Piaţa asigurărilor nu e ferită de şocuri şi falimente în acest an. City Insurance, societate cu o situație financiară încă incertă, care deţine 40% din poliţele RCA din România, lasă sub semnul întrebării poliţele a circa două milioane de clienţi, în condițiile în care preluarea firmei de către un investitor elvețian nu mai este atât de clară.
Dacă City Insurance va avea iar probleme de solvabilitate, situație foarte probabilă în momentul de față, piața asigurărilor va experimenta un șoc similar cu cel al intrării Astra Asigurări în administrare specială( 2014) și apoi în faliment(2015). Acesta este principalul risc al anului 2018, așa cum reiese din analiza Capital, care a discutat cu mai mulți specialiști în domeniu. Primii afectați vor fi, ca și în 2015, șoferii, care vor trebui să deconteze încă o dată dispariția de pe piață sau retragerea parțială a celui mai mare și mai ieftin vânzător de RCA. În acest moment, estimările pentru finalul anului 2017, consultate și de Capital, arată că City a ajuns la un nivel la care nici măcar Astra sau Carpatica(ambele în faliment acum) nu au ajuns vreodată. Circa de două milioane de șoferi, din cei cinci milioane care sunt asigurați, au RCA la City Insurance. Dacă City va fi nevoită să își limiteze vânzările, mare parte din acești clienți vor fi preluați de alte companii, care în primul rând vând automat mai scump decât City și care, dacă liderul RCA va avea probleme serioase, își vor adăuga și “suplimente de risc”, așa cum s-a întâmplat și după declinul Astra când , pe anumite segmente, prețurile au urcat brusc și cu 100- 200%. City a beneficiat de o majorare de capital de 50 de milioane de euro, ca urmare a unei manevre de preluare de către investitorul elvețian Max Roesller.
Problema este, spun specialiștii consultați de Capital, că cei 50 de milioane erau destinați acoperirii nevoilor de până la finalul anului 2015, în condițiile în care City a operat cu un deficit semnificativ de capital, raportat la expunerea sa. Activitatea ulterioară, cea mai prolifică din istoria City, nu este încă atât de clară dacă este garantată prin rezerve și capitaluri corespunzătoare. De altfel, o majorare cu încă 50 de milioane de euro a capitalului ar fi trebuit să fie făcută până la finalul lui 2017, lucru care nu s-a întâmplat, după cum ne-au spus surse avizate. În aceste condiții, este discutată deja posibilitate ca City fie să revină sub plan de redresare, cu impuneri mai drastice în ceea ce privește limitarea vânzărilor, fie chiar să fie pusă sub administrare specială. O astfel de măsură, spun sursele Capital, ar urma să fie luată până cel târziu la finele lunii martie, dacă cei 50 de milioane de euro pentru a doua majorare de capital nu vor ajunge în conturile societății care domină piața locală de asigurări. O intrarea în administarre specială ar echivala cu o reducere semnificativă a vânzărilor, deci cu o creștere a celor mai mici prețuri de piața RCA, singurele care contează pentru șoferii locali. Mai mulți brokeri consultați de Capital spun că se așteaptă că până cel târziu la finalul primăverii tarifele RCA să urce cu 20-25%, iar segmentele mai riscante de șoferi, cum ar fi tinerii sau transportatorii ar urma să deconteze cel mai mult instabilitatea pieței.
Schimbări majore și la asigurarea obligatorie a locuinței
Pe de altă parte, modificări de substanță vor avea cu siguranță loc și în ceea ce privește asigurarea obligatorie a locuinței. Pentru populație, aceste schimbări vor avea tot un caracter negativ luându-se în calcul atât o majorare a tarifelor cât și înăsprirea controlului și a penalizărilor în ceea ce îi privește pe cei care nu dețin asigurarea obligatorie împotriva dezastrelor emisă de Pool-ul de Asigurare Împotriva Dezastrelor. Pentru cei care nu au asigurare vor fi fixate la 500 de lei și în al doilea rând responsabilitatea pentru aplicarea lor s-ar putea muta de la primării, condiții în care amenzile vor fi mai ușor de dat. „Ne gândim la această variantă ca în momentul în care o persoană îşi plăteşte impozitul pentru locuinţă să prezinte şi dovada existenţei poliţei PAD. Există o variantă. Eu cred în prevenţie şi mă încăpăţânez să cred că în felul acesta vom rezolva cele mai multe probleme. Nu trebuie să amendăm oameni pentru că nu îşi fac poliţă. Trebuie să îi convingem că dânşii sunt proprietari şi este în avantajul lor să îşi încheie această poliţă de asigurare obligatorie“, spunea Cornel Constantinescu, vicepreşdintele ASF responsabil de sectorul asigurări.
Între timp, varianta a fost inclusă în draftul legii care va modifica actuala legislație în domeniu. Noul act normativ ar trebui să intre în vigoare cât mai rapid, având în vedere că era programat să fie finalizat până la finele anului trecut. Constantinescu a subliniat că obiectivul legii privind asigurarea obligatorie a locuinţei nu a fost atins, ceea ce constituie un motiv de îngrijorare. „O asigurare care este obligatorie trebuie să fie şi necesară. Dacă ne referim la asigurarea de locuinţe PAD, în continuare este percepută greşit. Nu cred că acest grad de încredere în asigurare foarte scăzut, dar relativ constant în ultimii ani, nu are niciun fel de legătură cu companiile de asigurare, cu acţionarii PAID, respectiv Consiliul de administraţie al PAID care, cel puţin aşa percep eu, nu cred că a depus toate eforturile necesare pentru creşterea gradului de cuprindere în asigurare“, a spus Constantinescu. El a mai precizat că gradul de încredere în asigurare a scăzut din 2015. „Eu sper ca pe viitor să avem o abordare diferită faţă de trecut şi să îndeplinim obiectivul pentru care a fost înfiinţat. Avem 20% grad de încredere în asigurare în 2015, avem 19% în 2016, avem 18,6% în septembrie 2017. De ce? Pentru că avem o primă prea mică? Pentru că nu ne sprijină şi alte instituţii ale statului? Nu. Motivul este dat de faptul că asigurătorii trebuie să aibă capacitatea de vânzare, să reziste în piaţă, să fie proactivi în relaţia cu clientul. Dacă vom creşte prima vom ajunge în situaţia în care compania va fi echilibrată. Este absurdă creşterea primei în contextul în care gradul de cuprindere este scăzut. Obiectivul legii nu a fost atins, această formă de protecţie minimă nu şi-a atins potenţialul, ceea ce constituie un motiv de îngrijorare“, a mai arătat vicepreşedintele ASF. Potrivit legii, toți proprietarii de locuințe trebuie să dețină o astfel de asigurare, în caz contrar riscând amenzi de până la 500 de lei. Asigurarea acoperă doar riscurile de cutremur, inundație și alunecări de teren, în limita unor daune de 20.000 de euro pentru locuințele din materiale lemn, caramidă, BCA sau beton și 10.000 de euro pentru cele din chirpici. Prima anuală este 20 de euro pentru locuințele moderne și 10 euro pentru cele din chirpici.
Primul an plin cu decontare directă
Anul 2018 mai vine cu o premieră. Este primul an în care companiile din România vor avea ocazia să vândă RCA cu decontare directă, fapt care, în contextul instabilității pieței, poate fi un lucru bun pentru șoferi, mai ales că tarifele acestui produs nu sunt unele foarte mari. Concret, în cazul în care un şofer care a cumpărat şi opţiunea „decontare directă“ este lovit de un alt şofer, reparaţia maşinii sale nu va fi plătită de către asigurătorul şoferului vinovat, ci de propriul asigurător. Abia ulterior, cele două firme se vor regla între ele. Produsul este cu atât mai util, cu cât, în prezent, preţurile practicate de firmele de asigurare pentru RCA nu mai sunt atât de diferite. Faţă de o asigurare CASCO propriu- zisă, preţul unui RCA cu opţiunea „decontare directă“ ajunge să fie şi de trei patru ori mai redus. Mai clar, CASCO pentru un automobil comun, cu motor de 1,6 litri şi vechime nu mai mare de doi ani, un şofer cu vârsta de 35 de ani din România ar trebui să scoată din buzunar cel puţin 600-700 de euro pe an. Noile reglementări în domeniul asigurărilor, însă, vin cu o surpriză din acest punct de vedere. O asigurare care acoperă aproape tot ce oferă o poliţă CASCO poate fi disponibilă la sub 200 de euro, pentru acelaşi tip de maşină. Un studiu ASF, realizat pe date aferente celui de-al doilea semetru al anului trecut, arată că Asirom se plasează pe al doilea loc din coadă în ceea ce priveşte timpul de care are nevoie pentru a achita o daună, după ce a fost închis dosarul de daună. Asirom are nevoie de peste 12 zile de la depunerea ultimului act necesar la dosar pentru a face plata şi, în plus, deţine şi recordul absolut în această privinţă, cu un dosar a cărui întârziere este de 183 de zile. Aceşti indicatori ar trebui luaţi în seamă de către şoferi atunci când decid să îşi ia decontare directă. Motivul pentru care un şofer ar alege acest serviciu este acela că nu e nevoie să aştepte perioade lungi de timp ca maşina să îi fie reparată.