De asemenea, 20% dintre companii consideră că politicile anti-corupţie pe care le aplică le fac mai puţin competitive.
'Acţiunile de reglementare şi conformare derulate de autorităţi în ultimii doi ani au îmbunătăţit semnificativ percepţia românilor privind corupţia ca fenomen generalizat. În această privinţă, ne situăm pe o poziţie mai bună decât multe economii din Europa, precum Spania, Portugalia, Ungaria, Italia, Irlanda, Polonia, sau Austria', sunt concluziile ultimului raport privind fraudele, derulat de EY la nivel global.
Studiul EY 'Fraud Survey, Fraud and corruption – the easy option for growth?' identifică un risc mai mare al oportunităţilor de expansiune, generat de presiunea de a creşte veniturile afacerilor, dar şi de volatilitatea pieţei. Provocări precum instabilitatea geopolitică, volatilitatea preţurilor şi a cursurilor de schimb, dar şi nivelul sancţionatoriu împing companiile şi pe executivii lor către un comportament cu un grad înalt de risc.
Sondajul global, care a chestionat 3.800 de angajaţi din companii de mari dimensiuni, inclusiv din România, a evidenţiat faptul că aproximativ 33% dintre respondenţi declară că managementul se află sub o presiune crescută de a se extinde pe pieţe riscante. Pe aceste pieţe, 61% dintre respondenţi semnalează o corupţie generalizată în companii, iar 37% declară că rezultatele financiare ale companiilor sunt deseori umflate.
Riscul fraudei nu este însă limitat la pieţele cu creştere rapidă. 26% dintre respondenţii de la nivel executiv declară că au auzit în ultimul an că în organizaţia lor are loc o estimare timpurie a veniturilor – un comportament care a fost nucleul a numeroase fraude de anvergură. În plus, 21% dintre respondenţi declară că veştile proaste legate de performanţa financiară nu sunt comunicate în mod deschis.
'Rezultatele obţinute în cadrul EMEIA Fraud Survey 2015 pentru România au adus o nouă viziune în această perspectivă. Acţiunile proactive adoptate de către stat la nivel de reglementare din ultimii doi ani au fost apreciate de către jucătorii pe piaţă, fapt care semnalează că România se alătură ligii statelor cu reglementări puternice cu avantajele sale structurale', a declarat Burcin Atakan, director executiv şi liderul departamentului de investigare a fraudelor al EY România.
La rândul său, Laura Lică-Banu, senior manager în cadrul EY România, a subliniat faptul că 39% din respondenţii din România consideră că practicile de dare şi luare de mită sunt extinse în mediul de afaceri local.
'Cu toate că acest fapt este îngrijorător, dacă privim cu atenţie, realizăm că în Estul Europei, percepţia generală privind corupţia este mai mare (63%), iar în ţările cu o dezvoltare-rapidă aceasta atinge 61%. De asemenea, participanţii la studiu sunt mai optimişti în ceea ce priveşte măsurile anti-corupţie comparativ cu situaţia din ultimii doi ani', a spus Laura Lică-Banu.
Studiul semnalează că, în timp ce managementul poate fi tentat să îşi asume riscuri pentru a accelera creşterea pe termen scurt, există o corelaţie clară între companiile care sunt în creştere şi aplicarea cu stricteţe a regulilor de conformitate.
Datele arată că în România companiile au început să lucreze la adoptarea unor programe de conformitate eficiente. Astfel, 58% dintre participanţii la studiu au menţionat că au fost adoptate politici anticorupţie de către companii sau că sunt conştienţi de existenţa acestora; 50% dintre participanţi consideră utile sesiunile de instruire anti-corupţie; 52% spun că raportul transmis pe canalul de avertizare al companiilor este urmat de către o acţiune a managementului faţă de cel care a încălcat regulile anticorupţie.
Rezultatele de la nivel global confirmă faptul că jucătorii din serviciile financiare au răspuns la presiunea intensă la care au fost supuşi de către reglementatori, clienţi şi alte părţi. Comparativ cu alte sectoare, acestea se concentrează mai mult pe acţiuni legate de conformitate şi comportamentele etice ale personalului.
'Dar există încă lacune: există respondenţi din sectorul serviciilor financiare care au indicat că afacerea lor nu are o politică anti-corupţie sau un canal de avertizare. De asemenea, sunt manageri care nu acordă o atenţie suficientă reglementărilor de combatere a spălării banilor, comerţului neautorizat sau vânzărilor neconforme', menţionează studiul.
Deşi acesta arată că, la nivel global, nu toţi managerii comunică angajamentul lor de respectare a unor standarde înalte din punct de vedere etic, participanţii de pe piaţa din România sunt mult mai încrezători privind deciziile de management. 51% dintre respondenţi au indicat faptul că managementul lor superior face dovada respectării unor standarde înalte din punct de vedere etic atunci când îşi gestionează afacerile.
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 190.000 de angajaţi în peste 700 de birouri din 150 de ţări şi venituri de aproximativ 27,4 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2014.
În România, EY este unul dintre liderii de pe piaţa serviciilor profesionale încă de la înfiinţare, în anul 1992. Cei peste 500 angajaţi din România şi Republica Moldova furnizează servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, asistenţă în tranzacţii şi servicii de asistenţă în afaceri către companii multinaţionale şi locale.
SURSA: Agerpres