Am asistat în 2011 la o uşoară creştere a cererii de credite, în zona creditelor ipotecare, a cardurilor de credit, dar şi în zona creditelor pentru nevoi personale garantate cu ipotecă.
Consumatorii sunt uşor mai optimişti faţă de anul trecut, însă la un palier mult sub cel al anului 2008. Costul fondurilor este ridicat şi va rămâne ridicat cel mai probabil şi în anul viitor. Piaţa se contractă, iar delincvenţa, deşi pentru Bancpost manifestă un trend descrescător, la nivelul întregii pieţe rămâne la un nivel ridicat, ceea ce menţine sus costurile asociate riscului de credit. În 2012, estimăm că piaţa se va situa cam pe acelaşi palier în ceea ce priveşte creditul ipotecar. Cardurile de credit vor creşte uşor anul viitor, la fel şi gradul de utilizare, respectiv frecvenţa utilizării. Pentru Bancpost, 2012 înseamnă focus pe calitatea serviciilor – în primul rând cât mai puţină birocraţie, cât mai puţine documente de tipărit şi de semnat.
Cardul de credit are toate premisele pentru a deveni produsul anului 2012. Această afirmaţie se bazează pe două beneficii pe care clienţii le au la utilizarea acestui tip de produs: accesibilitate (uşor de aplicat, valoare mică a creditului) şi control (cardul de credit este o alternativă „isteaţă“ de administrare a finanţelor personale – rate fără dobândă, bani înapoi pe card, reduceri la comercianţi şi, nu în ultimul rând, perioada de graţie). Produsele de refinanţare vor fi în continuare în atenţia clienţilor. Segmentul Corporate va continua să îşi concentreze activitatea asupra soluţiilor financiare integrate. 2012 va aduce un apetit pentru instrumente financiare şi de hedging, creditarea manifestând un avans marginal.
Pe ansamblul sistemului bancar, anul viitor principalele probleme vor fi generate de costul resurselor, care se va menţine la un nivel ridicat, la fel ca şi costul riscului. Din acest motiv, activele nu vor creşte semnificativ, iar în condiţiile presiunii pe marje veniturile vor continua să scadă. Faţă de perioadele de creştere rapidă, va deveni astfel mai evident faptul că sistemul bancar din România are prea mulţi jucători, costurile operaţionale pentru întreaga industrie sunt prea ridicate pentru a fi acoperite de veniturile aflate în scădere, iar un număr de jucători se situează sub masa critică, în pofida eforturilor de a se concentra asupra anumitor nişe. Toate acestea conduc către o singură concluzie: consolidările sunt necesare.
Mihai Bogza preşedinte CA, Bancpost