Noua procedura intra in vigoare incepand cu data de 1 iulie 2001, fapt pentru care ii indrumam pe cei interesati sa procedeze la studierea atenta a noului act normativ.
Inca din art. 1, ordonanta isi propune instituirea unei proceduri unice de inregistrare si autorizare a functionarii comerciantilor (persoane fizice sau societati comerciale), scop pentru care, in cadrul camerelor de comert teritoriale, se infiinteaza Biroul unic.
In termen de 20 de zile de la data inregistrarii cererii, va fi eliberat certificatul de inregistrare care cuprinde si codul unic de inregistrare. In anexa la acest certificat, vor fi cuprinse, dupa caz, urmatoarele avize:
a) avizul si/sau autorizatia pentru prevenirea si stingerea incendiilor (p.s.i.), emise de brigazile si grupurile de pompieri militari;
b) avizul si/sau autorizatia sanitara, emise de directiile de sanatate publica teritoriale;
c) autorizatia sanitara veterinara, emisa de directiile sanitare veterinare teritoriale;
d) acordul si/sau autorizatia de mediu, emise de inspectoratele teritoriale de protectie a mediului;
e) autorizatia de functionare din punct de vedere al protectiei muncii, emisa de inspectoratul de stat teritorial pentru protectia muncii.
Eliberarea certificatului de inregistrare si a anexei la acesta da dreptul comerciantului sa isi inceapa activitatea. Acesta este, practic, momentul in care societatea comerciala devine persoana juridica.
Atributiile Biroului unic
La cererea si pe cheltuiala titularului cererii, Biroul unic are obligatia sa solicite rezervarea denumirii firmei, sa efectueze in numele titularului varsamintele in numerar pentru constituirea capitalului social, sa redacteze actul constitutiv si sa obtina autentificarea acestuia (atunci cand este cazul) sau data certa, sa redacteze si sa obtina declaratiile pe propria raspundere a fondatorilor, administratorilor sau cenzorilor, precum si sa sustina in fata judecatorului delegat cererea titularului. In legatura cu aceasta ultima obligatie, se observa ca Biroul unic are un mandat legal de reprezentare a titularului cererii in fata judecatorului delegat.
In cazul in care printre bunurile subscrise ca aport in natura se gasesc si bunuri imobile este necesara dovada intabularii acestora. In acest sens, Biroul unic are obligatia sa obtina evaluarea prin expertiza a bunului imobil si certificatul constatator al eventualelor sarcini cu care este grevat bunul. In aceasta situatie (aport in natura a bunurilor imobile), termenul de emitere a certificatului de inregistrare se mareste de la 20 de zile la 30 de zile.
O prevedere importanta este aceea potrivit careia actul constitutiv nu trebuie sa imbrace forma autentica, fiind suficienta existenta unui act constitutiv sub semnatura privata. Regula cunoaste totusi cateva exceptii, si anume:
a) cand printre bunurile subscrise ca aport in natura la capitalul social se afla un teren, consecinta logica a faptului ca transmiterea proprietatii terenurilor se efectueaza in sistemul nostru de drept, ad validitatem in forma solemna;
b) cand forma juridica a societatii comerciale implica raspunderea nelimitata a asociatilor sau a unora dintre ei, pentru obligatiile sociale; este vorba despre societatile in nume colectiv, precum si despre asociatii comanditati in societatile in comandita simpla sau pe actiuni.
Ministerul Finantelor emite codul unic
in 24 de ore
Asadar, in termen de 20 de zile este obligatorie emiterea certificatului de inregistrare si a anexei care cuprinde avizele necesare functionarii societatii. Ce se intampla insa in cadrul acestui termen?
Pe baza datelor cuprinse in cererea titularului, camerele de comert transmit Ministerului Finantelor datele din aceasta cerere, in vederea atribuirii codului unic de inregistrare. Atribuirea acestui cod este obligatorie, in termen de 24 ore de la solicitare.
Avizele si autorizatiile enumerate vor trebui emise tot in timpul acestui termen de 20 de zile. In acest sens, fiecare institutie indrituita sa emita aceste autorizatii este obligata sa desemneze un reprezentant in cadrul Biroului unic. Autoritatile competente vor evalua sediul social al comerciantului si vor transmite reprezentantilor lor in Biroul unic, in termen de maximum zece zile de la data pronuntarii incheierii judecatorului delegat, un referat in care se vor mentiona urmatoarele situatii:
a) comerciantului nu ii este necesar, in aceasta etapa, respectivul aviz, acord sau o autorizatie, caz in care reprezentantii delegati vor consemna acest fapt in pozitia corespunzatoare din anexa la certificatul de inregistrare;
b) comerciantul indeplineste conditiile pentru eliberarea documentelor mentionate la art. 3 alin. 5, caz in care reprezentantii delegati vor completa anexa la certificatul de inregistrare cuprinzand avizele, autorizatiile si/sau acordurile necesare pentru autorizarea functionarii comerciantului;
c) comerciantul nu indeplineste conditiile pentru eliberarea documentelor mentionate, a avizelor sau a autorizatiilor, caz in care se vor mentiona neconformitatile constatate si actele normative ale caror prevederi nu sunt indeplinite, Biroul unic avand obligatia sa comunice aceste constatari solicitantului.
In acest ultim caz, comerciantul poate solicita reluarea procedurii de obtinere a acestor autorizatii in termen de 90 de zile de la data respingerii, cu dovada achitarii din nou a acelor taxe pentru care referatele de evaluare contin concluzii negative.
Totodata, este de semnalat si urmatorul aspect. Dupa cum se observa, ordonanta nu si-a propus sa excepteze infiintarea societatilor comerciale de la controlul judecatoresc de legalitate efectuat de judecatorul delegat (lucru care este, desigur, foarte normal). In cadrul termenului de 20 de zile, Biroul unic are obligatia sa aduca cererea de inregistrare in fata judecatorului delegat la Registrul Comertului, care va pronunta o incheiere de admitere sau respingere a solicitarii. Aceasta incheiere devine insa irevocabila, potrivit art 60, alin. 2, din Legea nr. 31/1990, in termen de 15 zile de la data pronuntarii. In acest termen, impotriva incheierii se poate exercita calea recursului. De aceea, pentru a se putea respecta dezideratul emiterii certificatului de inregistrare, precum si a avizelor in termenul imperativ de 20 de zile, dar si pentru a nu se risca eliberarea unui certificat de inregistrare emis in baza unei incheieri care nu a devenit inca irevocabila este necesar ca judecatorul delegat sa pronunte aceasta incheiere in termen de maximum cinci zile de la data depunerii cererii de infiintare a societatii comerciale la Biroul unic.
Vom incheia facand cateva precizari:
1. Potrivit art. 14 din ordonanta, taxele si onorariile notariale pentru activitatea de autentificare sau dare de data certa se stabilesc in suma fixa prin hotarare a guvernului. Daca in privinta taxelor notariale dispozitia este normala, nu acelasi lucru se poate afirma si in privinta onorariilor in sume fixe. Desi indeplinesc un serviciu public, cabinetele notariale sunt private. In aceasta situatie, impunerea printr-un act normativ a unor onorarii fixe este o practica ce nu are de-a face cu principiile economiei de piata.
2. In termen de 12 luni, comerciantii constituiti anterior datei de intrare in vigoare a ordonantei au obligatia de a solicita la Biroul unic preschimbarea actualului certificat de inmatriculare si a codului fiscal cu noul certificat de inregistrare continand codul unic de inregistrare. Dupa expirarea termenului de 12 luni, actualele certificate de inmatriculare si coduri fiscale devin nule de drept. Este de asteptat, prin urmare, un nou asalt catre camerele de comert, asemanator celui din anii 1998-1999, cand firmele se inghesuiau sa-si majoreze capitalul social.
Procedura de inregistrare si autorizare a firmelor
Pentru a demara procedura de inregistrare si autorizare, solicitantul va depune la Biroul unic o cerere de inregistrare tip, va achita taxele si, daca este cazul, va depune urmatoarele documente:r
a) dovada efectuarii varsamintelor in conditiile actului constitutiv;r
b) actele care probeaza dreptul de proprietate asupra aporturilor in natura la capitalul social, iar in cazul in care printre ele figureaza si imobile, certificatul constatator al sarcinilor de care sunt grevate, daca titularul cererii il detine;r
c) actele constatatoare ale operatiunilor incheiate in contul comerciantului si aprobate de asociati in conditiile legi.r