Hainele produse la fabrica DAVO se găsesc de ani buni în magazine din Europa şi SUA, iar activitatea de cercetare a firmei ne-a asigurat un loc de cinste într-un proiect ştiinţific foarte important al UE
De formaţie inginer textilist, Daniela Anton nu s-a gândit niciodată să îşi schimbe obiectul de activitate, indiferent cât de încurcate au fost iţele acestei industrii destul de zbuciumate. Dimpotrivă: de 20 de ani, afacerea se reinventează permanent, iar mica fabrică din cartierul Drumul Taberei a ajuns să producă îmbrăcăminte pentru magazine de top din Europa şi SUA. Lucrurile nu s-au oprit aici: în 2010, DAVO a obţinut atestarea din partea Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică şi a fost acceptată ca partener în proiecte europene de cercetare de talie mare, alături de institute şi companii renumite de pe toate continentele. Pentru ultimul dintre acestea, compania a obţinut o finanţare UE de 500.000 de euro, destinată dezvoltării unei staţii-pilot pentru obţinerea de textile medicale antibacteriene şi antifungice prin procedee sonochimice şi nanotehnologie. „Am avut în acest demers sprijinul total și nemijlocit al familiei“, spune Daniela Anton, care îi are ca ajutoare de nădejde pe cei doi fii ai săi.
Momentul de cotitură
Când vorbeşte despre piedici, directoarea DAVO vorbeşte de fapt de progres, pentru că acele momente, spune ea, „ne-au determinat să ne redefinim încontinuu“. Cum 2008 a fost un an de cotitură pentru industria de confecții din România, din cauza migrării spre China a marilor companii din Vest, în căutarea de manoperă mai ieftină și a unor surse cât mai convenabile de materii prime, era necesară o schimbare. Episodic, compania s-a profilat şi pe importul de echipamente de tipărit şi finisat, ca o activitate marginală, însă schimbarea reală a venit din altă parte.
„A trebuit să ne redefinim activitatea: am trecut de la producția de mare serie la producția de serie mică, dar cu un nivel de calitate foarte crescut și cu un personal mai redus numeric“, povesteşte Daniela Anton.
Au urmat investiţii pentru modernizare şi eficientizare, iar activitatea de proiectare asistată de calculator a fost nelipsită de atunci. Cererea pentru serii mari, deşi redusă considerabil, nu a dispărut întru totul: „o parte dintre clienţii noştri tradiţionali au continuat să ne încredinţeze comenzile lor, motiv pentru care am înfiinţat un departament de subcontractare, responsabil pentru producţia executată în parteneriat cu alte fabrici româneşti“.
Acum, fabrica înfiinţată în anul 1998, cu o capacitate de producţie de 60.000 bucăţi pe lună, a ajuns să producă haine pentru nume prestigioase de pe piaţa europeană, cum ar fi: Rykiel, Etam, Camaïeu, Kenzo, Stefanel sau Top Shop. „Deși majoritatea produselor erau pentru export, ne-am străduit mereu să păstrăm și să consolidăm un segment dedicat pieței interne“ spune Daniela Anton, care a pornit această afacere pe când avea 43 de ani. Compania lucrează deja la colecția pentru primăvara anului 2014.
De la serie la textilele inteligente
În ultimii ani, proiectele de cercetare au acaparat o bună parte din resursele companiei, însă nu fără folos. Odată cu obţinerea unei finanţări de jumătate de milion de euro pentru proiectul european SONO, compania a fost în atenţia tuturor, mai ales că absorbţia fondurilor UE pe cercetare a fost şi este foarte lentă.
„Încă din 2006 ne-am implicat în proiecte europene; consider acest lucru o oportunitate deosebită pentru companiile de talie mică și mijlocie“, spune Daniela Anton. Primul proiect, deja încheiat, s-a numit Lidwine şi a vizat cercetarea şi producţia de textile medicale pentru prevenirea şi vindecarea rănilor, în timp ce al doilea, aflat în derulate, se numeşte SONO şi presupune instalarea la sediul companiei a trei staţii-pilot de producţie.
Planul de bătaie pentru anii următori presupune în mod obligatoriu implicarea în cât mai multe programe europene, mai ales că, din ianuarie 2014, UE va aloca numai pentru IMM-uri 9 miliarde de euro pentru cercetare.
Anul acesta, compania va investi în achiziţia unei instalații automate de croire, care să ajute atât la creșterea productivității, cât şi la creșterea calității produselor realizate de DAVO. Compania mai are doar puţin până va ajunge la cifra de afaceri de dinainte de criză, de un milion de euro, potrivit datelor Ministerului Finanţelor.
Un ajutor însemnat pentru realizarea acestor planuri s-ar concretiza dacă Guvernul ar realiza importanţa IMM-urilor pentru economie, crede Daniela Anton. „Toți antreprenorii, toţi oamenii de afaceri așteaptă cu nerăbdare o legislație stabilă, programe dedicate pentru acces la finanțări și, nu în ultimul rând, facilități fiscale“.