27 de kilometri din Autostrada Transilvania ar putea fi gata în 2025 între Românași și Topa Mică

Asociația Pro Infrastructură (API) a analizat stadiul lucrărilor pe Autostrada Transilvania și a explicat în ce condiții ar putea fi gata, în 2025, un nou tronson de 27 de kilometri între Românași și Topa Mică.

Potrivit ONG-ului, finalizarea acestui segment depinde de două aspecte majore: mobilizarea corespunzătoare a constructorului UMB și rezolvarea unor probleme birocratice de către autorități. Mai exact, este necesară urgentarea autorizației pentru nodul Poarta Sălajului (Românași) și pentru conexiunea provizorie A3-DN1F la sud de Topa Mică.

Dacă aceste condiții sunt îndeplinite, spre sfârșitul lui 2025 ar putea fi deschiși circulației aproximativ 27 de kilometri din Autostrada A3.

Întârzieri și noi termene pentru autostrada

Asociația Pro Infrastructură a atras atenția asupra întârzierilor înregistrate la acest proiect. Inițial, lucrările pe aceste tronsoane au început în 2021, iar ONG-ul spera că vor fi gata în 2023. Însă, din cauza diverselor blocaje și a ritmului lent de execuție, termenul a fost împins mai întâi spre 2025, iar finalizarea completă ar putea ajunge chiar în 2026.

„Din tronsoane fruntașe cu lucrări demarate în trombă în 2021 când noi visam să circulăm în 2023, am ajuns să ne rugăm să fie gata în 2025, parțial. Restul în 2026, poate. Contracte semnate în iulie, respectiv decembrie 2020.”, a postat API pe pagina sa de Facebook.

Mobilizarea constructorului, un factor decisiv

Recent, API a filmat cu drona secțiunea de autostradă dintre Topa Mică și Zimbor, considerată esențială pentru deschiderea circulației în 2025. În acest moment, pe acest segment nu există o mobilizare semnificativă a constructorului UMB, însă ONG-ul subliniază că, dacă acesta își aduce echipele pe teren, lucrările ar putea fi finalizate în timp util.

De asemenea, API atrage atenția că este nevoie de implicarea oficialilor CNAIR pentru a facilita o conexiune provizorie între A3 și DN1F în zona viaductului construit de Ozaltin, la sud de Topa Mică.

Situația pe lotul Zimbor-Poarta Sălajului

Pe sectorul Zimbor-Poarta Sălajului, antreprenorul UMB pare mult mai bine mobilizat și intenționează să deschidă circulația pe cei 12,24 kilometri ai acestui tronson până la finalul anului 2025. Pentru ca acest lucru să fie posibil, ritmul actual trebuie menținut, iar proiectarea nodului Românași (Poarta Sălajului) trebuie finalizată rapid, astfel încât să poată fi emisă autorizația de construire.

Rămâne de văzut dacă UMB și CNAIR vor reuși să se mobilizeze suficient, atât pe teren, cât și din punct de vedere birocratic. Scenariul optimist ar fi deschiderea a 27 de kilometri până la sfârșitul anului 2025, dar există și varianta mai pesimistă, în care doar lotul Zimbor-Poarta Sălajului (12 kilometri) va fi finalizat la timp sau, în cel mai rău caz, niciun kilometru nu va fi inaugurat în acest an.

„Vineri am filmat din dronă secțiunea cu miză pentru deschiderea în 2025. Filmarea începe la sud de Topa Mică, în dreptul organizării de șantier a Ozaltin care va executa viaductul de pe traseul nou/deviat din apropiere, și se zboară spre aliniamentul A3, apoi către Zimbor. Pe acest sector, așa cum se vede, momentan cei de la UMB sunt aproape inexistenți dar, dacă vor, pot să-și aducă muncitorii ca să termine în 2025. Totuși, e nevoie ca oficialii CNAIR să ceară asta și să facă demersurile birocratice pentru o conexiune temporară între A3 și DN1F în zona viaductului executat de Ozaltin la sud de Topa Mică.”, explică Asociația Pro Infrastructură.