În ciuda declarațiilor conform cărora povara fiscală va fi redusă, este posibil să asistăm, în 2014, la majorări pentru anumite impozite doar pentru a acoperi deficitul bugetar
Nici nu a venit bine delegația Fondului Monetar Internațional (FMI) la București, că oficialii noștri au și ieșit cu declarații războinice la adresa contribuabililor. Mai exact, cu o posibilă majorare a cotei unice de impozitare, până la circa 22% (în loc de 16% în prezent), concomitent cu o reducere de câteva puncte procentuale a TVA.
Informația a apărut pe surse, iar oficialii partidelor s-au ferit să spună că ar fi venit de la cineva vreo propunere de genul acesta, ci a fost „doar o discuție“. Din nenat, probabil, la fel cum au picat și cifrele cu care ar putea crește veniturile din cota unică în cazul creșterii până la 22%. Mai exact, un total de peste 12 miliarde lei, dintre care opt miliarde de la impozitul pe salarii și patru de la impozitul pe profit. Sumă care ar putea acoperi o parte din veniturile prognozate, dar neîncasate, și eventuala coborâre a nivelului de TVA. Desigur, este doar „o discuție informală“.
O delegație a FMI se află la București pentru prima evaluare a noului acord de tip preventiv, în valoare de două miliarde de euro și care se întinde pe doi ani. Deși discuțiile ar trebui să se axeze pe măsuri structurale, cum ar fi publicarea unor rapoarte lunare privind arieratele și măsurile corective adoptate de autoritățile centrale și locale sau elaborarea pachetului de bază în sănătate, discuțiile se vor axa pe bugetul de anul viitor. Nu de alta, dar actualul acord a început cu o derogare pe cel mai important criteriu cantitativ, cel legat de deficitul bugetar.
Astfel, ținta de deficit bugetar pentru septembrie a fost majorată de la 8,1 miliarde lei până la 9,18 miliarde lei, pe fondul încasărilor mai mici decât cele prognozate. După primele opt luni ale anului, încasările erau mai mici cu peste un miliard de lei decât cele stabilite.
Măsuri sociale pe spatele mediului privat
Și cum FMI nu este tocmai în favoarea reducerilor de taxe sau impozite (nici măcar cum a fost cea a TVA la pâine), iar Guvernul nu este în stare să explice de ce astfel de măsuri sunt bune pentru economie, orice scădere viitoare va trebui însoțită de majorări care să fie sigure la încasare (nu taxe pe bijuterii și iahturi). În atare condiții, nu mai sună fantezist să se discute despre majorarea cotei unice de impozitare.
Bugetul pe 2014, al cărui proiect trebuia să fie gata la jumătatea lui octombrie, depinde de aceste discuții. Conform cifrelor asumate în acord, deficitul cash de anul viitor ar trebui să se situeze la 2% din PIB, cu 0,3 puncte procentuale mai mic decât cel din acest an. Pe o prognoză de creștere economică de 2% pentru anul în curs și de 2,2% în 2014. Ceea ce nu lasă niciun fel de spațiu pentru reducerea promisă de la CAS sau cea luată în calcul la TVA. Iar dacă acestea se vor adopta concomitent cu o majorare a cotei unice, atunci vom avea un nou exemplu de măsuri sociale pe spinarea mediului privat, singurul contributor real la buget.
Noi aveam prognozat în septembrie un miliard de lei profit doar de la BNR plus profituri de la bănci. Prin schimbarea regulamentelor BNR, o să încasăm zero.
Victor Ponta, prim-ministru
Acest articol a apărut în ediţia print numărul 43 a revistei Capital din săptămâna 28 octombrie -3 noiembrie 2013