Criza de lichidităţi îi determină chiar şi pe cei mai extravaganţi români să fie mai calculaţi cu banii şi să-şi vândă sau sa cumpere piese valoroase de lux din consignaţii high-end, magazine online sau la licitaţii.
Iar Cristiana Tăușanu caută să speculeze la maximum această „stare de fapt“, pentru a-şi consolida poziţia pe o piaţă care, la o primă vedere, poate părea mai degrabă o nişă. Însă cei din industrie vorbesc despre o ditamai piaţa potenţială; în trei – patru ani, consignaţiile de lux ar putea ajunge la circa 5% din piaţa totală de lux. (350 mil. euro este valoarea estimată a pieţei interne a bunurilor de lux în 2012, fără a lua în calcul segmentul hotelier și pe cel de parfumerie)
”Am locuit câțiva ani buni în Occident și am observat că sunt enorm de multe astfel de afaceri (…) peste granițe, oricum, nișele sunt mult mai bine dezvoltate, lumea e mult mai educată din punct de vedere estetic, moda e mult mai diversă și mult mai puternică, iar acesta e un fapt de decenii încoace. România recuperează însă rapid, toată industria modei s-a dezvoltat frumos, clienții devin mult mai educați și dictează sensul în care merg următoarele afaceri, așa că mă aștept ca, în câțiva ani, zona de produse second-hand de lux să devină foarte puternică”, explică Cristiana Tăușanu ce a convins-o să deschidă în București consignația L’armoire magique, prin care vinde peste 350 produse (Prada, Miu Miu, Chanel, Louis Vuitton, HermesJimmy Choo, Moncler, Valentino, Fendi etc) la prețuri ”chiar și de 10 ori mai mici decât cumpărate noi de pe siteurile de specialitate sau din magazinele de lux”.
Un alt aspect care a determinat-o să deschid acest business în România este că ”eu nu am găsit business-uri serioase în zona de second-hand de lux și am observat această dorință a multor fete și femei din jurul meu de a vinde multe din hainele superbe din dressing-ul lor, pentru a face loc altora. E o nișă puțin exploatată, așa că locul meu e foarte binevenit, iar feedback-ul e excelent.”
Vremuri bune pentru revânzători
Politicile consignaţiilor tind să varieze în funcţie de magazin sau site, dar majoritatea vor primi obiectele care le plac şi vor împărţi apoi profitul cu vânzătorul, ce poate obţine până la 80% dintr-o vânzare. De partea cealaltă, clienţii plătesc mai puţin şi cu 60% din costul de retail al obiectelor. O parte semnificativă a tendinţei de creştere a sectorului de resale high-end vine din zona colecţionarilor de artă tradiţionali şi a investitorilor de portofoliu.
Şi lucrurile s-au îmbunătăţit vizibil pentru piaţa de artă de când cu încetinirea economică.
Acum, a vinde o parte din ce ai şi a cumpăra înapoi fără un efort financiar considerabil pare mai înţelept decât să cumperi un produs nou. Iar consignaţiile de profil devin o opţiune interesantă, dacă asta va însemna mai mulţi bani în buzunare.