Un angajat în vârstă de 51 de ani s-a aruncat de pe un pod, argumentându-şi gestul prin “atmosfera tensionată” şi “munca sub presiune” care l-au determinat să-şi pună capăt zilelor. Este al 24-lea angajat al companiei France Telecom care recurge la un gest atât de disperat în ultimele 19 luni.

Angajatul, căsătorit şi cu doi copii, a lăsat o scrisore în care învinovăţeşte compania pentru condiţiile de presiune psihică şi stres în care a fost forţat să lucreze, înainte să se arunce de pe un pod de lângă Haute-Savoie, în Alpii francezi. Ca şi în cazul colegilor săi care au recurs la acelaşi gest, fusese trecut pe un alt post în urma restructurărilor din cadrul companiei. La începutul acestei luni, după cea de-a 23-a sinucidere, ministrul muncii, Xavier Darcos, l-a somat pe directorul companiei să adopte o abordare mai “umană” a porcesului de restructurare a companiei al cărui acţionar majoritar este încă statul francez.

„Este ruşinos! Lucra într-un call-centre despre care se ştia că este insuportabil. Nu există nici un interes din partea companiei pentru indivizi, nici o urmă de umanitate. Nu le pasă de altceva în afară de profit”, a spus un reprezentant al sindicatului ieri, în cadrul unei conferinţe de presă.

Atmosferă competitivă

Pe 11 septembrie, o angajată în vârstă de 32 de ani s-a aruncat chiar de la fereastra biroului în care lucra. „În multe dintre aceste cazuri, biletele pe care sinucigaşii le lasă trimit direct către condiţiile de presiune şi stres din cadrul companiei. Apoi, o sinucidere atrage alta, pentru că gestul colegilor dispăruţi i-a demoralizat pe toţi”, a spus Xavier Major, reprezentantul sindicatului.

France Telecom este a treia cea mai mare companie telecom din Europa, cu peste 100 000 de angajaţi în Franţa. Ultimul plan de restructurare a implicat disponibilizarea a 16 000 de angajaţi în ultimii trei ani. „Angajaţii care au rămas în companie de când a început privatizarea au demonstrat o adaptabilitate ridicată. Dar în ultimii ani restructurarea s-a făcut într-un mod mai agresiv şi mulţi angajaţi au pierdut simţul apartenenţei. Acum este anunţat un plan şi peste o lună se schimbă”, a completat Major.

Totuşi, experţii în management şi psihologii spun că este un fenoment dificil de explicat. Tocmai de aceea oficialii Telecom au negat în acest timp că ar avea o problemă reală legată de rata sinuciderilor din cadrul companiei. După ce-a de-a 24-a victimă care scrie în biletul de adio că nu mai poate trăi din cauza condiţiilor de la birou, conducerea a decis să întrerupă seria de disponibilizară şi au angajat 200 de consilieri psihologici pentru angajaţi.