Pentru Emag au optat 38% dintre cei care au făcut cumpărături cu ocazia Black Friday, locurile 2 și 3 fiind ocupate de Altex și Flanco, însă la mare distanță de primul clasat, cu 12% și, respectiv, 11%, potrivit unui studiu al Exact Cercetare și Consultanță.
Numărul mediu de produse cumpărate cu ocazia Black Friday a fost de 2,3, la fel ca și în anul anterior (când s-a înregistrat un număr mediu de produse cumpărate de 2,4), însă suma medie cheltuită în acest an a fost de 935 lei, în creștere semnificativă comparativ cu anul 2012, când aceasta se situa la un nivel de 690 lei. Un procent de 27% dintre cei care au făcut cumpărături anul acesta cu ocazia reducerilor, au optat pentru produse cu prețuri cuprinse între 100-300 lei, în timp ce 16% au cumpărat produse al căror cost se încadrează în categoria 300-500 lei. La rândul lor, 11% dintre cumpărători au achiziționat produse cu prețuri cuprinse între 700-1000 lei, acest procent fiind similar și în cazul celor care au beneficiat de un buget mai mare, de peste 2000 lei.
Cât de mulțumiți au fost românii de reducerile aplicate cu ocazia Black Friday 2013?
În ceea ce privește procentul de reducere practicat de Black Friday, 74% dintre cumpărători s-au declarat nemulțumiți. Peste 27% dintre cei care au făcut cumpărături cu această ocazie consideră că au beneficiat de o reducere cuprinsă între 10% – 20%, iar 25% de un discount de 5% – 10%. Un procent de 40% dintre românii care au ales să facă cumpărături cu ocazia Black Friday se așteptau însă ca reducerile aplicate să fie mai mari, de circa 40% – 50%.
86% dintre cei care au făcut cumpărături în intervalul 22 – 30 noiembrie au afirmat că și-ar fi dorit să cumpere mai multe produse cu ocazia reducerilor, însă nu au făcut-o deoarece reducerea fie nu li s-a părut atractivă (52%), fie nu au găsit în lista reducerilor produsul dorit (31%). Din categoria produselor dorite însa neachiziționate cu ocazia Black Friday, fac parte telefoanele mobile & accesoriile (39%) și computerele – laptopuri, tablete, sisteme PC (36%).
Ținând cont de faptul că în acest an magazinele au ales sa aplice reducerile cu ocazia Black Friday în zile diferite, se constată o orientare a cumpărătorilor în ceea ce privește data de 22 noiembrie – 48,5%. Pentru ziua de 29 noiembrie au optat doar 20% dintre românii dornici de achiziții la preț redus. Din totalul celor care au făcut cumpărături cu ocazia Black Friday, 65% dintre aceștia au optat pentru cumpărături online, în timp ce 35% au cumpărat direct din magazin. Important de semnalat este faptul că 50% dintre respondenți au declarat că au așteptat special perioada reducerilor pentru a face achizițiile dorite.
Dintre românii care au făcut cumpărături de Black Friday (50%), o treime consideră că reducerile aplicate de Black Friday au fost cele mai mari din an, în timp ce 58% sunt de părere că acest fenomen reprezintă doar o promovare agresivă în vederea creșterii vânzărilor. De asemenea, 42% sunt de părere că reducerile au fost mici, nesemnificative, iar 51% că reducerile au fost aplicate la produsele care nu se vând pe parcursul anului.
Studiul a fost realizat pe un eșantion de 724 respondenți, cu vârsta cuprinsă între 16 și 70 de ani, în intervalul 30 noiembrie – 3 decembrie 2013.