Constructor de tancuri petroliere, chimice sau alte tipuri de nave mari în ultimii cincizeci de ani, Șantierul Naval Constanța a început să se gândească serios la reprofilare în funcție de modificările economice din zona Mării Negre.
Histria Ambra, lansată la apă în mai 2013, „este „ultima navă din seria de nave mari construite de Șantierul Naval Constanța (SNC)“, spune Gheorghe Bosânceanu, acționarul majoritar al SNC. Aceasta nu înseamnă, însă, că șantierul nu va produce în continuare. Din contră, pe lângă navele specializate, cum sunt RO-RO-urile fluviale (nave pentru transportul vehiculelor şi containerelor), SNC va construi și macarale plutitoare pentru transbordarea cerealelor.
„Vom fi foarte atenți pe segmentul navelor specializate și offshore, în contextul dezvoltării exploatărilor din perimetrul Mării Negre“, precizează Gheorghe Bosânceanu. El spune că acest segment se va dezvolta în următorii ani. În plus, concernele internaționale care vor fora în Marea Neagră, chiar dacă vin cu propriile lor construcții specifice exploatării offshore, tot vor avea nevoie de o bază logistică, de reparații sau de un suport tehnic.
Șantierul poate construii și platforme de foraj marin, nave de foraj sau nave suport – orice alt tip de instalație care asigură suportul activităților offshore.
Totuși, „chiar dacă Șantierul naval poate juca acest rol, nu ne gândim să mergem în compensație cu marile șantiere din Norvegia sau Caraibe, care deservesc forajul offshore de zeci de ani, decât dacă exploatările de acest gen din Marea Neagră se vor dezvolta atât de mult, încât să devină mai puțin costisitor să construiești platformele aici“, comentează Bosânceanu. El este convins că, în următorii ani, datorită extinderii perimetrului de foraj marin, zona de întreținere și reparare a navelor offshore va fi o sursă de venit pentru SNC. Cu atât mai mult cu cât, în funcție de cerere, am putea asista și la o dezvoltare a exploatării de gaze de șist în Marea Neagră. Cifra de afaceri a SNC a fost de 66 de milioane de euro în 2012, dar din programul de construcție de nave a înregistrat o pierdere de 6,7 milioane de euro.
Pe de altă parte, deoarece utilizatorii de nave şi-au schimbat prioritățile (combustibilul a trecut pe primul loc, urmat de pescajul navei și abia apoi de capacitatea de transport), SNC lucrează la construcția prototip a unui nou tip de tanc petrolier de 50.000 tdw. Acesta e axat pe consum economic, cu modificări la corpul navei și cel mai modern motor principal.
„Economia de combustibil realizată prin utilizarea noului motor va fi de o treime, reducând consumul de carburant de la 30.000 de tone pe zi la 20.000 de tone pe zi. Proiectul se află în stadiu avansat și sperăm că va fi gata spre sfârșitul anului viitor“, precizează Bosânceanu.
În România există trei șantiere fluviale și două maritime. Astfel, cele de la Brăila și Tulcea s-au specializat deja pe offshore, fapt care le-a redresat activitatea.
Cel de la Galați nu are mari probleme pentru că are o nișă specializată: nave militare fluviale, iar cele două maritime, Mangalia și SNC, care construiesc nave maritime, sunt în continuare sub presiune.
Două posibile contracte noi
Potrivit omului de afaceri constănțean, SNC se află deja în discuții pentru a construi două nave de 50.000 tdw, cu livrare în 2015. Pentru dezvoltarea proiectului de tanc economic petrolier și de produse chimice, Gheorghe Bosânceanu a alocat trei milioane de euro în planul de investiții pe 2013. Noul prototip este o mare provocare, cu atât mai mult cu cât toate navele construite până acum au fost de 40.000 tdw.
Gheorghe Bosânceanu a arătat că veniturile încasate de SNC în ultimii opt ani, prin construirea a 21 de tancuri petroliere şi repararea de nave, depăşesc un miliard de dolari.
Linii de business
Şantierul Naval Constanța Este, probabil, cel mai important activ pe care îl deține Gheorghe Bosânceanu. În 2012 a avut o cifră de afaceri de 66 de milioane de euro, un total al activelor imobilizate de 28 milioane de euro și al activelor circulante de 35,3 milioane de euro. Șantierul are circa 2.300 de angajați, fiind privatizat în urmă cu 11 ani. Până acum nu s-a confruntat cu nici o grevă.
Histria Shippmanagement Cu siguranță este cel mai productiv activ al lui Bosânceanu. Deține 11 tancuri petroliere cu vechime de trei – cinci ani de la data construcției. Acestea transportă mărfuri pentru Eni, Shell, Repsol sau Glencore în toate colțurile lumii.
Cuget Liber a fost fondat de Gheorghe Bosânceanu. Pe lângă ziar, acesta mai deține și o tipografie și rețeaua de desfacere a presei prin chișcurile Cuget Liber.
Hotel Oltenia din Olimp este achiziționat de Bosânceanu în 2002. dar, așa cum el însuși spune, în afară de SNC și activitatea de armator, restul afacerilor lui nu contează.
165 milioane de euro este estimarea averii lui Gheorghe Bosânceanu la ediția din 2012 a Top 300 Capital, bazată pe cifrele financiare ale firmelor sale
Acest articol a apărut în ediţia print numărul 42 a revistei Capital din săptămâna 21 octombrie -27 octombrie 2013