Hotararea de Guvern nr. 928/ 2001 prevede ca fondurile alocate din bugetul Ministerului Turismului sa se deruleze pentru doua programe distincte: programul de marketing si promovare turistica si programul de dezvoltare a produselor turistice. Cel de-al doilea program are un buget de 35 miliarde lei si se refera la cofinantarea de catre minister a unor microproiecte in diverse domenii. Mai exact, banii ar trebui luati din fondul de promovare a turismului pe anul 2001, fond care insa nu mai este gestionat de minister, ci este varsat direct la bugetul de stat. Pentru a obtine fondurile necesare, Ministerul Turismului are nevoie de aprobarea Ministerului Finantelor. La randul sau, pentru a aproba tragerea unei sume din fond, Ministerul Finantelor are nevoie de proiecte clare de finantare, care sa respecte legea achizitiilor publice. „Cum HG nr. 928/2001 a fost adoptata prea tarziu, mai exact la sfarsitul lunii septembrie, iar legea achizitiilor publice presupune proceduri care dureaza, intentionam sa obtinem banii printr-o noua hotarare de Guvern, pentru a putea demara programul in acest an”, spune Cristian Diaconescu, sef serviciu la Directia Generala de Strategie, Privatizare, Dezvoltare si Investitii din MT.
Chiar daca programul se va derula in acest an, potentialii beneficiari „IMM-urile din turism”, nu vor vedea decat o mica parte din suma alocata programului. Aceasta pentru ca ministerul lucreaza la un nou proiect de hotarare de Guvern prin care majoritatea fondurilor vor fi directionate catre consiliile judetene, care vor finanta la randul lor cateva proiecte indicate de minister. De exemplu, conform declaratiei ministrului turismului, Dan Matei Agathon, citat de Mediafax, „Statia de Salvamont Brasov va primi 330 milioane lei pentru echipamente, intretinere si omologare trasee montane si inca 130 milioane lei pentru repararea accesului de la canionul „Sapte scari”. Statiile Salvamont din Predeal, Sinaia si Sibiu vor primi cate 200 milioane lei”. Mai exact, acesti bani vor fi oficial virati Consiliilor Judetene respective, care ii vor da salvamontistilor.
Pe langa finantarea echipelor de salvamontisti, proiectul de hotarare mai prevede finantarea unei instalatii de zapada artificiala si a unei instalatii de iluminat nocturn pentru o partie de schi in zona Predeal-Azuga, sisteme de iluminat public, refacerea spatiilor verzi din Neptun-Olimp si Mamaia, precum si alte proiecte, cum ar fi cele de formare profesionala pentru adulti. Desi tragerea celor 35 de miliarde lei nu a fost inca aprobata, ministerul a trimis deja cereri de oferte pentru cursuri de formare profesionala la 17 institutii acreditate si asteapta raspunsuri. De asemenea, ministrul Dan Matei Agathon a anuntat ca va selecta el insusi 15 persoane care vor participa la un program de pregatire a personalului din turism. Cei 15 norocosi vor merge la cursurile unei prestigioase scoli de hotelarie din Elvetia, scoala la care un semestru costa 28.000 de franci elvetieni pentru fiecare cursant.
Cu toate ca ministerul se afla deocamdata in imposibilitatea de a cheltui sumele pe care le-ar putea obtine din fondul de promovare a turismului, un lucru este sigur. „O data obtinute, o parte din fonduri va fi directionata catre consiliile judetene, o parte va merge direct catre firmele selectate de noi, iar o alta parte va fi alocata prin licitatii”, afirma Cristian Diaconescu.
In prezent, MT asteapta ca noua hotarare de guvern sa fie aprobata, pentru a-si putea pune in practica proiectele. Reprezentantii ministerului nu stiu ce se va intampla cu suma alocata pentru programul de dezvoltare a produselor turistice, daca noua hotarare nu va fi aprobata si nici cum vor fi concretizate proiectele deja anuntate de ministrul turismului.
Mai multe informatii puteti obtine de la: Cristian Diaconescu, telefon 410.04.85 sau de la Biroul de presa al Ministerului Turismului, telefon 410.04.86.
Destinatiile programului de dezvoltare
· In procent de 100% servicii de cercetare-dezvoltare, respectiv studii, proiecte pentru zone cu potential turistic natural si cultural, cercetare a pietei interne si internationale, de elaborare a strategiei de informatizare in turism
· In procent de 50% proiecte care vizeaza actiuni de conservare si protejare a mediului, ecologizare a zonelor, statiunilor si traseelor turistice
· In procent de 50% proiecte care pun in valoare elementele patrimoniului national
· In procent de 50% proiecte care au ca scop protejarea plajelor
· In procent de 50% proiecte de formare profesionala
· In procent de 100% reglementari, metodologii, instructiuni necesare perfectionarii cadrului juridic din turism