragem alături de noi un investitor de tip angel în persoana lui Adrian Gheară, pe care l-am întânit la How to Web, cel mai important eveniment dedicat inovaţiei, antreprenoriatului şi tehnologiei din Europa de Sud-Est. Până în acel moment am făcut bootstrapping, iar de atunci proiectul se susţine singur din veniturile generate.
Capital: Care sunt următorii paşi pentru proiect? Cum vă aşteptaţi să evolueze în următorii 5 ani?
123: Plănuim să lansăm cât mai multe parteneriate cu servicii complementare, precum şi să deschidem birouri locale în ţări cu potenţial. Pentru afacerile mici şi mijlocii, vom implementa din ce în ce mai multe sisteme de plăţi online prin formulare şi integrări cu alte servicii web care sunt deja utilizate pe scară largă. Formularele de înregistrare la evenimente vor fi îmbogăţite cu sisteme de bilete online. Pentru organizaţiile non-profit vom îmbunătăţi eficienţa formularelor pentru recrutarea de voluntari şi primirea de donaţii. În ceea ce priveşte soluţiile pentru instituţiile educaţionale, vrem să ducem procesul de admitere în online prin formulare, precum şi partea de evaluare a elevilor prin teste online cu notare în timp real.
Capital: Care sunt cele mai importante aspecte pe care ar trebui să le aibă în vedere un antreprenor care se pregăteşte să pornească o afacere în tehnologie?
123: Cel mai important este să se înconjoare de oamenii potriviţi, începând de la parteneri şi până la colaboratori şi membrii echipei. De asemenea, ideea de pornire nu e de o importanţă crucială aşa cum s-ar putea crede, ci contează modul de a o pune în practică şi experienţa dobândită din eşecurile inerente.
Capital: Credeţi că a fi antreprenor în România vine cu provocări pe care antreprenorii din alte părţi ale lumii nu le întâlnesc?
123: Categoric. În străinătate, mediul antreprenorial e mult mai bine dezvoltat, accesul la finanţare e mai uşor, şi drept urmare şansele de reuşită ale unui start-up sunt mult mai mari.
Capital: Ce impact a avut asupra voastră şi a companiei participarea la conferinţa How to Web?
123: Am primit foarte mult feedback care ne-a făcut să ne vedem business-ul dintr-o altă perspectivă, şi anume: să acceptăm faptul că avem nevoie de ajutor. Ca urmare a participării la eveniment am început colaborarea cu Adrian Gheară, fapt care a fost prima piatră de hotar în creşterea companiei.
Acest material face parte din campania „Let’s grow together” şi este realizat împreună cu How to Web, cel mai important eveniment dedicat tehnologiei şi antreprenoriatului din Europa de Sud-Est. How to Web 2013 are loc pe 20 şi 21 noiembrie în Bucureşti. În Cadrul conferinţei va avea loc şi Startup Spotlight, competiţie şi program de orientare adresat celor mai performante start-up-uri din regiune.