În România, un număr mare de șoferi refuză să schimbe anvelopele de iarnă când temperaturile sunt ridicate, deși acest lucru nu este indicat, din anumite considerente importante
Anvelopele de iarnă sunt necesare la mașină pentru că îți oferă aderență și stabilitate pe drumurile înzăpezite și înghețate. Există două tipuri de anvelope aprobate pentru uz de iarnă: anvelope de iarnă și anvelope All-Season. Unele dintre anvelopele pentru orice anotimp sunt omologate pentru a fi folosite iarna și anume doar cele pe care este marcat M+S.
Deși numele de All-Season inspiră încredere, șoferii trebuie să știe că există diferențe mari între caracteristicile cauciucurilor de vară și cele de iarnă, iar cele intermediare reprezintă un compromis, însă nu neapărat o soluție ideală.
1. Performanțele anvelopelor de iarnă la temperaturi mai calde
În ciuda disponibilității de informații privind anvelopele de iarnă, totuși specialiștii nu le recomandă pentru vară, pentru că performanțele lor sunt slabe pe vreme caldă și mai ales atunci când carosabilul este ud, întrucât există pericol de acvaplanare.
Producătorii sfătuiesc pe șoferi să nu folosească anvelope de iarnă și în sezonul de vară, pentru că numai anvelopele de vară pot oferi siguranța și performanțele de care au nevoie șoferii în sezonul card.
2. Anvelopele de iarnă se pot degrada mai repede pe asfalt cald
Primăvara, când pericolul de ninsoare a dispărut, este momentul să înlocuiești anvelopele de iarnă cu cele standard, pentru sezonul cald. Anvelopele de iarnă se vor degrada mai repede dacă sunt utilizate pe asfalt cald. Aceste cauciucuri sunt optimizate pentru un interval de temperatură diferit și dacă sunt utilizate în afara zonei lor de confort, vor reacționa prost.
Dacă sunt folosite la temperaturi peste 7°C, anvelopele de iarnă își pierd din aderență. Ele sunt construite în așa fel încât banda de rulare devine flexibilă sub această temperatură. Așadar, este indicat ca atunci când temperatura se ridică la peste 7°C să ții cont de minusul la capitolul aderență și să conduci mai prudent, până când echipezi mașina cu cauciucurile de vară.
3. Anvelopele de iarnă își pierd din proprietăți dacă sunt folosite vara
Despre anvelopele de iarnă se știe că îmbunătățesc siguranța la drum și de aceea:
- Sunt cea mai bună alegere pentru condiții dure de iarnă
- Cresc stabilitatea la drum și asigură o aderență maximă
- Asigură mobilitatea pe drumurile reci, umede și acoperite cu zăpadă
- Se montează la mașină în sezonul rece, asigură o utilizare optimă de conducere la temperaturi sub 7°C
- Au banda de rulare cu profil adânc și fante adecvate, care prind zăpada și asigură o tracțiune bună în aceste condiții de iarnă; unele modele de anvelope pot avea știfturi
- Cauciucul este special, are un amestec care devine moale pe vreme rece, pentru o mai bună aderență.
Dacă sunt folosite vara, ele își pierd din proprietăți și performanță și astfel vor apărea probleme de tracțiune în iarna următoare. Este vorba despre tracțiune și manipulare. În sezonul cald, uzura la banda la rulare a pneurilor de iarnă este mult mai agresivă. Prin urmare, la anvelopele cu o suprafață mai mică la rulare nu se mai poate vorbi despre performanță în condiții de iarnă.
Având în vedere toate aceste aspecte, este evident faptul că pentru sezonul rece, merită să investești într-un set bun de anvelope iarnă, iar pentru sezonul cald, să-ți procuri ciuciuri de vară, pentru a te bucura la maxim de caracteristicile mașinii și implicit, pentru a avea nivelul de siguranță optim în funcție de sezonul în care te afli.