O ploaie deasă a întâmpinat vizitatorii celei de a 50-a ediții a Paris Air Show. În ciuda vremii nefavorabile, nu mai puţin de 54.000 de delegaţi ai unor companii din 144 de state din întreaga lume au luat cu asalt standurile expozanţilor și au căutat să vadă în detaliu cele 130 de aeronave aflate pe pista aeroportului Le Bourget.
Împărțită în două zone de interes – civilă și militară – expoziția a scos la iveală contrastul dintre acestea. În timp ce producătorii de aeronave civile se arătau extaziați de prognozele anuale date publicității de analiștii companiei Boeing, care susțin că în următorii 20 de ani liniile aeriene vor avea nevoie de 35.280 de noi avioane, în creștere cu 3,8% față de raportul prezentat anul trecut, companiile implicate în dezvoltarea de aeronave și tehnologii militare nu-și ascundeau teama că bugetele pentru apărare ale statelor, puternic reduse, vor afecta drastic bilanțurile lor financiare.
30 mld. USD într-o singură zi
Având ca principală temă de lucru lupta dintre europenii de la Airbus și americanii de la Boeing, analiștii prezenți la expoziție nu și-au ascuns surpriza la vederea mulțimii de exponate prezentate de companii precum China Commercial Aircraft Corporation (Comac), Irkut, Bombardier sau Embraer. „Expansiunea companiilor din China, Rusia și Japonia, alături de planurile unor companii cunoscute, precum Embraer și Bombardier, pare a aduce mai aproape ziua în care cei doi giganți, Boeing și Airbus, nu vor mai dicta singuri trendul“, consideră Howard Wheeldon, analist al industriei aeronautice prezent la Paris. Pentru moment însă, noutățile despre Seria C a celor de la Bombardier – care e aproape de primul zbor de încercare – sau C919 – al chinezilor de la Comac și aeronava MC-21 a rușilor de la Irkut, sunt lăsate deoparte pentru că dinspre echipele celor doi campioni ai industriei aeronautice mondiale, Airbus și Boeing, sosesc vești bune: comenzile curg în ciuda crizei și a problemelor întâmpinate de modelele port-drapel, A380 şi 787 Dreamliner.
Bilanţul întocmit la finalul primei zile a Paris Air Show arăta o valoare de 18,3 miliarde de dolari în dreptul europenilor de la Airbus și una de 6,1 miliarde în partea americană, la Boeing. Desigur, este vorba despre valori de catalog, doar o parte din bani intrând direct în bilanțurile contabile ale celor două companii. Și asta nu a fost tot. Conform Reuters, în prima zi a expoziției, valoarea totală a comenzilor primite de producătorii de aeronave s-a ridicat la nu mai puțin de 30 miliarde de dolari. Vedetele tranzacțiilor au fost cele 10 Boeing 787 Dreamliner comandate de GECAS și cele 20 de Airbus A380 pentru care au întocmit documentele de vânzare-cumpărare cei de la Doric Asset Finance. Alte tranzacții importante au vizat modelele Boeing 737 Max și Airbus A350neo. Probabil pentru a fi convinși că vestea privind achiziția lor va genera o puternică prezență în media, cei de la EasyJet au așteptat cea de-a doua zi a Paris Air Show. „În cele din urmă, Airbus a venit cu cea mai bună ofertă“, a declarat Carolyn McCall, directorul executiv al companiei aeriene consfințind o afacere care, în opinia analiștilor, valorează circa 11 miliarde de dolari. EasyJet a achiziționat astfel de la marele producător european de aeronave 35 de modele A320 și 100 de A320neo. Doar 70% dintre acestea vor fi utilizate direct de companie, restul urmând a fi oferite în leasing altor firme. Ca urmare a acestui megacontract, valoarea totală a tranzacțiilor la prețul de catalog din primele două zile ale expoziției de la Le Bourget a depășit binișor 40 de miliarde de dolari.
Ofensiva rusă
Printre marile surprize ale ediției din acest an a Paris Air Show s-au numărat cele peste 100 de exponate – aeronave și soluții tehnice – prezentate de companii din Rusia. Puțini au fost vizitatorii care au putut trece cu vederea reprezentațiile oferite de aeronava multirol Suhoi 35S Flanker sau de elicopterul de atac Kamov Ka-52Hokum B / Alligator. Nici avionul de antrenament Yak 130 nu a lăsat să-i scape momentul, atrăgând asistența ca un magnet în lipsa expozanților nord-americani Lockheed Martin și Northrop Grumman.
Alături de ruși, în zona militară a expoziției au atras atenția Embraer Super Tucano, Saab Gripen, Rafale, Eurofighter Typhoon și Airbus A400M. Din nefericire, mulți dintre producătorii acestor aeronave s-au întors în țările lor exact așa cum au plecat, pentru că achizițiile de avioane de luptă sunt extrem de puține în această perioadă.
709 mil. USD au raportat brazilienii de la Embraer că este valoarea totală a contractelor încheiate la Paris Air Show