Aplicaţia cu ajutorul căreia oricine poate deveni smartphone reporter şi transmite materiale foto-video redacţiilor de ştiri – IndieFrame – împlineşte, astăzi, un an de la lansarea în premieră globală în România.
Creată în Danemarca şi lansată în varianta Beta pe 22 noiembrie 2016, având România ca ţară de test, IndieFrame a adus perspectiva utilizatorilor români de smartphone mai aproape de jurnalişti şi redacţiile media. IndieFrame a fost lansată de doi cineaști și antreprenori din Danemarca – Cecilia Valsted și Lars Brask – și are la bază pe experiența acestora în producția de filme documentare, printre care Burma VJ, nominalizat la Oscar în 2010.
Aplicația a fost lansată cu scopul democratizării presei și încurajării jurnalismului cetățenesc în rândul oamenilor care dețin un smartphone. România a fost aleasă, anul trecut, ca primă țară pentru lansarea IndieFrame, în contextul apropierii alegerilor parlamentare, implicării oamenilor în politică, precum și gradului ridicat de utilizare a smartphone-urilor și a calității infrastructurii IT.
Aplicația IndieFrame s-a bucurat de succes în România, încă de la început. Astfel, bilanţul IndieFrame în decurs de un an a ajuns la:
• 35.000 de utilizatori români din toată ţara şi din diaspora;
• 104 materiale achiziționate și publicate de trusturile media de la utilizatorii români IndieFrame, care au realizat fotografii și video-uri (43 – presa naţională, 17 – presa locală, 2 – presa internațională, 42 – agregatoare de ştiri);
• Printre publicațiile care au preluat știri de la utilizatorii IndieFrame se numără: Evenimentul Zilei (Editura Evenimentul și Capital), Click (Adevărul Holding), Cariere Online, B1 TV, VICE România, Monitorul de Cluj, Ziua Constanţa, Ziarul de Tulcea, Taet På (Danemarca) etc.;
• Subiecte personalizate cu care se confruntă românii au fost puse pe agenda media prin intermediul cetăţenilor transformaţi în reporteri IndieFrame: cazuri de sclavie modernă a muncitorilor români în Europa, condiţiile din spitale şi experienţele cetăţenilor cu sistemul medical românesc, defrişări sau imagini filmate din mijlocul dezastrelor naturale provocate de vremea extremă;
• Utilizatorii IndieFrame au fost remunerați cu un procent de 80% din valoarea materialelor foto şi video care au fost achiziționate de trusturile media, restul de 20% constituind bugetul platformei.
Dincolo de statistici, IndieFrame şi-a urmat în primul an de la momentul lansării misiunea de democratizare a presei din România: a oferit, pe de o parte, oamenilor şansa de a-şi face vocea auzită și de a-și expune perspectiva nealterată în media asupra experienţelor şi observaţiilor personale; pe de altă parte, media a avut ocazia de a intra în contact direct cu publicul nu doar din perspectiva consumatorului de ştiri, ci şi din cea a creatorului de conţinut. În acest fel, IndieFrame a facilitat accesul către subiecte şi poveşti reale venite de la oameni, dincolo de agendele politice ale media.
Cazul de scalvie modernă al ieşencei care lucra la un restaurant chinezesc din Danemarca, al tatălui refuzat să-şi supravegheze fiica în spitalul din Câmpina sau al femeii care a filmat acoperişurile de bloc zburând în urma furtunilor extreme din vestul ţării sunt doar câteva exemple de conţinut generat de utilizatori, care a fost preluat de publicații și televiziuni.
Instituțiile media pot contacta direct utilizatorii români prin intermediul geolocaţiei, urmând un principiu similar serviciului Uber. Anul viitor, aplicaţia IndieFrame va conţine în varianta updatată opţiunea Live Stream şi crearea unor tematici (Assignments). Pentru utilizatori, IndieFrame App rămâne gratuită pe sistemele iOS şi Android. Aceasta este disponibilă şi pe web, la www.indieframe.com.
IndieFrame este concepută ca aplicaţie globală. După România, cei mai mulţi utilizatori IndieFrame sunt din Republica Moldova, Danemarca, Marea Britanie şi Nigeria.