Cifra este aproximativa. Scriptele Registrului Comertului, incapabile in clipa de fata sa ofere informatii exacte despre numarul de firme ce activeaza in Romania, arata ca zece ani de economie de piata s-au lasat cu circa 400.000 de companii. Toate acestea sunt obligate, prin OUG nr. 76/2001, sa intre in posesia noului certificat de inregistrare, ce contine codul fiscal unic. Au la dispozitie un an de zile si, cu putin noroc, intreaga operatiune poate fi gratuita.
Camera de Comert si ministerele ies in castig
Trei sunt situatiile in care o asemenea firma se poate afla. Prima si cea mai comoda: cele cinci avize si autorizatii indispensabile infiintarii si functionarii unei societati comerciale (PSI, sanitara, sanitar-veterinara, de mediu, pentru protectia muncii) sunt inca valabile. Agentul economic norocos nu scoate nici un ban din buzunar, efortul sau reducandu-se la depunerea cererii de preschimbare a vechiului certificat de inmatriculare la Biroul Unic.
Daca o parte dintre avizele obligatorii sunt expirate, intreprinzatorul cu pricina achita taxele si tarifele aferente doar pozitiilor lipsa, ramanand ca functionarii Biroului Unic si cei ai institutiilor al caror OK lipseste din documentatie sa rezolve problema.
In fine, daca toate termenele de valabilitate ale avizelor si autorizatiilor sunt depasite, circuitul este identic celui de la infiintarea firmei, in conditiile OUG 76/2001. Intreprinzatorul este nevoit sa suporte costul complet, mai mare sau mai mic, in functie de anvergura afacerii.
Conform estimarilor oficiale, cei mai multi se afla in aceasta ultima situatie. Asadar, pentru angajatii Birourilor Unice de pe langa Camerele de Comert teritoriale se anunta zile grele. La fel si pentru colaboratorii lor din institutiile de stat. Doar pentru bugetele ministerelor de Interne, Sanatatii, Agriculturii, Mediului si Muncii vestile sunt ceva mai bune. Este rost de castiguri.    

Avantajele OUG 76/2001 pentru mediul de afaceri romanesc
o In conditiile existentei codului fiscal unic mentinut pe toata durata existentei societatii, toate institutiile colectoare de impozite si taxe (Ministerul Finantelor Publice pentru TVA si impozite, Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale pentru CAS si somaj, Ministerul Sanatatii si Familiei pentru contributia la fondul de asigurari sociale pentru sanatate) pot urmari agentul economic sub aspectul achitarii contributiilor obligatorii.
o Prin preschimbarea vechilor certificate de inmatriculare si certificate de inregistrare fiscala cu noile certificate de inregistrare, obligatoriu insotite de minimum cinci avize ce se refera atat la sediul social cat si la punctele de lucru, se face curatenie in ceea ce priveste firmele fantoma, firmele nefunctionale si cele constituite efectiv pentru cumpararea unui teanc de facturi si chitante fiscale pentru a le revinde mai apoi.
o Prin declararea activitatii principale, inscrisa atat in incheierea judecatorului delegat, cat si pe certificatul de inregistrare, comunitatea de afaceri romaneasca este mai corect reprezentata in bazele de date publice ale registrelor comertului. Creste astfel credibilitatea fata de partenerii externi si interni, devine posibila elaborarea seriilor statistice si a studiilor economice fezabile.

Argumente pro si contra biroului unic
Pro:
o Economie de bani: eliminarea „atentiilor” platite functionarilor din ministerele ale caror avize sunt necesare pentru infiintarea si functionarea societatilor comerciale.
o Economie de timp: vizitarea Biroului Unic scuteste alergatura la care altadata intreprinzatorul era supus.
Contra:
o Cresterea intervalului de timp necesar infiintarii unei firme: daca pe vechiul sistem o societate comerciala se infiinta in circa 3-4 zile (inregistrarea nu era conditionata de obtinerea avizelor), noul sistem prelungeste termenul la 20 zile.
o Exista serioase semne de intrebare referitoare la capacitatea ministerelor implicate de a face fata avalansei cererilor de inregistrare si autorizare a functionarii societatilor comerciale, precum si celor de preschimbare a vechilor certificate de inmatriculare si a codului fiscal.

Costurile constituirii societatilor comerciale prin biroul unic
A. SRL – capital social de doua milioane lei, asociat unic, cu obiectiv de activitate prestari servicii contabilitate.
Total cheltuieli de constituire    
Stil vechi     Stil nou
6.650.000 lei    3.950.500 lei (-40,6%)

B. SRL – capital social doua milioane lei, asociat unic, cu obiect de activitate comert produse alimentare, avand un numar de salariati sub 50 de persoane.
Total cheltuieli de constituire    
Stil vechi     Stil nou
7.330.300 lei    4.500.500 lei (-38,6%)

C. SRL- capital social doua milioane lei, trei asociati, cu obiect de activitate productie mic mobilier, avand un numar de salariati sub 50 de persoane.
Total cheltuieli de constituire    
Stil vechi     Stil nou
9.234.430 lei    5.900.500 lei (-36,1%)

D. SA – capital social 25 milioane lei, cinci actionari, cu obiect de activitate productie export si depozitare materiale, produse finite de confectii textile avand un numar de salariati sub 50 de persoane.
Total cheltuieli de constituire    
Stil vechi     Stil nou
12.526.030 lei     7.950.500 lei (-36,5%)