România este una dintre pieţele mondiale cu cea mai bună evoluţie în industria telecom, telefonia mobilă bucurandu-se de o adopţie pe scară largă, atât în ceea ce priveşte serviciile de voce, cât şi noile servicii, precum Internetul mobil, potrivit unei analize realizate de compania Voxline Communication.

Studiul a fost realizat cu ajutorul ultimul raport al Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), estimări din industrie şi Almanahul Tomi Ahonen 2009, unul dintre cele mai apreciate rapoarte dedicate pieţei telecom.

28,6 milioane de cartele SIM în România

Rata de penetrare a telefoniei mobile în România în 2008 a fost de 133%, ceea ce reprezintă 28,6 milioane de cartele SIM, şi se încadrează în media Europei de Est (135%, conform Tomi Ahonen). Dintre acestea, 24,5 milioane sunt cartele active.

Potrivit Tomi Ahonen, în ţara noastră sunt în jur de 16 milioane de utilizatori unici ai serviciilor de telefonie mobilă, estimare care confirmă absorbţia telefoniei mobile de catre majoritatea populaţiei României.

„Pornind de la estimarea Nokia din luna aprilie, potrivit căreia în 2008 s-au livrat în România circa 5,5 milioane de telefoane mobile şi luând în considerare cei 16 milioane de utilizatori unici, putem aprecia că până la sfârşitul anului viitor cea mai mare parte a populaţiei va folosi un telefon de ultimă generaţie”, se arată în analiza Voxline Communication.

De asemenea, din cei 16 milioane utilizatori unici, peste 40% sunt utilizatori pe bază de abonament, restul folosind cartele preplatite.

4,3 miliarde de SMS-uri trimise în 2008

La nivel global, în 2008 au fost trimise 3.600 de miliarde de SMS-uri, arată Almanahul Ahonen, din care peste 4,3 miliarde de către români, susţine ANCOM, ceea ce înseamnă că România se apropie de o medie de un SMS pe zi trimis de fiecare utilizator unic şi că există destul loc de creştere până la media globală de peste trei SMS-uri pe zi.

Traficul de SMS-uri din România a avut o dinamică spectaculoasă, dublându-se faţă de 2006, când s-au trimis peste 2 miliarde SMS, conform datelor ANCOM.

La polul opus se situează MMS-urile, 2008 fiind un an în care românii au abandonat acest serviciu – doar 13 milioane de MMS-uri faţă de 28,5 milioane în 2007.

Apelurile video au înregistrat 1,7 milioane minute, faţă de 1,6 milioane cu un an în urmă.

Internetul mobil prinde şi la români

La nivel global, 2008 a fost primul an în care mai mulţi utilizatori au accesat Internetul de pe telefonul mobil (1,06 miliarde) decât de pe un calculator (0,91 miliarde), tendinţă confirmată şi în România. Astfel, în ţara noastră au fost realizate 2,74 milioane de „conexiuni de Internet mobil active”, alături de 2,51 milioane de „conexiuni de acces la Internet în bandă largă la puncte fixe”.

„Dacă la nivel global se estimează că 46% dintre utilizatori accesează Internetul şi de pe telefon, şi de pe un calculator, ţinând cont de rata de penetrare mai scazută a accesului Internet de la noi, se poate estima acest procent mult mai mic, probabil la o treime”, se mai arată în studiul Voxline Communication.

SMS-urile şi Internetul mobil – motoare de creştere în 2009

„Cu tot impactul pe care îl va aduce criza financiară într-o scădere sau temperare a consumului, domeniul care poate înregistra creşteri interesante pe 2009 din partea utilizatorilor de telefonie mobilă va fi cel de date mobile pe două segmente: trafic SMS şi Internet mobil. Traficul SMS are în continuare potenţial de creştere datorită creşterii ratei de adopţie şi în afara segmentului de consumatori care îl foloseste intensiv (14-25 ani) şi datorită avantajului de a comunica rapid la un cost bine ştiut: cei care vor dori să facă economii la factura telefonică prin evitarea apelurilor cu durată mai mare de un minut vor prefera trimiterea de SMS-uri”, a declarat  Dan Vîrtopeanu, General Manager Voxline Communication.

De asemenea, acesta  adăugat că majorarea traficul de Internet mobil va fi stimulată atât de îmbunătăţirea experienţei utilizatorilor datorită creşterii ponderii telefoanelor de ultimă generaţie cu funcţii multimedia şi browsere care permit o mai bună navigare, cât şi de ofertele operatorilor mobili care încearcă să compenseze cu aceste servicii posibila reducere a veniturilor din traficul de voce.

SURSA: Voxline Communication