În următorii trei ani, este prevăzută finalizarea lucrărilor de modernizare a căii ferate între Simeria și Arad. La sfârșitul anului trecut, pentru secţiunile Km 614-Gurasada şi Gurasada-Simeria, loturi în lungime de circa 80 kilometri, oficialii CFR SA au predat amplasamente pentru lucrări, proiect în valoare de circa 770 milioane euro, fără TVA. Mai mult, în toamna anului trecut, asocierea Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL, câştigătoarea celor două contracte pentru reabilitarea secţiunilor feroviare km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)(2b), a primit autorizația pentru începerea lucrărilor.
Pe o porțiune de 10 kilometri, muncitorii au scos şina de cale ferată între staţiile Ghioroc, Păluiş şi Bârzava. În prezent, reprezentații asocierii așteaptă celelalte avize şi autorizaţii pentru a extinde şantierul. „Am intrat pe aliniamentul căii ferate și am scos mare parte din șină pe o porțiune de aproximativ 10 km. Nu putem intra pe terenurile oamenilor până nu se eliberează autorizația finală, sunt exproprieri dar nu am primit ultima autorizație din patea Ministerului Transporturilor. Exproprierile și descărcarea arheologică sunt în sarcina beneficiarului“, ne-a declarat Cristian Becheru, reprezentantul antreprenorului italian Astaldi SPA, liderul asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL.
Lucrările de descărcare arheologică trebuie urgentate
Totodată, pe traseul proiectat, pe raza judeţelor Hunedoara şi Arad, afectat de modernizarea liniei de cale ferată Frontieră-Curtici-Simeria, parte componentă a Coridorului IV Pan-European, pentru circulaţia trenurilor cu viteza maximă de 160 km/h, pe tronsoanele km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)(2b) se execută săpături arheologice.
Muzeul Civilizației Dacice și Romane și firma Topo Systems se ocupă de descărcarea arheologică pentru cele două proiecte privind modernizarea a circa 80 kilometri de cale ferată. „În afară de traseul actual, trebuie să începem lucrările pentru anumite porțiuni unde linia se construiește de la zero. Beneficiarul se ocupă de exproprieri, așteptăm descărcarea arheologică. Construim un tunel în lungime de aproximativ 600 metri și patru poduri peste Mureș. Aceste cinci lucrări sunt foarte complexe. Pe lângă lucrările de terasamente şi consolidări trebuie modernizate 28 poduri și 64 de podeţe“, ne-a precizat Cristian Becheru, reprezentantul antreprenorului italian Astaldi SPA, liderul asocierii Astaldi SpA – FCC Construccion SA – Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SpA – SC Thales Systems România SRL.
Peste 400 de muncitori lucrează pe cele două șantiere
Odată cu demararea celor două contracte de lucrări de modernizare a celor 80 km de cale ferată, între Simeria și Arad, proiecte în valoare totală de circa 770 milioane euro, fără TVA, antreprenorii au demarat un proces de selecţie a forţei de muncă. Peste 400 de muncitori a angajat asocierea de firme pentru modenizarea tronsoanele de cale ferată km 614 – Cap Y Bârzava (2a) şi Bârzava (cap Y) – Ilteu (cap Y)(2b). Lucrările de modernizare a celor 80 km de cale ferată sunt finanţate din bani europeni (85%) şi fonduri de la buget (15%).
Peste 170 km, reabilitați până la finele anului
Anul acesta înseamnă şi finalizarea lucrărilor pentru reabilitatea şi modernizarea a peste 170 km de cale ferată între Sighişoara şi Simeria. Porţiuni din secţiunea de cale ferată Simeria – Sighişoara, în lungime totală de aproximativ 170 de kilometri, sunt în construcţie încă din anul 2012, stadiul lucrărilor de reabilitare fiind între 70% şi 99%.
Cel mai avansat stadiu fizic al lucrărilor se înregistrează pe tronsonul Micăsasa-Coșlariu, cu o lungime de 37 de kilometri. Aici, constructorii, Aktor SA și Arcada Company, au realizat 98,6% din lucrări. Contractul încheiat în aprilie 2012, având o valoare de 721 milioane de lei, prevedea finalizarea lucrărilor în 36 de luni.
Următorul tronson în funcție lucrările realizate este cel cuprins între Simeria și Vințu de Jos, cu o lungime de 43 de kilometri. Contractul semnat, la finele anului 2013, cu asocierea formată din Swietelsky-Strabag-Alstom-Arcadia- Euro Construct și Transferoviar Grup are o valoare de 1,35 miliarde de lei. Constructorii trebuiau să finalizeze lucrările în 30 de luni, însă până în prezent au reușit să ajungă cu stadiul fizic abia la 85,49%.
Urmează lotul 1 dintre Ațel și Sighișoara (cu o lungime de 29 km), parte a secțiunii Coșlariu-Sighișoara, pe care desfășoară lucrări FCC Construction- Alpine-Azvi. Conform datelor CFR SA, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 84,90%. Și în acest caz, lucrările se află în întârziere, contractul, încheiat în urmă cu aproape șase ani, prevedea finalizarea proiectului în 36 de luni. Valoarea proiectului se ridică la 872 milioane de lei, fără TVA, sumă care include și realizarea unui tunel în apropiere de Sighișoara.
Întârzieri majore se înregistrează și la tronsonul Vințu de Jos-Coșlariu (33 de kilometri). Italienii de la Impressa Pizzarotti & CS.p.A au realizat doar 82,25% din lucrări, conform datelor CFR SA. Acesta este primul contract de reabilitare încheiat de CFR pe secțiunea cuprinsă între Simeria și Sighișoara. Proiectul are o valoare de 766,9 milioane de lei, fără TVA, iar contractul a fost semnat în decembrie 2011. Conform datelor CFR, calea ferată trebuia modernizată în 30 de luni de la începerea lucrărilor.
Un stadiu fizic similar al lucrărilor (82,23%) se înregistrează și la lotul 2, Ațel –Micăsasa, de pe aceeași secțiune Coșlariu-Sighișoara. Contractul cu FCC Construcion-Apline-Azvi și Straco Grup a fost încheiat în primăvara anului 2012, proiectul având o valoare de 747 milioane de lei. Conform datelor CFR SA, lucrările trebuiau finalizate în 36 de luni.
Reprezentanții companiei de stat susțin că în acest an lucrările la aceste cinci loturi vor fi finalizate. Totodată, sunt șanse ca până la sfârșitul anului să fie terminate și lucrările de semnalizare şi de implementare a sistemului de siguranţă a traficului ETCS/ERTMS nivel 2 între Sighișoara și Simeria. La finele anului trecut, stadiul fizic al lucrărilor la aceste două contracte, ambele semnate cu Alstom- Alcatel-PAS 97, se aflau între 60% și 70%.