Investitorii de retail care au subscris în cadrul ofertei publice iniţiale (IPO) a Romgaz înregistrau un câştig de cuprins între 13% şi 26% în debutul la tranzacţionare pe BVB faţă de preţul la care le-au fost alocate acţiunile. Totuşi, calculat la efortul financiar total aferent dobândirii acţiunilor în cadrul IPO, investitorii de retail beneficiau de un câştig brut agregat de 1%-2%, excluzând comisioanele de tranzacţionare şi eventuale costuri de împrumut.
Acţiunile Romgaz au debutat marţi la tranzacţionare pe BVB, generând în primele 3 ore o lichiditate de peste 55 milioane lei, la un preţ mediu de 35,03 lei.
În primele tranzacţii cu acţiuni Romgaz pe BVB, preţul a variat între 34 lei şi 35,95 lei, ceea ce reprezenta un câştig de 13%-19,8% faţă de preţul la care au cumpărat cei mai mulţi investitori, cei instituţionali şi cei de retail care au subscris mai mult de 10.000 acţiuni.
Nu ştim cât a fost rata de subscriere pe tranşa investitorilor instituţionali, care au primit 20% din acţiunile scoase la vânzare, dar se cunoaşte cât a fost rata de subscriere pe tranşa de retail – 1.330%.
Astfel, cine a subscris pe tranşa de retail, primea o acţiune la fiecare 13,3 acţiuni subscrise.
Investitorii de retail care au subscris în primele trei zile, dar mai puţin de 10.000 acţiuni, au beneficiat de un discount de 5% faţă de preţul stabilit pe tranşa , iar cei care au subscris după, dar tot mai puţin de 10.000, au beneficiat de un discount de 3%.
Prin urmare, micii investitori care au subscris în primele trei zile, beneficiau de un câştig de 19,3%-26% faţă de preţul la care le-au fost alocate acţiunile în cadrul IPO (de 28,5 lei), dar agregat, faţă de efortul financiar total, câştigul lor brut era de doar 1,5%-2%. Adică, la 1.330 lei alocaţi subscrierii, ei au primit acţiuni de 100 lei, pentru care câştigul brut era de 19,3 lei-26 lei raportat la preţul din primele tranzacţii.
Ceilalţi mici investitori, care au subscris în ultimele trei zile, beneficiau de un câştig de 16,8%-23,4% faţă de preţul la care le-au fost alocate acţiunile, de 29,10 lei, însă agregat, faţă de efortul financiar total, câştigul lor brut era de 1,3%-1,8%. Adică, la 1.330 lei alocaţi subscrierii, ei au primit acţiuni de 100 lei, pentru care câştigul brut aferent preţului din primele tranzacţii era de 16,8 lei-23,4 lei.
Dacă mai scădem şi comisioanele de tranzacţionare şi eventuale costuri de împrumut (unii au împrumutat de la bănci bani pe termen scurt pentru a-şi creşte şansele de alocare), atunci câştigul real se reduce considerabil.
Pentru ceilalţi investitori de retail, dar care au cumpărat peste 10.000 acţiuni, câştigul brut raportat la efortul financiar total era de 1%-1,5%, aceştia fiind şi cei care au ridicat cel mai mult rata de subscriere pe tranşa de retail.
Cel mai mare câştig brut era în mod clar înregistrat de investitorii instituţionali, care cu siguranţă nu au subscris cu o rată prea mare.