Comisia Europeană a adoptat astăzi o comunicare privind libera circulaţie a persoanelor care subliniază responsabilitatea comună a statelor membre şi a instituţiilor UE de a sprijini drepturile cetăţenilor UE de a trăi şi munci într-o altă ţară UE şi propune o serie de acţiuni concrete care să permită acest lucru.
Documentul de politică adoptat de executivul comunitar la iniţiativa comisarilor europeni pentru justiţie, Viviane Reding, şi ocuparea forţei de muncă, Laszlo Andor, clarifică drepturile cetăţenilor UE la libera circulaţie şi beneficii sociale şi răspunde preocupările unor state membre în legătură cu provocările pe care mobilitatea o poate reprezenta pentru autorităţile locale.
Comisia prezintă cinci acţiuni concrete care presupun cooperarea statelor membre pentru a fi implementate cu succes. Acestea sunt exemple concrete despre cum poate UE să ajute autorităţile naţionale şi locale să maximizeze beneficiile liberei circulaţii a cetăţenilor UE, să abordeze cazurile de fraudă şi să răspundă provocărilor incluziunii sociale, folosind fondurile disponibile.
Prima dintre aceste măsuri concrete este combaterea căsătoriilor de convenienţă, Comisia urmând să ajute autorităţile naţionale să implementeze reguli care să le permită să combată potenţiale abuzuri la dreptul de a circula liber, pregătind un manual de instrucţiuni în acest sens.
În al doilea rând, executivul de la Bruxelles anunţă că lucrează strâns cu statele membre pentru a clarifica ce trebuie să conţină testul pentru stabilirea rezidenţei habituale, urmând a întocmi un ghid practic în acest sens până la sfârşitul lui 2013. Criteriile stricte ale acestui test vizează să asigure că cetăţenii care nu muncesc pot avea acces la beneficiile sociale într-un alt stat membru numai după ce şi-au mutat centrul de interes în acea ţară, respectiv familia lor s-a mutat acolo.
De asemenea, Comisia doreşte să ajute statele membre să continuă să folosească Fondul Social European (FSE) pentru a facilita incluziunea socială şi reaminteşte că, în perioada de programare pentru 2014-2020, cel puţin 20% din alocarea FSE din fiecare stat trebuie folosită în acest sens. În plus, statelor de origine şi celor de destinaţie li se vor furniza linii de orientare pentru a dezvolta programe de incluziune socială cu sprijin de la FSE.
În al patrulea rând, Comisia Europeană vrea să promoveze schimbul de bune practici între autorităţile locale. Comisia va ajuta autorităţile locale să facă schimb de informaţii privind bunele practici dezvoltate în întreaga Europă pentru a implementa regulile libertăţii de circulaţie şi a răspunde provocărilor reprezentate de incluziunea socială. CE va prezenta până la finalul lui 2013 un studiu care evaluează impactul liberei circulaţii în şase oraşe mari. De asemenea, primarii vor fi invitaţi în februarie 2014 să discute despre aceste provocări şi să-şi prezinte experienţele.
Nu în ultimul rând, Comisia vrea să se asigure că legislaţia UE privind libera circulaţie este aplicată în teren. Executivul comunitar va stabili un modul online de instruire pentru a ajuta stafful autorităţilor locale să înţeleagă şi să aplice regulile privind libera circulaţie în UE. În prezent, notează Comisia, 47% dintre cetăţenii UE susţin că problemele cu care s-au confruntat când s-au dus să muncească într-o altă ţară UE sunt cauzate de faptul că oficialii din administraţia locală nu sunt suficient de familiarizaţi cu drepturile cetăţenilor UE în ceea ce priveşte libertatea de mişcare.
Conform unui sondaj Eurobarometru dat publicităţii luni de Comisie, 88% dintre români sunt de acord cu afirmaţia că libera circulaţie a muncitorilor aduce beneficii economiei lor, pe primul loc în Europa, ţara noastră fiind urmată de Finlanda şi Bulgaria (79%) şi Lituania (78%). La polul opus se află Cehia şi Lituania, unde 60% dintre cetăţeni sunt total de acord cu afirmaţia, Marea Britanie (52%) şi Cipru (51%).
Sursa: Agerpres