Printre factorii care determina creşterea bugetului de relocare se numără ţara de provenienţă a expatului, limba în care sunt redactate documentele sau mutarea întregii familii. Costurile de bază, necesare pentru obţinerea majorităţii documentelor, includ fotografiile pentru documente, publicarea anunţului referitor la locul de muncă vacant într-un cotidian de largă circulaţie, timbrele fiscale sau asigurarea medicală. În această categorie mai intră şi taxele care trebuie achitate la diverse instituţii ale statului român.
De exemplu, pentru obţinerea autorizaţiei de muncă a persoanelor străine, trebuie achitate patru taxe, a căror valoare cumulată depăşeşte 100 de euro: taxa consulară, taxă cerere, taxă de contravaloare a permisului de şedere şi taxă extrajudiciară de timbru. Banii trebuie depuşi la CEC, Trezorerie şi Poşta Română.
Un expat care vine din spaţiul non-european are nevoie de mai multe acte decât o persoană din UE. Pentru procedura de relocare sunt necesare atestatul de recunoaştere a studiilor, autorizaţia de muncă, viza de lungă şedere, urmată de permisul de şedere, care va avea rol de CNP, pe durata şederii în România. Obţinerea acestor acte poate costa până la 600 de euro.
Traducerea documentelor expatului poate creşte, de asemenea, costul relocării. De exemplu, traducerea cazierului judiciar, a diplomelor universitare sau a atestatelor profesionale din engleză sau franceză în română poate costa de trei ori mai puţin decât traducerea aceloraşi documente, din finlandeză, arabă sau chineză. Dacă traducerea acestor documente este necesară înainte ca expatul să ajungă în ţară, se adaugă şi costurile de transport ale actelor.
Dacă se doreşte relocarea întregii familii, trebuie urmată procedura de reunificare a familiei. În acest sens, cetăţenii UE trebuie să obţină certificatul de înregistrare. Costurile, care includ taxele consulare, timbrele fiscale, traducerea şi legalizarea documentelor referitoare la spaţiul de locuit şi veniturile impozabile, pot ajunge la 200 de euro. Persoanele care nu vin dintr-o ţară europeană, care au nevoie de permisul de şedere, vor trebui să plătească aproximativ 500 de euro, pentru reunificarea familiei.
“Cheltuielile necesare pentru obţinerea documentelor de relocare pot dubla sumele alocate pentru stabilirea unui expat în România. În contextul în care angajatorul asigură şi chiria angajatului, bugetul iniţial poate depăşi 10.000 de euro. Pentru a reduce costurile, numeroase companii colaborează cu agenţii imobiliare care oferă şi servicii de relocare. Marele avantaj al unei asemenea colaborări este acela că, în urma încheierii unui contract de închiriere, agenţia poate renunţa la comisioanele percepute, în mod normal, pentru serviciile de relocare, rămânând doar costul obţinerii documentaţiei pentru relocare”, a declarat Yaniv Dahan, CEO, fondator al companiei imobiliare Palace Estate.
Cât costă relocarea unui expat în România?
27 noiembrie 2013, 13:22
Ultima modificare în 27 noiembrie 2013, 15:22
Companiile cheltuie peste 2.000 de euro pentru obţinerea documentelor necesare relocării unui singur expat. Suma poate, însă, ajunge şi la 5.000 de euro, incluzând comisioanele agenţiilor de relocare.
Etichete: expati
Publicat in categoriile: Companii
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Companii
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook