Poti sa cari singur mobila in spate pana-n fata blocului si de acolo sa o duci cu un camion inchiriat, dar poti si sa stai linistit si sa angajezi o firma care sa-ti faca totul: sa-ti impacheteze lucrurile, sa le transporte si apoi sa le despacheteze. Pleci dimineata de la vechea adresa si te intorci seara la cea noua si gasesti totul aranjat: hainele in sifonier, pantofii pe raft si lingurile in sertar. Difera numai costurile. In Bucuresti, de exemplu, un camionagiu nu iti ia decat 400.000-800.000 lei pentru transportul mobilei, dar te sfatuieste sa-ti aduci cat mai multi prieteni si vecini pentru a pune umarul la incarcat si descarcat. Tot in Bucuresti, o firma autohtona iti asigura, pe langa transport, si muncitori care sa incarce si sa descarce camionul, si atunci iti cere un milion si jumatate-doua milioane de lei, pentru un apartament de doua camere. O societate autohtona, care include mai multe servicii la pachet – ai carei angajati ajuta la impachetat si despachetat – percepe un tarif de doua-trei milioane de lei, pentru apartamente de doua-trei camere. Cele mai profesioniste servicii, care asigura si cea mai mare siguranta in manipularea obiectelor sunt oferite insa de firmele multinationale, care respecta modelul vestic de lucru. Acestea percep de la 200 USD in sus.

„Clientela este eterogena, de obicei persoane straine, care au experienta din afara si care isi pot permite costurile unei mutari de calitate. Depinde ce primeaza: timpul sau pretul. Pentru o singura familie sau o firma putem muta efecte care sa incapa in una sau doua cutii, dar si doua tiruri pline. O mutare locala, in Bucuresti, poate sa coste 200 USD pentru o garsoniera sau un apartament de doua camere, mediu mobilat, cu accese normale catre cele doua locatii. Dar in functie de volum si de conditii, pentru o firma poate sa ajunga si la 50.000 USD”, declara Theodor Popa, director de vanzari al companiei anglo-americane Allied Pickfords, care are birouri in peste 1.000 de orase din lume. In Romania, in cei zece ani de activitate, a mutat, mai ales diplomati, directori de companii internationale si, in general, expatriati (in acest moment, de exemplu, se ocupa de mutatul fostului ambasador al Marii Britanii si al viitorului ambasador al acestei tari). Strategia filialei Allied Pickfords pentru viitorul apropiat are insa in vedere si o adaptare la cerintele pietei. Theodor Popa afirma ca in Romania se dezvolta un segment de potentiali clienti, care provin din clasa de mijloc, pentru care sunt practicate preturi minime, cu scopul ca ei sa aduca dupa aceia alti clienti, prin recomandare. Angajatii de la Allied Pickfords impacheteaza, incarca, transporta, descarca si despacheteaza totul, folosind cutii si ambalaje speciale, in functie de gradul de fragilitate a obiectelor. Transportul mobilei si al celorlalte „efecte” (cum le denumesc specialistii), se poate face pe uscat, cu camioane proprii, pe apa sau pe calea aerului, oriunde in lume. Mobila si tablourile dintr-o vila din Primaverii pot fi in maximum doua saptamani mutate intr-o vila din Londra sau intr-un apartament de lux dintr-un zgarie-nori new-yorkez. Daca vechea casa trebuie eliberata si noua locuinta nu a fost cumparata inca, firmele multinationale asigura depozitarea pachetelor pe o perioada limitata: de la o zi-doua, pana la un an-doi. „Se poate dezvolta acest business si in Romania, dar cetatenii romani nu prea stiu ce inseamna toate aceste servicii si sunt obisnuiti sa arunce totul de-a valma in camion si nu sa foloseasca pachete si alte mijloace moderne”, declara Magda Balint, director al unei alte mari companii olandeze, Cortjens International, care ofera astfel de servicii si in Romania.

Mutarea in noua casa dureaza sase-sapte ore

Allied Pikfords: impachetat efecte (de la frigider, mobila, pahare, tablouri si plante pana la haine si pantofi) in cutii speciale, incarcat, transport, descarcat, despachetat. Opereaza in 38 de tari. In Romania, pe tot teritoriul tarii. Tarife: mutari interne si externe-intre 200 USD, pentru un apartament de doua camere sau o garsoniera in Bucuresti si 50.000 USD, pentru un sediu de firma cu peste 300 de angajati. Alte firme care ofera servicii similare in Bucuresti sunt Cortjens International, Hobby House, Interdean Romania.

La mica publicitate sunt zeci de firme care ofera servicii partiale. Firma Mihaidi 92 asigura doar transportul, pentru care percepe intre 500.000 si 800.000 lei. Angajatii de la Peter Trans asigura si incarcat si descarcat. Tarifele variaza in functie de etaj, volum de obiecte si distanta. In medie, pentru un apartament de doua camere din Bucuresti se taxeaza doua milioane de lei, iar durata este de sase-sapte ore.

Sfaturi pentru cei care se muta

Mutarea nu se face de pe o zi pe alta. Daca poti sa treci repede dintr-un apartament in Berceni intr-unul din Drumul Taberei, pentru a te muta din Bucuresti la Constanta sau la New York trebuie sa te pregatesti cu doua luni inainte si sa gasesti o firma specializata. Iata cateva din sfaturile oferite de specialistii unei mari companii olandeze:

· Inainte cu doua luni:
– intocmeste un contract de asigurare a incarcaturii si fa inventarul;
– incepe sa te debarasezi de bunurile care nu sunt strict necesare sau care nu-ti mai sunt utile;
– aranjeaza modul de transport, pe uscat, pe apa sau pe calea aerului, in functie de distanta, costuri si volumul de marfa;
– obtine cat mai multe date despre viitoarea locatie si deschide-ti un cont acolo.

· Cu doua saptamani inainte:
– Schimba adresa la care primesti corespondenta;
– Curata covoarele, hainele si fa o curatenie generala;
– Pentru mutarile internationale, ia legatura cu firma de mutat si transmite-le toate datele -pasaport etc pentru viitorul transport;
– Anunta companiile de telefonie, distributie a energiei elctrice, gaze s.a.m.d. despre viitoarea mutare.

· In ultima saptamana:
– Separa lucrurile de necesitate imediata si pune-le intr-o cutie aparte (in cazul in care mutatul dureaza mai mult de o zi, pentru distante mai mari);
– Ia-ti hainele de la curatatorie;
– Goleste si curata frigiderul.

· Cu o zi inainte:
– Deconecteaza tot echipamentul electric: masina de spalat, masina de spalat vase etc.;
– Anunta-ti vecinii ca a doua zi vei avea nevoie de spatiu mai mare pentru parcarea camionului/camioanelor de la firma de mutat.

· In ziua mutarii:
– Trebuie sa faci un tur al casei cu seful de echipa de la firma de mutat si sa-i arati obiectele fragile si tot ce necesita o atentie speciala, precum si ce trebuie luat si ce nu;
– Verifica fiecare camera la vechea adresa;
– Verifica fiecare lucru cand semnezi inventarul la noua adresa.

Sursa: Cortjens Worldwide Movers