Rethink România a desfăşurat online, în perioada octombrie - noiembrie 2021, primul său studiu reprezentativ la nivel naţional, care a urmărit mai multe arii de interes pentru think tank – mentalitatea individuală şi colectivă, mândria naţională, simţul de apartenenţă, calitatea vieţii, valorile, educaţia, intenţia de emigrare şi de revenire în ţară a celor emigraţi, dorinţa de a avea copii sau barierele percepute în acest sens.
36% dintre români ar recomanda România unor prieteni sau colegi ca ţară în care să locuiască
Pornind de la datele colectate, Rethink România a definit promotorii ţării, aplicând o analiză consacrată în cercetările de marketing în ultimii 20 de ani, care măsoară gradul de recomandare pentru un produs/serviciu utilizat – Net Promoter Score. Acest demers este important şi pentru România, cum este şi pentru un business.
“Promotorii României pot avea un impact disproporţionat asupra economiei datorită faptului că sunt promotori activi ai produselor şi serviciilor fabricate în România. Îmbunătăţind calitatea vieţii în România, creştem şi puterea economiei, accelerând astfel un cerc virtuos”, a declarat Dragoş Anastasiu, Preşedinte Rethink România.
Întregul studiu şi-a dorit să înţeleagă mai bine percepţiile şi motivaţiile care se regăsesc în spatele tendinţelor, şi care conturează fundamental societatea noastră: mentalitate, educaţie, demografie, la rândul lor legate de calitatea vieţii şi atractivitatea României. A fost realizat în parteneriat cu Aha Moments, rezultatele fiind deja comunicate de către Rethink Romania în cadrul unor întâlniri lunare.
Această a doua parte a studiului a fost desfăşurată pe un număr de 1017 cetăţeni români, aparţinând segmentului de români 16-65 ani, utilizatori de internet.
Manuela Mancaş, membru Rethink şi fondator AHA Moments: “Dacă România ar fi un furnizor de servicii, experiența utilizatorului ar indica mai degrabă un scor slab, 36% fiind promotori şi 40% rezervați. Rezervații nu expun neapărat proactiv părerea lor negativă celorlalți, dar, dacă sunt întrebați sau cuprinși într-o discuție despre România, pot expune nemulțumirea lor și către ceilalți. În mod similar, promotorii nu vorbesc proactiv sau recurent despre susținerea României, dar ei pot fi o bună sursă de promovare, dacă vocea lor ar fi potențată”.
Principalele concluzii
Calitatea percepută a vieții are o strânsă legătură cu gradul de recomandare a României. 72% dintre promotorii României sunt de părere că duc o viață bună sau foarte bună, față de o medie de 60% în populația generală sau față de 46% în rândul celor rezervați în a genera recomandarea României.
Promotorii României sunt mai multumiți de coordonatele vieții lor de acum, îndeosebi legat de locuință, relații personale și opțiunile de a-și petrece timpul liber în localitatea lor, cât și de starea de sănătate pe care o au.
Pentru promotori, nivelul de siguranță și perspectivele bune pentru a crește un copil sunt pilonii cei mai solizi ai României ca țară în care să trăiască. Punctele nevralgice rămân aceleași: mediu, educație și șansele în antreprenoriat.
Promotorii au opinii mai ferme despre emigrare decât populația generală, 74% dintre ei spunând cert că nu își doresc să emigreze. Totuși, 6% dintre ei spun că ar putea emigra în 2022, cu mențiunea că majoritatea (79%) dintre ei își doresc să revină în țară după o experiență de studii/ de muncă în altă țară.
Produsele și serviciile fabricate în România se bucură de un Net Promoter Score bun de recomandare, mai mare decât România ca țară.
Sorin Cace, Director Adjunct Institutul de Cercetare a Calităţii Vieţii: “Problema care trebuie să ne preocupe este mobilizarea masei critice de promotori. Dacă ea nu există trebuie creată, activată și transformată în vector al schimbării. Abia atunci vom contribui la creșterea bunăstării sociale și individuale.”