3.000 de miliarde lei – bani de la buget pentru campania PSD

electoral 2004 principal agent de campanie al PSD. Pentru a finaliza programul de locuinte si de sali de sport, Guvernul a stabilit sa foloseasca bani de la bugetul de stat - 3.000 de miliarde de lei, 2.000 miliarde pentru ANL, 1.000 pentru CNI. Asa cum au spus-o in repetate randuri reprezentantii Executivului, surplusul de bani va proveni dintr-o mai buna colectare, nicidecum dintr-o reducere a cheltuielilor, ceea ce inseamna ca romanul de rand va trebui sa dea mai mult si mai repede decat o fa

electoral 2004 principal agent de campanie al PSD. Pentru a finaliza programul de locuinte si de sali de sport, Guvernul a stabilit sa foloseasca bani de la bugetul de stat – 3.000 de miliarde de lei, 2.000 miliarde pentru ANL, 1.000 pentru CNI. Asa cum au spus-o in repetate randuri reprezentantii Executivului, surplusul de bani va proveni dintr-o mai buna colectare, nicidecum dintr-o reducere a cheltuielilor, ceea ce inseamna ca romanul de rand va trebui sa dea mai mult si mai repede decat o facea de obicei partea ce i se cuvine statului. Aceasta pentru ca este greu de crezut ca marile companii, datoare vandute statului, vor putea sa isi achite debitele catre buget mai repede decat este stabilit in programul de esalonare. Cu alte cuvinte, in avantul sau socialo-electoral, partidul de guvernamant, ca un haiduc al vremurilor moderne, ia de la cei care alimenteaza cu bani pusculita statului, pentru a distribui locuinte celor care au si nu dau. Pe de alta parte, mai este posibil ca PSD sa faca rost de bani la rectificare, din partea unor ministere cu sefi foarte devotati cauzei. Reprezentantii Ministerului Finantelor sustin ca sunt mai multe ministere care nu si-au cheltuit banii pe primul trimestru al acestui an, care ar putea contribui la programele ANL si la cele ale Companiei Nationale de Investitii. Experienta anilor anteriori a aratat ca, in cazul in care este nevoie de bani suplimentari, cele mai afectate sunt ministerele Agriculturii, Educatiei, Culturii si Mediului, ale caror programe se amana cu cateva luni, pana la bugetul urmator. Cu alte cuvinte, totul se repercuteaza asupra contribuabililor, care se vor vedea nevoiti sa mai astepte „serviciile” pe care le-au platit.Desi programul ne costa foarte mult, foarte putine dintre locuintele pentru tineret sau dintre cele sociale ajung la cei care au nevoie intr-adevar de un acoperis deasupra capului. In cartierul „Henri Coanda” din Capitala au obtinut loturi de teren, urmand sa contracteze un credit bancar pentru construirea unor case, deputatul PSD Tudor Mohora, senatorul PNL Radu Alexandru, fostul ministru al IMM-urilor, Silvia Ciornei, consilierul prezidential Octavian stireanu, presedintele CNA, Ralu Filip, Oliviu Gherman si lista ar putea continua. La Timisoara, ANL a devenit motiv de scandal, dupa ce 24 de garsoniere si apartamente au fost repartizate in doar doua saptamani, fara sa fie cunoscute conditiile sau criteriile de inscriere. La Iasi, de asemenea, in blocurile ANL au ajuns sa locuiasca in duplexuri familii fara copii, iar in alte apartamente sa se instaleze studenti sau burlaci, care aveau o justificare „sociala” extrem de serioasa: parintii sau alte rude sunt judecatori, directori de spitale sau consilieri locali.Admitem ca exista si saraci adevarati care au reusit sa obtina o locuinta de la ANL, dar acestia sunt extrem de putini, ceea ce face ca mitul Agentiei sa se perpetueze si sa devina pentru PSD o miza importanta in alegeri. Ioan Popp, patronul Impact avertizeaza ca, de fapt, ANL nu face altceva decat sa defavorizeze o mare categorie de tineri, sa distorsioneze piata, sa conduca la scaderea PIB si la cresterea inflatiei. Ioan Popp mai arata ca daca in 2001 ANL realiza 2,4% din totalul de locuinte, in 2004 Agentia va avea o cota din piata de 52,94%. „Efectul pe termen mediu si lung al practicarii unui pret ruinator de catre un operator cu pozitie semnificativa pe piata este acela ca, de fapt, concurentii se vor retrage de pe piata, astfel incat operatorul subventionat devine monopol, ceea ce este contrar naturii economiei de piata”, sustine Popp. „Tinerii carora le este adresata subventia sunt defavorizati, pentru ca o minoritate beneficiaza de un ajutor prea consistent. Daca sumele aferente constructiei de locuinte s-ar defalca in sume pentru teren, sume pentru retele, sume pentru lucrari, sume pentru TVA sau sume pentru dobanzi, numarul tinerilor ce pot beneficia de ajutoare ar creste semnificativ. Analog, daca sumele datorate constructiei de locuinte pentru inchiriere s-ar distribui diferentiat fiecarei familii tinere sub forma de ajutor la plata chiriei, numarul celor ce pot beneficia de astfel de ajutoare ar creste de cateva zeci de ori pe an”, a mai evidentiat Popp. Programul care era menit sa combata sedentarismul romanilor si sa le ofere sali de sport, unde acestia sa isi exerseze muschii, este si el departe de ce s-a anuntat, ceea ce ar putea face ca presedintele PSD, Adrian Nastase, sa fie nevoit sa renunte la salariul sau pe doi ani si sa cumpere Mercedes-ul pe care a pariat cu Ion tiriac. In Gorj, din cele 13 sali promise, nu a fost realizata decat una singura, cea din comuna Prigoria, desi programul ar fi trebuit finalizat la 31 martie 2004. Sala, insa, este tinuta sub lacat, pentru ca sa nu se produca „stricaciuni”, dupa cum afirma autoritatile locale. Din cate se pare, Miron Mitrea a cerut sa fie gasiti responsabilii pentru intarziere, iar Consiliul Judetean Gorj sa se implice direct in remedierea deficientelor si in rezolvarea problemelor.si in judetul Timis programul este sub asteptari, din zece sali programate doar patru fiind aproape de finalizare. In schimb, in Iasi, proiectul este un „succes”: la sala de sport din Ruginoasa sunt programate deja majoritatea nuntilor si chiolhanurilor din zona.Inseamna ca, ceea ce pe premier l-ar putea costa o masina, pe romani s-ar putea sa ii coste mai multe gauri la curele care incep sa-si justifice mai abitir locul in garderoba.

Ce a promis si ce a realizat ANL
Ce a promis ANL
· Sa devina „principalul mijloc de rezolvare a problemei lipsei de locuinte”
· Sa atraga si sa administreze resurse financiare pentru construirea, cumpararea, reabilitarea si consolidarea locuintelor
· Sa sprijine persoanele cu venituri modeste, in vederea obtinerii de credite preferentiale, cu dobanda inferioara ratei medii practicate pe piata financiar-bancara, prin intermediul unor banci
· Sa ofere accesul la terenuri pentru construirea de locuinte prin concesionare sau dare in folosinta, in conditii preferentiale
· Sa aiba in vedere un acces mai facil la infrastructura
· Sa nu introduca printre criteriile de acordare a creditelor pilele, relatiile si interventiile.

Ce s-a intamplat cu ANL
· S-a transformat din prima „banca” de imprumut prin credit ipotecar intr-o institutie cu un accentuat caracter social
· A fost abandonat principalul obiectiv, acela de a realiza case prin credit ipotecar, iar Agentia a inceput sa se axeze pe constructia de locuinte sociale
· Dupa ce a inceput sa construiasca blocuri din ce in ce mai rar, Agentia s-a axat pe constructia de case individuale
· Prin facilitatile pe care le oferea, accesul la infrastructura si terenul gratis, si preturile practicate, Agentia a devenit un monopol, un factor de distorsionare a pietei constructiilor
· Daca la inceput, in 2001, ANL realiza doar 600 de locuinte, dintr-un total de 25.000 executate anual, anul acesta ANL ar putea realiza 18.000 de case, dintr-un total de 34.000, adica 52,94% din total.

Ce Inseamna ANL In cifre
· 260 milioane de euro: cat cheltuieste Agentia pentru locuintele pentru tineret (sociale)
· maximum 20 de euro: chiria pe care o percepe ANL pentru locuintele sociale
· 2.000 de miliarde de lei: suma de care are nevoie ANL ca sa mai inceapa constructia a 6.000 de locuinte sociale
· 18.000 de euro: costul realizarii unei locuinte sociale
· 38.000: numarul de locuinte sociale pe care a promis ANL ca il va realiza pana in 2004