Anul 2024 vine cu creșteri de prețuri și o reducere a puterii de cumpărare. Se anunță majorări de TVA pentru produsele ce conțin anumite cantități de zahăr, precum și pentru produsele BIO.
Scumpiri la alimente și servicii
Anul 2024 aduce cu sine creșteri de prețuri și o diminuare a puterii de cumpărare. TVA-ul va cunoaște majorări pentru produsele care conțin anumite cantități de zahăr și pentru cele BIO. Acciza la tutun și alcool va fi majorată, iar acest trend se extinde și către băuturile cu concentrație mai mare de zahăr.
Aceste scumpiri vor influența costul vieții și vor avea un impact direct asupra bugetelor individuale, reprezentând o provocare semnificativă pentru consumatori în ceea ce privește capacitatea lor de a face achiziții.
Începând cu 1 ianuarie 2024, se preconizează creșteri semnificative de preț pentru produsele alimentare organice și tradiționale. Dar și la serviciile oferite de festivaluri, cluburi sau săli de sport, locuințe și panouri fotovoltaice.
Astfel, alimentele bio, cele tradiționale și cele de tip montan vor suferi majorări de preț din cauza creșterii cotei TVA de la 5% la 9%.
Majorarea TVA-ului va afecta și locuințele cu valoare de până la 120.000 de euro. Precum și serviciile oferite de festivaluri, cluburi sau săli de sport.
Pe lista creșterilor de preț se regăsesc și panourile fotovoltaice și produsele alimentare dulci.
”ANAT se alătură specialiștilor economici și ai patronatelor care trag un semnal de alarmă serios privind impactul grav negativ al acestor măsuri asupra economiei. Mărirea TVA a doua oară, în scurt timp, în turism, ar duce la creșteri ale prețurilor in lanț.
Această măsură ar duce economia în zona gri de subzistență și ar accelera spirala negativă a consumului. În toate țările din jur, turismul are o cotă de TVA redusă. De altfel, turismul, atât de grav afectat de pandemie și de proximitatea războiului, a fost compensat mult mai puțin în România decât în restul Europei.
Măsura Horeca 2 anunțată drept certă și inclusă într-o OUG anul trecut, nu s-a mai materializat, iar firmele din turism, decapitalizate și fără personal calificat, au fost lăsate să se descurce cum pot. Incomingul românesc e încă la jumătate față de 2019, revenindu-și cel mai greu”, a declarat Adrian Voican, vicepreședinte ANAT.
Asociația subliniază că eliminarea voucherelor de vacanță ar putea afecta echitatea și dezvoltarea turismului în România, renunțând astfel la potențialul valoros al acestei facilități care a avut un impact pozitiv semnificativ asupra industriei turismului.