Înclinația bruscă înspre economisire a românului statistic i-a obligat pe comercianți să mute competiția pe terenul ofertelor promoționale. Mai nou, lanţul german de tip discount Kaufland are "4.700 de produse în permanenţă la ofertă". Cu alte cuvinte, unul din trei produse din fiecare magazin este la promoţie.
Cu ultima găselniță de marketing, retailerul încearcă să învioreze vânzările. Reţeaua sa din România numără 75 de hipermarketuri cu politică de discount. Magazinele retailerul au în rafturi circa 15.000 de produse, pe o suprafaţă de vânzare cuprinsă între 3.000 și 5.000 mp.
Cu afaceri de 1,11 mld. euro în 2010, Kaufland, parte a grupului german Lidl Schwartz, este al doilea jucător din comerţul românesc, după Metro Cash&Carry. Principalii competitori ai Kaufland – care are însă politică de tip discount – sunt Carrefour, Real, Cora şi Auchan.
Deşi benefică pentru consumatori, politica prețurilor mici este riscantă pentru companii, crede Adrian Comăneci, manager al firmei de consultanţă Contrast Management-Consulting.
”Deşi sănătoasă în momentul consolidării pe piață, politica prețurilor mici se poate dovedi distructivă în strategia pe termen lung, afectând nu doar profitabilitatea, dar și capacitatea de extindere către alte zone, precum și potențialul de inovație strategică”, explică Adrian Comăneci.
Până în 2020, retailul ar urma să crească până la 26 de miliarde de euro, adică un plus de aproape două treimi faţă de 16 miliarde de euro nivelul actual, arată un studiu al Oxford Economics, citat într-un raport al firmei de consultanţă Contrast Management-Consulting.
Deocamdată însă, suma medie cheltuită de un român în retail este încă la mai puțin de jumătate din media europeană (46%), arată calculele Contrast, pe baza datelor de la European Intelligence Unit.
Magazinele tradiţionale, de tip alimentară şi chioşc, domină comerţul local ca număr de unităţi, cu un total de circa 74.000, în timp ce comerţul modern (cash&carry, hipermarketuri, supermarketuri şi magazine de tip discount) numără aproape 900 de spaţii.