Dan Șucu își face planuri pentru încă 20 de ani de Mobexpert

Afaceri de peste 100 de milioane de euro, 32 de magazine la nivel național și investiții totale de peste 76 de milioane de euro. Așa se rezumă businessul lui Dan Șucu, afacere care intră într-o nouă etapă de dezvoltare

De 20 de ani face ce știe mai bine, mai exact, mobilează casele românilor, iar compania pe care a fondat-o în urmă cu două decenii, Mobexpert, continuă să fie liderul pieței.  Semn evident că Dan Șucu a ținut pasul cu moda, dar mai ales cu preferințele românilor în materie de „home design“.
Discret, limitat la afacerile cu mobilă, Șucu este unul dintre primii antreprenori ai României postdecembriste și unul dintre puținii care și-au clădit businessul de la zero și fără contracte cu statul. Privind în urmă, nu poate spune că se făceau mai ușor afacerile la începutul anilor ’90. „Atunci se pierdea mult timp cu chestiuni administrative. Nu era competiția din zilele astea, dar erau o mie de piedici mici ce trebuiau rezolvate. Îmi amintesc că stăteai cu un produs în vamă și trei-cinci zile“, povestește Dan Șucu pentru Capital. Puțini știu că businessul Mobexpert a fost demarat cu o investiție de 50.000 de dolari, bani obținuți din vânzarea unui apartament din București. „Să mai spun că 300 de dolari primiți de la cumpărător s-au dovedit a fi falși?“, se amuză Dan Șucu, menționând că, inițial, se pregătea să mobileze doar birourile companiilor. Calculul actualului milionar era simplu: câțiva angajați și un profit de câteva mii de dolari, suficient cât să asigure familiei un trai decent. „În primul an, cifra de afaceri a fost îndeplinită, iar în decembrie – la închidere de bilanț – vindeam de cinci ori mai mult decât ne-am plănuit“, spune antreprenorul. „În anul 1994 am avut un profit declarat de un milion de mărci germane“, completează acesta. Iar rezultatele bune de atunci nu au fost întâmplătoare și nici nu au echivalat cu „norocul începătorului“.
Până în anul de grație 2008, Mobexpert a înregistrat un profit semnificativ, iar cifra de afaceri a fost mereu în creștere.
Lui Dan Șucu nu-i place să fie genul de antreprenor care să se uite în urmă și să se apostrofeze pentru ce nu a făcut bine. Nu are regrete și crede în deciziile pe care le-a luat la momentele respective.
Vedere de ansamblu
Știe, însă, care au fost lucrurile care au propulsat Mobexpert drept primul retailer de mobilă al României și o cifră de afaceri de 114 de milioane de euro în 2012. „În primul rând, am acceptat ideea de a fi retailer, nu producător. În al doilea rând, felul în care ne-am organizat intern. Nu am vrut să fim o companie mare, ci un grup format din mai multe societăți, fiecare independentă și condusă de un administrator, astfel încât managementul să fie simplu“, spune Șucu.
La aceste decizii adaugă deschiderea magazinului din Pipera – unitatea fanion a Mobexpert și în ziua de azi-, dar și prezența în complexul Băneasa Shopping City.
Mobilă „tailor made“
Când vine vorba de producție, compania lui Dan Șucu se poate lăuda că încă din 1997 era printre lideri, iar în următorii doi-trei ani a ajuns pe prima poziție. În 2001, a deschis magazin de peste 7.000 de metri pătrați din Pipera și a început cucerirea altor piețe. „Am decis, la vremea respectivă, că ne interesează să exportăm produse de valoare în toată lumea“, spune Șucu, adăugând că în 1996 au fost duse în afara granițelor primele mărfuri Mobexpert. La început, 50% din producție a mers către export, principala piață fiind Franța. Ca o paranteză, acest segment reprezintă, în prezent, aproximativ 20% din totalul producției. De fapt, în ultimii ani, acest procentaj s-a menținut. La fel și prețurile mobilei lui Dan Șucu. „Nu am vrut să urmăm trendul pieței, așa cum se dădea el în 2009. Nu am avut niciodată ideea de a le micșora și a scădea calitatea“, spune milionarul. „Dar din acel an, veniturile ni s-au micșorat“, adaugă acesta.
Scăderea a dus însă și mai mult la orientarea către client. Sau, mai exact, la personalizare. De ceva vreme, Mobexpert a trecut de la producția de serie la cea personalizată. Oferta este mai variată în special pe zona de tapiserie.

200 de euro este bonul mediu în magazinele Mobexpert, 30% din sumă reprezentând accesoriile

9%
reprezintă cumpărăturile făcute pe credit. Sunt achiziționate produse de folosință îndelungată și se achită în maximum un an de zile

101 milioane euro
este averea estimată a lui Dan Șucu, potrivit ultimei ediții a Top 300 Capital