Industria globală a croazierelor este în picaj liber anul acesta, principala cauză fiind frecvența tot mai mare a naufragiilor. Piața românească a scăpat aproape neafectată, însă croazierele sunt mai ieftine ca niciodată
La finalul lunii octombrie, în SUA are loc „Săptămâna națională a croazierelor“, perioadă în care toți operatorii se luptă în reduceri spectaculoase pentru servicii și mai spectaculoase. Anul acesta, însă, punctul de atracție a deviat de la ofertele una și una către controversele care marchează această nișă turistică, percepută până de curând ca apanajul celor bogați și foarte bogați, astăzi devenită, culmea, una dintre cele mai accesibile publicului larg. Ce s-a întâmplat între timp?
Totul a început în luna ianuarie a anului trecut, odată cu tragedia vasului Costa Concordia, al cărui naufragiu a provocat moartea a 32 din cei 4.250 de pasageri de la bord. Vaporul, cel mai mare eșuat vreodată în Europa, aparținea de Costa Cruises, parte din conglomeratul Carnival, cel mai mare operator de croaziere din lume. Carnival deține 11 linii navale care, cumulat, ating o cotă de piață de nu mai puțin de 48,4% la nivel global. Or, când brandul unei corporații de asemenea calibru este pătat, sprâncenele se ridică la adresa întregii industrii. Din nefericire, calvarul nu s-a terminat aici. În februarie a.c., 3.100 de oameni au rămas câteva zile blocați în largul Golfului Mexic în urma unui incendiu survenit la bordul navei Triumph, care a afectat generatoarele, ducând la lipsa totală a curentului, la deversarea toaletelor și, spre finalul coșmarului, la foamete cumplită. A fost cel mai umilitor din totalul de 98 de incidente în care a fost implicată linia Carnival anul acesta, reprezentând circa 40% din totalul accidentelor survenite pe vasele de croazieră, la nivel global, în primele zece luni din 2013.
De cele mai multe ori, întâmplările nefericite de la bordul vaselor de croazieră sunt minore (furturi din buzunare, întârzieri sau anulări de curse, mic trafic de droguri). Adesea, însă, se ajunge la adevărate drame, demne de romanele Agathei Christie: astfel, până la 31 octombrie, în sejururile de croazieră au fost raportate câteva zeci de crime și violuri, dar și opt coliziuni cu diverse grade de gravitate.
În încercarea de a-și remedia prejudiciile de imagine, cele 11 submărci ale Carnival au recurs la reduceri masive de tarife și la artificii de marketing. De pildă, oricărui turist care apelează la serviciile lor și, la final, se declară nemulțumit chiar și de chestiuni de detaliu (cantitatea de mâncare nesatisfăcătoare sau lipsa de promptitudine a personalului-suport) i se garantează returnarea a 110% din prețul achitat. Mai mult, anumite croaziere care până anul acesta ar fi costat 120 de dolari pe noapte sunt vândute acum la tarife de 35-40 de dolari pe noapte. Sau, în cuvintele redactorilor Business Week, publicație ce alocă număr de număr articole dedicate crizei din turismul de croazieră, „a ajuns mai rentabil să-ți petreci vacanța pe un vas de lux decât într-un hostel de două stele“.
Prețuri mai mici și în România
Vlad Popescu, directorul de vânzări al Club Croaziere, distribuitor pe România al liniilor Carnival, spune că motivele tăierii de tarife sunt multiple și nu au legătură doar cu numărul mai mare de accidente din ultima perioadă. „Evident, tarifele menționate în Business Week, valabile pentru o parte din itinerariile liniilor de croazieră, sunt egale sau, uneori, chiar mai mici decât costul total generat de prezențta unui turist la bord, dar la fel de evident este că orice linie de croazieră preferă să navigheze numai cu navele aproape pline. Permanenta dezvoltare a industriei din punctul de vedere al facilităților și mai ales al dimensiunilor noilor nave construite a dus la o presiune din ce în ce mai mare pentru fiecare linie de a-și ocupa navele aproape de capacitatea maximă.
Așadar, tarifele scăzute din ultima perioadă pot fi corelate și cu criza financiară globală, și cu dorința liniilor de croazieră de a construi nave din ce în ce mai mari.“ Precizează, în plus, că „deși această tendință este valabilă pentru industria croazierelor în general, nu are o relevanță atât de mare pentru piața românească, încă foarte tânără comparativ cu piețele așezate din SUA sau vestul Europei“. Potrivit reprezentantului Club Croaziere, într-adevăr, scăderea prețurilor la nivel global s-a reflectat, într-o oarecare măsură, și asupra pieței autohtone. Ceea ce nu este neapărat rău, căci „ceea ce tarifele mici au realizat pentru piața din România a fost să atragă persoane care, în urmă cu trei-patru ani nu ar fi luat nicicând în considerare să își petreacă concediul pe o navă de croazieră, în primul rând din cauza tarifelor.“
Nou: croaziere cu plecare din România
Cele două companii care conduc segmentul vânzărilor de croaziere din România, Aerotravel și World Travel, se bucură de o creștere a sejururilor contractate. Într-o asemenea măsură încât, începând de la finalul lunii septembrie, Aerotravel a introdus în ofertă îmbarcarea din Constanța, o premieră pentru turiștii români, care până acum trebuiau să se deplaseze cu avionul până la punctul de îmbarcare. „În 2012, am vândut circa 3.000 de pachete turistice de acest tip, iar pentru 2013 estimăm o creștere cu 50%, anticipând, astfel, un număr de 4.500 de pachete vândute“, spune Cristian Lupu, specialist marketing în cadrul Aerotravel. Amintește la rândul său că, pentru moment, „piața românească nu poate fi comparată cu cea americană, întrucât croaziera reprezintă un concept relativ nou, iar trendul va fi multă vreme cel prezent, într-o singură direcție: creștere“. Și Constanța Zurini, directoare în cadrul World Travel (reprezentantul local al Royal Caribbean International, Celebrity Cruises și Azamara Club Cruises), estimează că „în comparație cu vânzările înregistrate anul trecut, vom înregistra o creștere de aproximativ 15% până la sfârșitul acestui an. Printre destinațiile preferate de turiștii români anul acesta s-au evidențiat, în special, Marea Mediterană și Europa de Nord, dar și destinații mai îndepărtate, precum Caraibe, Alaska, Australia și Noua Zeelandă“.
Toți operatorii contactați precizează că Marea Mediterană este destinația preferată de români. Creșterea nivelului de trai și rafinarea gusturilor turiștilor a dus însă la „o evoluție intersantă pe segmentul premium, care a crescut cu peste 44%, în general pentru vacanțe în fiordurile norvegiene sau insulele Hawaii“, după cum spune Răzvan Scăeșteanu, director de comunicare al Perfect Tour. Agenția a organizat anul acesta, pentru patru turiști interesați, o croazieră în jurul lumii, care s-a întins pe 101 zile. Costul? Peste 32.000 de euro.
În general, prețurile sunt infinit mai accesibile. De pildă, în clasamentul celor mai bune oferte actuale, realizat de site-ul shiptravel.ro, există excursii de patru zile în Orientul Mijlociu la tarife de 52 de euro de persoană. Cei care caută un sejur în apropiere sau de durată mai mare pot opta pentru un pachet de 12 zile în Medietrana, pentru un preț de 250 de euro, care acoperă atât cazarea, cât și regimul de pensiune completă.
27 miliarde de euro. La atât este estimată industria mondială a croazierelor în acest an, în condițiile atragerii unui număr de 21 milioane de pasageri