GfK România a analizat, în cadrul proiectului de cercetare realizat pentru IQads, modul în care consumatorii români apreciază comunicarea companiilor atât prin publicitatea online, cât şi prin social media. Potrivit rezultatelor studiului, 61% dintre respondenţi preferă site-urile dedicate mărcilor, în timp ce 41% preferă site-urile de companie.
Astfel, 41% dintre utilizatorii români de internet sunt de părere că emailurile directe sunt o modalitate adecvată prin care o marcă să comunice cu consumatorii săi. Cu toate acestea, comunicarea prin intermediul emailului trebuie folosită cu prudenţă, prea multe mesaje comerciale riscând să fie percepute ca spam.
Consumatorii români nu consideră formatele publicitare care revin cu insistenţă, cum ar fi reclamele de tip pop-up sau reclamele interstiţiale (cele care se deschid pe o pagină înaintea conţinutului solicitat), drept modalităţi de comunicare adecvate.
Reţelele sociale, foarte cunoscute în mediul urban
Totodată, 87% din respondenţii studiului au un cont pe cel puţin o reţea socială, iar dintre aceştia 89% au cont de Facebook. Acelaşi studiu a relevat faptul că mărcile din mediile sociale sunt bine primite de consumatori, acestea fiind recomandate de 40% dintre respondenţi, prin împărtăşirea conţinutului. În acest context dominat de online şi social media, comunicarea devine bidirecţională, consumatorii având un cuvânt mult mai greu de spus decât în trecut. Conform acestor rezultate, reiese necesitatea unei schimbări la nivelul comunicării, companiile fiind nevoite să înveţe să se deschidă în faţa consumatorilor, să fie mai prietenoase, să socializeze cu ei şi să îi asculte.
Utilizatorii de internet se ”împrietenesc” cu mărcile de pe Facebook
Studiind comportamentul utilizatorilor români de Facebook, au rezultat câteva tendinţe generale. Astfel, utilizatorilor de internet le place să se ”împrietenească” cu mărcile care sunt prezente pe Facebook, aproape două treimi dintre cei care au cont în Facebook devenind fani sau dând like cel puţin unei mărci din reţeaua socială (63%). Femeile şi elevii sau studenţii reprezintă categoriile cele mai predispuse la acest tip de comportament, probabil datorită dorinţei de socializare şi comunicare mai pronunţate.
Mai mult decat atât, 40% dintre utilizatorii de Facebook se transformă în adevăraţi promotori ai mărcilor prezente în această reţea. Acestora li s-a întâmplat cel puţin o dată să “dea mai departe” materiale pe care mărcile le postează pe paginile lor.
De asemenea, aproape 30% dintre utilizatorii reţelelor sociale au publicat de bună voie reclame pe profilul lor de Facebook şi 35% au participat la discuţii cu alte persoane din reţeaua socială despre diferite mărci (persoanele cu vârste cuprinse între 35-44 de ani sunt cele care discută cel mai mult alături de alte persoane din Facebook despre diferite mărci).
Facebook oferă posibilitatea mărcilor de a se apropia de consumatorii lor şi de a-i invita să participe la evenimente concepute special pentru ei. În această privinţă, apetitul utilizatorilor români de internet este crescut şi deja un sfert dintre utilizatorii de Facebook au participat la diferite evenimente la care au fost invitaţi de companiile prezente pe acest site.
Tendinţa de a participa la evenimente organizate de mărcile de pe Facebook este mai mare pentru tinerii cu vârsta între 18 și 24 de ani şi mai mică pentru cei între 25 și 34 de ani, aceștia din urmă fiind probabil mult mai implicaţi în socializarea offline.
Studiul online este aplicat pe un eşantion de 500 de respondenţi recrutaţi din panelul online www.askgfk.ro, reprezentativ pentru populaţia cu vârste între 15 şi 55 de ani, utilizatori de internet din mediul urban. Marja de eroare este +/- 4%. Panelul online GfK numără în prezent peste 23.000 de panelişti.
GfK România, fondată în 1992, este parte integrantă a Grupului GfK.